انسولین دانمارکی، جبران شیرینی دانمارکی

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۳۹

گروه اقتصاد اجتماعی مهدی کریمیان

مراسم امضای قرارداد خرید زمین جهت احداث کارخانه توسط بزرگ‌ترین شرکت سازنده داروهای دیابتی دیروز انجام گرفت. این قرارداد گام بلندی برای تامین نیاز بیماران دیابتی کشور و بعد از آن صادرات به کشورهای منطقه است. در این کارخانه داروهای با فناوری بالا تولید خواهد شد. 50 درصد از مردم ایران اضافه وزن دارند یا چاق هستند که این افراد در خطر ابتلا به دیابت هستند. امروز 5میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارند.

شرکت دارویی نوو نوردیسک (Novo nordisk) با اختصاص چهار هکتار از اراضی شهرک دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در نظر دارد گام بلندی جهت تولید انسولین مدرن در ایران بردارد. این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده انسولین و دارو‌های دیابتی بیش از 50درصد انسولین جهان را تولید می‌کند. نوو نوردیسک با دارا بودن کارخانه تولیدی در 7کشور دنیا داروهای با تکنولوژی بالا را در 179کشور جهان عرضه می‌کند. در شهریور ماه سال 94 تفاهمنامه‌یی بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شرکت دانمارکی نوو نوردیسک به ارزش بالغ بر 70میلیون یورو سرمایه‌گذاری مستقیم منعقد گردید. همچنین گروه دارویی برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در پایان سال گذشته با شرکت کمو (CHEMO) سویس بزرگ‌ترین تولید‌کننده داروهای ژنریک در اروپا تفاهمنامه سرمایه‌گذاری به مبلغ 15میلیون یورو امضا نموده است.


قرارداد با 3 شرکت معتبر خارجی

در 6 ماه گذشته

حمیدرضا جمشیدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برکت در ابتدای این مراسم گفت: بعد از بیش از شش ماه تلاش و همکاری بین شرکت برکت و وزارت بهداشت و شرکت نوو نوردیسک و همچنین سازمان‌های بیمه امروز شاهد نقطه عطفی در جهت تامین نیاز بیماران دیابتی هستیم. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با توجه به نیاز کشور نسبت به احداث شهرک دارویی صنعتی برکت در استان البرز اقدام نمود. این ستاد در بسیاری از زمینه‌ها مشغول فعالیت است و ده‌ها مسوولیت دارد. 10بیمارستان که سه عدد از آنها در سال 94 به بهره‌برداری رسید تنها بخشی از اقدامات این شرکت است. این ستاد با همکاری وزیر بهداشت مبلغ 60میلیارد تومان جهت راه‌اندازی مراکز بهداشت در استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده است. این یک شهرک صنعتی کم نظیر در منطقه است که تمرکز آن بر ساخت دارو و فرآورده‌های سلامت است. در سال گذشته شاهد رشد 300درصدی صادرات محصولات دارویی شرکت بودیم. وی در مورد شهرک دارویی صنعتی برکت افزود: تا به حال بیش از هفتاد شرکت برای ورود به شهرک و احداث سایت تولیدی تقاضا داده‌اند و شرکت نوو نوردیسک سومین شرکت خارجی است که در شش ماه گذشته وارد شهرک می‌شود. شرکت کمو سوییس و یک شرکت انگلیسی نیز پیش از این سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند. رایزنی‌ها جهت اینکه این شهرک به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شود انجام شده و نتایج خوبی گرفته شده است. در طرح شهرک قابلیت استقرار بیش از 200واحد صنعتی و دارویی پیش‌بینی شده است. در حال حاضر 16قرارداد با بخش خصوصی نهایی شده است. این شهرک زیر ساخت‌های مناسبی را جهت همکاری و مشارکت بخش خصوصی و طرف خارجی فراهم می‌آورد. جمشیدی با اشاره به سابقه خوب شرکت دانمارکی گفت: شرکت نوو نوردیسک امروز قرارداد خرید 40هزار متر مربع را به امضا می‌رساند و 26هزار متر مربع دیگر نیز به جهت گسترش تولید در آینده رزرو کرده است. این شرکت نه فقط در بخش اقتصادی بلکه در بخش اجتماعی و آگاهی در زمینه دیابت نیز کارهای مهمی در سراسر جهان انجام داده است. لازم به ذکر است که این یک قرارداد است و نه توافقنامه به همین جهت ما امروز پیش پرداخت اولیه خرید زمین را دریافت می‌کنیم. انتقال دانش فنی و تکنولوژی به کشور نیز یکی دیگر از نکات مثبت این قرارداد است. پیتر سولبرگ مدیر منطقه‌یی شرکت نوو نوردیسک گفت: با احداث این کارخانه مردم ایران به درمان دیابت با تکنولوژی بالا دست می‌یابند. ایران بهترین کشور در منطقه برای اجرای چنین طرحی است، امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم به توسعه سلامت در این کشور کمک کنیم و ما به دنبال همکاریهای بیشتر در زمینه دارو و درمان هستیم.


بازار 80 میلیونی داخل و 500 میلیونی منطقه

دکتر دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشکر از تلاشهای انجام گرفته در راستای امضای قرارداد گفت: من امروز خوشحالم از اینکه دور اندیشی صورت گرفته در چند سال قبل و سرمایه‌گذاری بزرگی که در شرکت برکت و ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره) انجام شد امروز به خوبی جواب داده و به بار نشسته است و این شرکت مادر تخصصی مخصوصا در زمینه تولید دارو‌های با تکنولوژی بالا پیشرفت بسیاری کرده است. تاسیس شهرک‌های صنعتی با کاربری خاص در گذشته عمدتا دولتی بوده است و بخش خصوصی در این بخش که بازگشت سرمایه سریع ندارد ورود نمی‌کرد اما شرکت برکت این ریسک را انجام داد و نتایج آن را امروز می‌بینیم. وی با اشاره به پتانسیل عظیم موجود در ایران افزود: در مورد این قرارداد باید بگویم که قدم اول امضای تفاهمنامه بود و قدم دوم که امروز برداشته شد انتخاب و خرید زمین توسط شرکت نوو نوردیسک است. من اطمینان دارم که گام‌های بعدی با سرعت بیشتری برداشته خواهد شد. البته در این مدت نگاه‌ها و اظهارنظرهای انتقاد آمیز و منفی مبنی بر عدم اعتماد به طرف خارجی کم نبوده و نخواهد بود اما امیدواریم با عملکرد خوب و عمل به تعهدات شرکت‌های خارجی از جمله این شرکت دانمارکی این نگاه‌ها کمتر بشود. شرکت نوو نوردیسک به صورت بالقوه از یک بازار 80میلیونی در داخل و بازار 500میلیونی در منطقه بهره مند است و نظر ما این است که این شرکت در آینده نزدیک بزرگ‌ترین شرکت صادر‌کننده دارو از ایران باشد. در این راه وزارت بهداشت و دولت نیز حمایت کامل انجام خواهند داد. دیناروند ادامه داد: در حال حاضر در کشور 5میلیون مبتلا به دیابت داریم. بالاترین نرخ افزایش وزن و چاقی و ابتلا به دیابت در منطقه خاور میانه و شرق دریای مدیترانه گزارش شده است. البته ما منتظر نمی‌مانیم تا مردم دیابت بگیرند و بعد آنها را درمان کنیم. ما تلاش خواهیم کرد تا از افزایش وزن و ابتلا به دیابت در کشور جلوگیری کنیم. نخستین گام در درمان دیابت کنترل قند خون است که شرکت نوو نوردیسک سرآمد تولید داروهای کنترل‌کننده قند خون در دنیاست. درمان دیابت نیز خودش نوعی پیشگیری است چرا که این بیماری در صورت پیشرفت باعث صدمات غیر قابل جبران از جمله نابینایی و قطع شدن پا می‌گردد که هزینه‌هایی به‌مراتب بیشتر از درمان دیابت دارد. پس می‌توان با کنترل بیماری دیابت از افزایش معلولان و ناتوانان در جامعه جلوگیری کرد. انتظار ما از شرکت

نوو نوردیسک این است که هرچه سریع‌تر و حتی زودتر از برنامه زمان‌بندی شده نسبت به احداث کارخانه و شروع تولید در کشور اقدام کند. متاسفانه در کشور ما متوسط طراحی و راه‌اندازی شرکت‌های دارویی 7 الی 8سال است که من امیدوارم این شرکت خوش نام بتواند رکورد جدیدی در این زمینه بر جای بگذارد. رییس سازمان غذا و دارو گفت: بازار ایران برای واردات مناسب نیست. ما باید با تولید و سرمایه‌گذاری نیاز بازار خود را تامین کنیم. در حال حاضر حدود 70 درصد از تولیدات دارویی از نظر ارزش در داخل کشور تولید می‌شود و ما مطمئن هستیم در سال 96 و قبل از پایان برنامه ششم توسعه به هدف این برنامه یعنی تولید 75درصدی در داخل کشور دست پیدا می‌کنیم.

این رقم در سال 91 تنها 60 درصد بود. در سال 94 واردات دارو به یک‌میلیارد دلار کاهش پیدا کرد که این رقم 300میلیون دلار کمتر از سال‌های 91 و 92 است. وی ادامه داد: ما در سازمان غذا و دارو به صورت روزانه در مورد اجناس قاچاق هشدار می‌دهیم و نام و برند کالاهای غیر استاندارد و قاچاق را اعلام می‌کنیم. لیست سازمان غذا و دارو 100درصد قابل اطمینان است اما متاسفانه هر روز در فضای مجازی شایعه‌های بی‌اساس دست به دست می‌شود که اعتماد مردم را نسبت به محصولات از بین می‌برد. از مردم عزیز تقاضا دارم که به شایعه‌ها در فضای مجازی بسنده نکنند و حتما از صحت خبر پخش شده اطمینان حاصل کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر