6 تهدید زیستی کشور در حوزه پدافند غیرعامل

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۹۲

ایرنا|

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور با تقسیم‌بندی تهدیدات زیستی به 6 حوزه تهدیدات آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست گفت: «متاسفانه کشور در هر 6 حوزه، آسیب‌پذیری زیادی دارد که باید پدافند غیرعامل در این حوزه تقویت

شود.» محمد کریمی‌نیا در نخستین سمپوزیوم پدافند غیرعامل در نظام سلامت، گفت: «البته اقدامات خوبی در این زمینه در کشور انجام شده و بطورمثال آزمایشگاه سطح سه در انستیتو پاستور آغاز به کار کرده است.» او با اشاره به آغاز به کار پدافند غیرعامل در کشور از سال 82 و با ابلاغ رهبری، ادامه داد: «پدافند غیرعامل، ارزان‌ترین، پایدارترین و صلح آمیزترین روش دفاعی در دنیا است و هر چه بیشتر روی آن سرمایه‌گذاری شود کمتر در معرض تهدید و تحریم قرار می‌گیریم.» او افزود: «آمایش سرزمین در پدافند غیرعامل بسیار مهم است. اما در ایران، آمایش سرزمین متناسب با آسیب‌پذیری کشور نیست.»

مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: «اگر به درستی آمایش سرزمین صورت گیرد در حفظ امنیت موفق خواهیم بود. مثلا منطقه عسلویه باید دارای سه پیوست زیست محیطی، فرهنگی-اجتماعی و سلامت باشد. اما به دلایلی پیوست سلامت آن آماده نشده و اگر به دلیل آسیب‌پذیری و تهدیدات حادثه‌یی اتفاق بیفتد، شروع جدی مشکلات نظام سلامت کشور خواهد بود. » او ادامه داد: «اگر در حوزه‌های پدافند غیرعامل غفلت شود، خسارات زیادی به بار می‌آید. امروز حتی کشورهای اسکاندیناوی به خاطر تروریست‌ها ناامن شده‌اند. » او افزود: «مشخصه بارز جنگ‌های نسل چهارم این است که پایه آنها دانش است و جنگ‌ها، سایبری، بیوسایبر و ژنتیکی هستند.»

کریمی‌نیا با تقسیم‌بندی تهدیدات زیستی به 6 حوزه تهدیدات آب، دام، انسان، غذا، دارو و محیط زیست گفت: «متاسفانه کشور در هر 6 حوزه، آسیب‌پذیری زیادی دارد.» او ادامه داد: «مثلا در سال‌های گذشته دارو تحریم نبود، اما در عمل تامین دارو، معضل بزرگی برای کشور به شمار می‌رفت.» او افزود: «در اسفندماه سال 94، رزمایشی با موضوع تب کریمه کنگو در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی و هرمزگان برگزار شد. منطقه سیستان و بلوچستان مناسب رشد کنه ناقل بیماری نیست، اما این منطقه جزو آلوده‌ترین مناطق این بیماری است و در این رزمایش، برحسب اتفاق کنه حامل بیماری از دام شناسایی شد.» مدیرکل سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: «در بروز آنفلوانزا در سال 94 در کشور، نیروهای بهداشتی و درمانی خطاهای مختلفی مرتکب شدند که اهمیت آموزش آنها را روشن می‌کند».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر