سد مجوز بر سر راه انتقال آب خزر به کویر مرکزی

۱۳۹۴/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۸۸۶۶

ایسنا|

رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان و کویر مرکزی هنوز مجوز زیست‌محیطی از سازمان محیط‌زیست دریافت نکرده‌ایم و تا زمانی که این مجوز دریافت نشود، نمی‌توانیم این طرح را اجرایی کنیم.

رحیم میدانی در این خصوص اظهار کرد: صدور مجوز باید حتما از سوی سازمان محیط‌زیست صورت بگیرد که برای این مساله نیز از ما اطلاعاتی خواسته‌اند و ما نیز اطلاعات را به‌طور کامل در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه مشاور این پروژه در ایران وجود نداشته است، اظهار کرد: با توجه به اینکه این طرح یک طرح پیچیده است لذا باید تمام موازین آن به‌طور کامل

ارزیابی شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به طرح انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح نیز برای حفظ مسائل زیست‌محیطی مجبور شدیم از یک مشاور با 6 عضو خارجی استفاده کنیم که در حال حاضر نیز در حال انجام فعالیت هستند.

به گفته میدانی، تجربه وزارت نیرو در چنین پروژه‌هایی پایین است لذا نمی‌توان برای اجرای این طرح زمان پیش‌بینی کرد اما اگر روزی این طرح به تایید سازمان حمایت محیط‌زیست برسد این طرح باید توسط بخش خصوصی اجرایی شود.

وی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری این پروژه گفت: براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته 6هزار میلیارد تومان سرمایه برای اجرای این طرح نیاز است و با توجه به اینکه تاخیر در اجرای پروژه هر سال 15 تا 20درصد میزان هزینه را افزایش می‌دهد لذا لازم است که زودتر وضعیت پروژه ساماندهی شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: در نهایت این پروژه باید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی شود تا با توجه به اینکه 75درصد آب انتقال قرار است در اختیار صنعت قرار بگیرد لزوم ورود بخش خصوصی به این طرح را افزایش ‌دهد. میدانی با بیان اینکه پس از اجرایی شدن این طرح وزارت نیرو تنها 25درصد از این آب را از بخش خصوصی خریداری می‌کند، اظهار کرد: لازم است که بخش خصوصی و دارندگان صنایع با تشکیل یک شرکت پروژه را

اجرایی کنند. وی تصریح کرد: وزارت نیرو نیز در این راستا کمک‌هایی برای بخش خصوصی ارائه می‌کند به‌طوری که از صندوق توسعه ملی می‌خواهیم تا به بخش خصوصی تسهیلات ارائه دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر