اخبار کلان

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۶۰

دولت افزایش حق مسکن کارگران را ابلاغ کرد

وزارت کار افزایش ۲۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران را پس از تصویب در هیات دولت به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش تسنیم، 30دی‌ماه سال 93 نخستین مصوبه شورای عالی کار «افزایش حق مسکن سال 94 مشمولان قانون کار و کارگران از 20 به 40 هزار تومان» بود، به‌عبارتی باید گفت، طبق تصمیم شرکای اجتماعی در آن جلسه مقرر شد کارفرمایان از فروردین ماه 94 به‌ازای هر ماه کارکرد نیروهای کار، 40 هزار تومان به عنوان حق مسکن به حقوق آنها بیفزایند. اجرای این مصوبه در تمام طول سال 94 هر روز، به روز بعد موکول شد و درنهایت هم بدون نتیجه سال 94 به پایان رسید. تا اینکه 26 آبان‌ماه سال جاری بود که در جلسه هیات دولت، میزان کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای مهرماه سال 1395 به ‌مبلغ 400هزار ریال افزایش یافت.

پس از آن نیز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام افزایش دو برابری حق مسکن کارگران گفت: بر اساس مصوبه جدید هیات دولت از ابتدای پاییز سال جاری، حق مسکن ماهانه هر کارگر از مبلغ 20 هزار تومان به 40 هزار تومان افزایش می‌یابد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور پس از برگزاری این جلسه، متن این میزان افزایش را ابلاغ کرد و وزارت کار نیز به عنوان متولی امور کسب و کار، متن این دستور ابلاغیه را به تمامی ادارات تعاون، کار و رفاه سراسر کشور ابلاغ کرد.


پرداخت یارانه نقدی به همه افراد نیازمند در برنامه ششم

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: نمایندگان در نظر دارند یارانه نقدی در برنامه ششم به همه افراد نیازمند پرداخت شود. به گزارش رادیو گفت‌وگو، سلمان خدادادی اظهار داشت: جامعه و قشر آسیب‌پذیر کشورمان شناخته شده است. امروز نزدیک 2میلیون و 700 هزار نفر زن بی‌سرپرست خانوار داریم. در برنامه ششم نیز همه نمایندگان در نظر دارند، یارانه به همه افراد نیازمند پرداخت شود.

خدادادی گفت: از من پرسیده شد وقتی رییس‌جمهور امریکا تغییر کند، چه اتفاقی می‌افتد و بنده صراحتا گفتم هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود؛ زیرا رییس‌جمهور در امریکا مجری است، نه سیاست‌گذار. وی ادامه داد: متاسفانه در کشورهای «جهان سوم» رییس‌جمهورها هم سیاست‌گذار هستند و هم مجری و یکی از بدبختی‌های ملت ایران این شد که در دوره نهم و دهم رییس‌جمهور تصمیمی گرفت که با منافع کلی جامعه ما سازگاری نداشت.

نماینده ملکان با بیان اینکه در کشورهای دیگر نیز یارانه پرداخت می‌شود، عنوان داشت: در آن کشورها در تامین اجتماعی یا بخش کشاورزی یارانه می‌دهند، نه اینکه به همه مردم یارانه دهند. دولت یازدهم با وجود تکالیف قانونی که مبنی بر قطع یارانه افراد ثروتمند در اختیار دارد، اما چنین اقدامی انجام نداده است.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره علت اقدام دولت در این زمینه بیان داشت: یکی از دلایل اصلی این است که این کارها انتخاباتی است؛ یعنی دولت فکر می‌کند اگر این یارانه را قطع کند به ضررش تمام خواهد شد در حالی که باید براساس منافع ملی عمل کند.


گزارش سازمان ملل متحد درخصوص جمعیت جهان

نسخه الکترونیک آخرین گزارش صندوق جمعیت سازمان ملل متحد با موضوع بررسی وضعیت جمعیت جهان در سال 2016 و با عنوان اصلی «10 سالگی: چگونه آینده ما به دختری در این سن بستگی پیدا می‌کند.» منتشر شد.

گزارش امسال این سازمان در خصوص «10 سالگی: چگونه آینده ما به دختری در این سن بستگی پیدا می‌کند»، است. بر اساس این گزارش در برخی نقاط دنیا، 10 سالگی می‌تواند زمانی برای کندوکاو و گشایش افق‌ها و بررسی فرصت‌ها باشد ولی در قسمت‌های دیگر جهان، این سن می‌تواند زمانی باشد که موانع در راه رشد به سوی بزرگسالی پدیدار می‌شوند و گزینه‌ها، فرصت‌ها و انتخاب‌ها را محدود می‌کنند. این امر به‌خصوص در رابطه با دختران صادق است، در بعضی کشورها و جوامع، هنگامی که دختری 10 ساله و به بلوغ نزدیک می‌شود نه‌تنها به‌عنوان فردی ناتوان از هرگونه تصمیم‌گیری تلقی می‌شود، بلکه به صورت یک کالا برای فروش، تجارت، یا قاچاق- برای ازدواج، فرزند‌آوری، کار بدون دستمزد و استثمار جنسی- به‌کار گرفته می‌شود. روزانه 47700 دختر - بسیاری از آنها 10 ساله- در معرض خطر ازدواج اجباری و زودرس هستند. عموما ازدواج دختران با بارداری همراه است که آن نیز دختران را با خطرات در زمینه‌های بهداشتی و محدودیت‌های تحصیلی مواجه می‌کند و درنتیجه فرصت‌های کاری و استقلال از آنان سلب می‌شود.

برای میلیون‌ها دختر، رسیدن به سن بلوغ، شروع یک عمر فقر، ناتوانی و فرصت‌های از دست رفته است. درها به روی‌شان بسته می‌شود و دیگر زندگی‌شان متعلق به خودشان نیست. این یک ناعدالتی غیر قابل بخشش و تجاوز به حقوق اساسی یک دختر است. وقتی یک دختر از حقوق خویش بهره‌مند شود، بتواند به مدرسه برود، سالم باقی بماند و از خطر ازدواج و بارداری زودرس ایمن باشد؛ با احتمال بیشتری به شکوفایی کامل خویش در دوران بزرگسالی می‌رسد. او برای یافتن کار، درآمد مناسب و دستیابی به فرصت‌ها، آماده‌تر خواهد بود.

گزارش وضعیت جمعیت جهان نشان می‌دهد، دخترانی که از تحصیل، بهداشت و حقوق خود بهره‌مند شده‌اند، می‌توانند در بزرگسالی درآمد خود را 3برابر کنند و درآمد و کارآیی بالاتر موجب پیشرفت همه کشورهاست.

تنها طی 15 سال آینده، تمامی کشورهای در حال توسعه این فرصت را دارند تا 21 میلیارد دلار درآمد کسب کنند یا همان مقدار را از دست بدهند و این به سرمایه‌گذاری در رفاه، تحصیل و استقلال دختران 10 ساله بستگی دارد.

از آنجایی که تعداد کشورهای در حال توسعه زیاد است، این عدد ممکن است به نظر کوچک بیاید ولی برای هر دختر دارای مزیت چشمگیری است.

گزارش وضعیت جمعیت جهان بیانگر این است که آینده جمعی ما به چگونگی حمایت‌مان از 60 میلیون دختر10 ساله امروزی که در آستانه بلوغ و در مسیر بزرگسالی قرار گرفته‌اند، بستگی پیدا می‌کند.

دختران 10 ساله امروز، در سال 2030 -هنگامی که پیشرفت برنامه عمل سازمان ملل سنجیده می‌شود

- 24 ساله خواهند بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر