از فتنه‌انگیزی مخالفان توافق نگرانم

۱۳۹۴/۰۳/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۲۸۶

هفتمین دور مذاکرات هسته‌یی در حالی برگزار می‌شود که معاونان وزرای خارجه چین و روسیه، اوایل هفته جاری وین را به مقصد کشورهایشان ترک کردند و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با هلگا اشمیت مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کردند. در حالی که این روزها بیشتر تمرکزها از سوی رسانه‌های خبری بر سر ضرب‌الاجل نهایی دهم تیرماه است؛ روزنامه لبنانی المستقبل توافق هسته‌یی را نهایی دانسته و تصریح کرد: قدرت‌های بزرگ تا آخرین لحظه از اعلام توافق خودداری خواهند کرد.


امضای توافق قطعی است

روزنامه مذکور در ادامه نوشت: «منابع دیپلماتیک کاملا آگاه می‌گویند که به مصلحت کشورهای بزرگ است که تا لحظه نهایی ضرب‌الاجل برای امضای توافق هسته‌یی با ایران، چیزی درباره نهایی شدن امضای توافق اعلام نکنند. طرف غربی و ایرانی به این دلیل که هر طرف تمایل دارد موقعیت خود را در مذاکرات بهبود ببخشد و راحت‌تر بر موانع و امضای توافق دلخواه خود غلبه کند، تا 30 ژوئن (10 تیر) جاری به مانور خود ادامه خواهند داد. به گزارش فارس، این نشریه یادآور شد: طبق گفته این منابع، امضای توافق قطعی است و این نشان از توافق سیاسی است، حال آنکه مذاکره بخش فنی تا لحظه آخر ادامه دارد و شاید بین 10 تا 15 روز تمدید شود. همچنین این منابع در پایان به برداشته شدن تحریم‌ها اشاره کردند و هدف غرب را تعلیق دانستند نه لغو تحریم. این منابع گفتند: برداشته شدن تحریم‌ها طبق اجرای توافق از جانب ایران، دو سال یا سه سال زمان نیاز دارد.


موفقیت‌های ایران در مذاکرات هسته‌ای

دوماهنامه امریکایی نشنال‌اینترست در گزارشی پیرامون آینده مذاکرات هسته‌یی ایران با گروه 1+5 نوشت: می‌توان بازی شطرنج‌‌گونه ایران را در مذاکرات هسته‌یی مشاهده کرد، بازی منطقی‌ای که گفته می‌شود از ایران نشات گرفته است. ایران با کسب موفقیت در مذاکرات با گروه 1+5 حال در تلاش برای جلوگیری از بازرسی ماموران آژانس بین‌المللی هسته‌یی از تاسیسات نظامی‌اش است. نشنال‌اینترست با اشاره به خطوط قرمزی ترسیمی

رهبر معظم انقلاب ایران در عدم گفت‌وگو با دانشمندان هسته‌یی و نیز عدم بازرسی از تاسیسات نظامی ایران، نوشت: این خط قرمز تنها یک خیال نیست بلکه گامی باتدبیر از سوی رهبری ایران است. هدف اول این کشور به دست آوردن حق غنی‌سازی اورانیوم با وجود مخالفت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بود که به طور بالفعل این حق را در نوامبر 2013 به دست آورد. این خود علامتی برای باز کردن جبهه دوم یعنی ابعاد برنامه هسته‌یی ایران بود. گزاره برگ منتشره از سوی کاخ سفید در فروردین سال جاری بعد از لوزان نیز نشان از موفقیت ایران در به دست آوردن هدف دوم بود. براساس گزاره برگ امریکا، هیچ کدام از تاسیسات هسته‌یی ایران تعطیل نمی‌شوند. درواقع بیانیه لوزان آخرین گام ابداعی راهبردی ایران برای مساله بازرسی از تاسیسات نظامی و برهم‌زدن این مساله بود.


به نتیجه مذاکرات امیدوارم

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا پس از مرخص شدن از بیمارستان در گفت‌وگوی تفصیلی با روزنامه بوستون گلوب با اشاره به هفتمین دور مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 در وین گفت: مشتاق بازگشت به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دیپلماتیک پیش‌روی دولت باراک اوباما هستم. برخی موضوعات در این مذاکرات سخت شده و برخی مسایل در حال پیشرفت است. وی در پاسخ به این سوال که آیا نسبت به نتیجه مذاکرات هسته‌یی خوش‌بین است یا نه؟ بیان کرد: من هیچگاه نگفته‌ام خوش‌بین هستم همیشه گفته‌ام که امیدوارم. بله من امیدوار هستم. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه امریکا با بیان اینکه خواهان پایان یافتن مذاکرات هسته‌یی با ایران تا ضرب‌الاجل 30 ژوئن هستیم، گفت: اگر در این زمان تعیین‌شده به نتیجه نرسیم، فتنه‌انگیزان همه جا مداخله خواهند کرد. افرادی اینجا، در امریکا وجود دارند که خواهان توافق نیستند و گروه‌هایی شامل تندروها در ایران هستند که دوست ندارند شاهد توافق باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر