ایران جایگزین روسیه نمی‌شود

۱۳۹۵/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۸۹

ایسنا - حمیدرضا عراقی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه سفر به سمنان در جمع خبرنگاران از برنامه‌ریزی ایران برای صادرات گاز به کشور عراق و چندین کشور دیگر خبر داد. عراقی اظهار کرد: «سیاست ایران این است که ظرف 4سال آینده میزان تولید خود را به یک میلیارد متر مکعب افزایش دهد.» وی تولید فعلی ایران را ۶۰۰میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: «امسال همچون سال گذشته هیچ‌گونه کمبود گازی در کشور نخواهیم داشت.» مدیرعامل شرکت گاز ایران از افزایش صادرات به عنوان هدف استراتژیک دولت یازدهم نام برد و تصریح کرد: در حال حاضر مذاکراتی با عراقی‌ها برای صادرات گاز به بغداد داشتیم که آخرین مراحل خود را طی می‌کند. وی با اشاره به موانع فعلی این پروژه خاطرنشان کرد: تنها مشکل سد راه ما برای صادرات گاز این بود که باید از بازگشت پول گاز مطمئن می‌شدیم؛ ضمن اینکه مذاکراتی درباره بهای آن در حال انجام است.


برابری برداشت گاز قطر و ایران تا 96

این مقام مسوول با بیان اینکه برداشت گاز قطر و ایران از مخازن مشترک تا سال آینده برابر می‌شود گفت: ایران برخلاف قطر مصرف گاز بالایی دارد، لذا اگر این مصرف در جهت تولید و ایجاد ارزش‌افزوده باشد، می‌تواند به اقتصاد جمهوری اسلامی کمک شایانی کند. وی به خرید و واردات گاز از ترکمنستان اشاره و خاطرنشان کرد: همکاری خوبی بین ایران، ترکیه و ترکمنستان در بحث گاز وجود دارد. عراقی با بیان اینکه این ظرفیت را داریم که گاز ترکمنستان را وارد و به بازارهای خارجی عرضه کنیم، ادامه داد: قرار است بازارهای مشترک بیشتری پیدا کنیم.

اقتصاد بر مبنای گاز

مدیرعامل شرکت گاز ایران از تمرکز این شرکت بر افزایش برداشت از میدان‌های گازی مشترک خبر داد و گفت: عمده تولید فعلی گاز از عسلویه و میدان‌های مشترک با قطر انجام می‌شود. وی سهم ایران از تجارت جهانی را یک درصد اعلام کرد و افزود: این سهم باید به ۱۰درصد برسد و در صنعت گاز نیز باید به‌دنبال افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی باشیم. معاون وزیر نفت، بر مصرف بهینه گاز در ایران تاکید کرد و گفت: ما دارای بزرگ‌ترین مخازن نفت گاز دنیا هستیم اما وجود این همه منابع نباید به اتلاف و هدررفت آن بینجامد لذا اگر ۱۰درصد در مصرف صرفه‌جویی شود و در تولید به‌کار گرفته شود، کلی ارزش‌افزوده ایجاد می‌شود. وی با بیان اینکه باید اقتصاد را بر مبنای گاز توسعه دهیم، اضافه کرد: گاز فرصت بی‌بدیلی برای تعامل با دنیا در اختیار ایران قرار داده و باید از این ظرفیت در راستای توسعه کشور استفاده شود.


جایگزین روسیه نمی‌شویم

عراقی با بیان اینکه نفوذ اقتصادی به بازارهای اروپایی از راه انرژی ممکن است، درخصوص رغبت اروپایی‌ها به گاز ایران افزود: ایران در صنعت گاز دارای جایگاه خاص خود است و قرار نیست جایگزین روسیه شویم. وی با بیان اینکه اطراف ایران و کشورهای همسایه بازار خوبی برای گاز ایران است، گفت: البته برای ورود به بازارهای اروپایی هم منعی نداریم و شرایط بازار را در همه حال می‌سنجیم و دست به انتخاب می‌زنیم.


خط انتقال صلح و تمایل هندی‌ها به گاز ایران

مدیرعامل شرکت گاز ایران درخصوص احتمال از سرگیری خط لوله گاز صلح اظهار کرد: هندی‌ها در حال حاضر علاقه‌یی به عبور خطوط انتقالی گاز از پاکستان ندارند و برای همین از مذاکرات کنار کشیدند.

وی با بیان اینکه هند یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در دنیاست، ادامه داد: هندی‌ها علاقه‌مندند گاز ایران از طریق دریا به این کشور در حال توسعه منتقل شود که هزینه‌های بیشتری دارد. وی با بیان اینکه باید این موضوعات به صورت فنی حل شود، گفت: هند همچنان علاقه‌مند به خرید گاز ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر