فروش دارایی‌ دولت برای تکمیل مسکن مهر

۱۳۹۳/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۹۳

دولت در حالی برای خروج اقتصاد کشور از رکود، نوید رونق بخشیدن به بازار مسکن را می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی و رییس بانک مرکزی نیز به دنبال رایزنی برای افزایش تسهیلات منابع مالی متقاضیان کم درآمد با رییس‌جمهور هستند. اما مدیریت ناموفق دولت درخصوص تعهداتش نسبت به تکمیل و تحویل واحدهای مسکن مهر نشان می‌دهد، رویای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد همچنان دور از دسترس است. وضعیت کنونی این واحد‌ها حاکی از آن است که میان نظر وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و نیرو بر سر تامین زیرساخت‌ها و آماده‌سازی اختلافاتی وجود دارد. به این ترتیب با وجود تزریق سرمایه کلان به دست آمده از آورده‌های مردمی، چاپ اسکناس و وام‌های بانکی در پروژه مسکن مهر، این پروژه ملی همچنان بلاتکلیف است.

در این میان، هر بار که متقاضیان مسکن مهر پیگیر واحدهای خود می‌شوند، تنها پاسخ پیش روی آنها از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی این است که واحدها آماده است اما به دلیل کوتاهی وزارت نیرو در تامین انشعاب آب، برق و فاضلاب تحویل آنها به تعویق افتاده است. در مقابل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تاکید دارد: درهیچ مسکن مهری مشکل آب و فاضلاب نداریم. در این خصوص معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی وزارت نیرو هفته گذشته خاطرنشان کرد: متناسب با بودجه‌یی که دراختیار داریم آب، برق و فاضلاب واحدهای مسکن مهر را تامین می‌کنیم اما باید توجه کرد که هزینه انشعاب‌ها بیش از 50 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو، معضل اصلی وزارت نیرو عدم تامین منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب است به گونه‌یی که درحال حاضر بیش از 650 میلیارد تومان بدهی داریم و پنج هزار میلیارد تومان نیز برای تامین همزمان آب، برق و فاضلاب مورد نیاز است. در نهایت اینکه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در مجتمع‌های مسکونی مهر براساس فهرست‌ بهای سه ماهه اول سال 93 چهار هزار و 990 میلیارد تومان پول لازم است. با این حال براساس گفته مدیرعامل عمران شهرهای جدید برای تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر شهرهای جدید حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبارات لازم است و برای تامین آن از بخش خصوصی دعوت به سرمایه‌گذاری کرده است. گرچه در دو هفته گذشته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور از تخصیص بیش از 1800 میلیارد تومان برای آماده‌سازی زیربنای پروژه‌های مسکن مهر از منابع دولت خبر داد اما ناکافی بودن این اعتبار اختصاص یافته، نشان می‌دهد متقاضیان 640هزار واحد مسکن مهر که در صف انتظار برای آب، برق و فاضلاب هستند همچنان قربانی اختلاف نظر وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو باشند. چراکه اظهارات طرفین حاکی از آن است که این اختلاف نظر سر دراز دارد.

توافقات جدید درباره مسکن مهر

اختلاف‌نظر وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو در حالی برقرار است که نماینده تام‌الاختیار وزیرنیرو در مسکن مهر با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی طبق مصوبه دولت موظف است برای اجرای زیرساخت‌های مسکن مهر اراضی خود را بفروشد، گفت: وزارت نیرو از پیشنهاد تکمیل خدمات زیربنایی مسکن مهر از طریق تهاتر زمین استقبال می‌کند.

محمدرضا امیرکمالی با اشاره به اینکه مصوبه‌یی در خصوص تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر از محل آورده متقاضیان و فروش اراضی و املاک وزارت راه و شهرسازی در دولت دهم وجود دارد، گفت: هیات وزیران در سال 1392 مصوبه‌یی را صادر کرد که در بند 4 آن تاکید شده وزارت راه و شهرسازی از محل واگذاری زمین‌ها و املاک خود و آورده متقاضیان نسبت به تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های زیرساختی مسکن مهر اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع توسط معاون اول رییس‌جمهوری مورد تاکید قرار گرفته و طی نامه‌یی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است، افزود: در جلسه‌یی که با جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد این مصوبه در نامه‌یی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ و مقرر شد تا این وزارتخانه گزارش آن را به معاون اول رییس‌جمهوری ارایه کند. امیرکمالی ادامه داد: طی این نشست مقرر شد، افزون ‌بر 2000 میلیارد ریال منابع پیش‌بینی شده در بودجه 1393 بیش از 10هزار میلیارد ریال دیگر در نظر گرفته شود که هفت هزار میلیارد ریال از محل تبصره 22 قانون بودجه کل کشور و سه هزار میلیارد ریال از محل فروش انشعاب آب، برق و فاضلاب جهت تکمیل پروژه‌های مسکن مهری که در مرحله اتمام و نازک‌کاری است، تامین و پرداخت شود. وی خاطرنشان کرد: مسوولان وزارت راه و شهرسازی براساس پیشنهاد مدیرعامل شرکت شهرهای جدید، میزان زمین‌های قابل تهاتر برای اجرای زیرساخت‌های آب و برق و فاضلاب را هرچه سریع‌تر تعیین کرده تا وزارت نیرو بتواند برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

اعتبار لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها

در حالی که وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو به کمبود منابع مالی به‌عنوان مشکل اصلی مسکن مهر اشاره دارند، امیرکمالی درخصوص میزان منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌های زیرساختی آب، برق و فاضلاب تاکید کرد: برای یک میلیون و 150هزار واحد مسکن مهر غیر خودمالکی بالغ بر 56 هزار میلیارد ریال نیاز است.

وی اظهار کرد: به‌منظور جلوگیری از ایجاد تورم در کشور، پیشنهاد شد که از محل بازپرداخت اقساط تسهیلات پرداختی دولت به متقاضیان مسکن مهر، این منابع ازطریق دولت جهت اجرای پروژه‌های زیرساختی دراختیار وزارت نیرو قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: معضل اصلی وزارت نیرو جهت تکمیل و اجرای زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب مسکن مهر، عدم وجود منابع مالی است.

تامین نیمه کاره برق و آب مسکن مهر

همچنین نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر با بیان اینکه برای تکمیل زیرساخت شبکه برق نیز باید 3500 کیلومتر شبکه فشار متوسط و بیش از 4000 کیلومتر شبکه فشار ضعیف توزیع برای مصارف خانگی ایجاد شود، گفت: تا این لحظه بیش از 2000 کیلومتر شبکه فشار متوسط و بیش از 2300 کیلومتر شبکه فشار ضعیف اجرا شده است.

وی تاکید کرد: براساس آخرین هماهنگی به‌عمل آمده و به‌منظور رفاه متقاضیان مسکن مهر، مقرر شده تا زمانی که زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب تکمیل نشده از تحویل واحدهای مسکن مهر خودداری شود. امیرکمالی گفت: براساس برآوردهای انجام‌شده باید یک میلیون مترمکعب مخزن ذخیره آب احداث شود که تاکنون بیش از 526 هزار مترمکعب آن ساخته شده است.

وی ادامه داد: درمجموع باید 17 هزار لیتر بر ثانیه آب تامین شود که تاکنون تامین هشت هزار لیتر بر ثانیه محقق شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر