تاکنون 190 سم در غذای ایرانی‌ها شناسایی کردیم

۱۳۹۴/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۱۸

گروه غذا و دارو

رسول دیناروند وظایف وزارت بهداشت را در حوزه غذا تشریح کرد و گفت: به‌طور کلی ما در وزارت بهداشت دو وظیفه مهم در مورد غذای مردم داریم یکی اینکه مواد غذایی سالم و عاری از آلاینده‌ها باشد، دوم اینکه با تغذیه سالم مواد مغذی و مورد نیاز بدن مردم تامین شود.

به گزارش فارس، وی ادامه داد: بسیاری از سموم آفات نباتی، نیترات‌ها و مواد شیمیایی که به غذاها می‌زنند تا آنها را خوشمزه‌تر کنند یا اینکه بتوانند آزمایش‌ها را پاس کنند، یا ماندگاری غذا بالا برود؛ می‌توانند سلامت مردم را به خطر بیندازند و این وظیفه وزارت بهداشت است که در این مورد نظارت کند تا سلامت، ‌ایمنی و کیفیت مواد غذایی حفظ شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: بعد دیگر این است که مردم تغذیه سالم داشته باشند و باید رژیم غذایی مناسب را به مردم توصیه کنیم که کالری بیش از حد به مردم ندهد، ‌حاوی ریزمغذی‌ها باشد و در رشد سالم بدن مردم به‌خصوص نسل جوان موثر باشد. مثلا مصرف شکر، نمک و چربی را محدود کند. دیناروند ادامه داد: اینکه ما در وزارت بهداشت چطور این وظایف را عملیاتی می‌کنیم، یکی این است که از طریق تدوین و ابلاغ ضوابط فنی مواد غذایی که شبیه استاندارد است، ضوابط را به‌گونه‌یی طراحی می‌کنیم که آسیب‌رسانی مواد غذایی به مردم به حداقل برسد.


کاهش اسید چرب روغن‌های اشباع

به زیر ۲درصد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: اینکه اصرار داریم مردم روغنی را مصرف کنند که اسیدچرب مواد غذایی کاهش پیدا کند و اسیدچرب ترانس دریافتی مردم به صفر برسد در همین راستاست و بر این اساس قرار است تا پایان امسال میزان اسیدچرب اشباع روغن‌ها امسال به زیر 5درصد برسد و بعد هم به زیر 2درصد برسد. دیناروند در پاسخ به پرسش فارس در مورد برنامه‌های وزارت بهداشت برای کاهش آلاینده‌های مواد غذایی نیز توضیح داد: برای اینکه توانمندی شناسایی سموم را داشته باشیم، اقدامات زیادی باید انجام دهیم الان در این زمینه خیلی ضعیف هستیم. وی اضافه کرد: الان تعداد سمومی را که ما می‌توانیم در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت شناسایی کنیم حدود 70سم است، البته در یکی از آزمایشگاه‌ها به 110سم رسیده و اخیرا در آزمایشگاه غذا و داروی قشم با تجهیزاتی که خریداری کرده به توانایی شناخت حدود 190سم رسیده‌ایم که هنوز هم نسبت به استانداردهای جهانی پایین است، ضمن اینکه یک آزمایشگاه با این تجهیزات در کل کشور کم است. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: برای جبران این نقیصه حتما باید سرمایه‌گذاری سنگین داشته باشیم، سال گذشته 20میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو اختصاص یافت امسال هم 30میلیارد تومان برای این کار در اختیار داریم تا بتوانیم قدرت شناسایی سموم را در مواد غذایی بالا ببریم.


انتقال دانش فنی روز برای تشخیص سموم به کشور

دیناروند گفت: اعتبار خوبی که حدود 5میلیارد تومان است هم از طرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای انتقال دانش فنی و فناوری‌های روز تشخیص سموم به وزارت بهداشت کمک شده است که قرار است امسال با اعزام یک تیم کارشناسی برای بازدید از آزمایشگاه‌های مجهز و معتبر کشورهای دیگر و ‌آموزش تیم ایرانی، توانایی کشور را در این زمینه ارتقا دهیم.

رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: سمومی در فرآورده‌های کشاورزی وجود دارد که در‌صورتی‌که بیش از اندازه یا در زمان نامناسب استفاده شوند می‌توانند به سلامت انسان آسیب بزنند، البته سموم غیرمجاز هم در جاهایی استفاده می‌شود که کنترل همه این موارد نیازمند ضابطه و نظارت دقیق و کامل است.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در سال۹۳ شروع کردیم و در سال جاری کامل می‌شود این است که یک مطالعه کشوری در حال انجام است که نقشه خطرپذیری فرآورده‌های کشاورزی را نشان می‌دهد و به ما این اطلاعات را می‌دهد که کجاها باید بیشتر مواظب باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر