اخبار کوتاه

۱۳۹۳/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۸۲

ارایه تسهیلات بانکی ویژه به معدنی‌ها

محمد فاطمیان، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بهینه‌سازی مصرف سوخت را هدف دست‌اندرکاران بخش معدنی‌ عنوان کرد و گفت که در این رابطه تسهیلات بانکی ویژه‌یی دراختیار آنها قرار می‌گیرد.

فاطمیان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مدیریت مصرف انرژی در تولید مواد معدنی اظهار کرد: تمام تلاش واحدهای تولیدی در این است که بتوانند مصرف سوخت و انرژی را بهینه کنند و به‌نوعی مدیریت بهینه در مصرف داشته باشند.

وی یکی از عمده‌ترین دلایل این هدف را کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی برای دست‌اندرکاران بخش معدن عنوان کرد و گفت: دلیل دیگر استانداردهایی است که برای این موضوع تعریف شده است. وی ادامه داد: هر ساله در تمامی کارخانه‌ها براساس تکنولوژی‌های موجود، استانداردهایی با هماهنگی وزارت نیرو، نفت، موسسه استاندارد و دستگاه‌های تخصصی تدوین و بازنگری می‌شود.

فاطمیان گفت: به‌صورت سالانه و فصلی با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در کشور بازنگری صورت می‌گیرد و نماینده انجمن‌های تخصصی به‌عنوان نماینده تولید در آن بازنگری شرکت می‌کنند و تاکنون اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است. وی با بیان اینکه کمیته‌های انرژی باید زیرمجموعه انجمن‌ها شکل بگیرند، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این موضوع از مهم‌ترین مسایلی است که کارخانه‌ها با آن در ارتباط هستند باید این امر زیرمجموعه انجمن‌ها هدایت شود. فاطمیان بهینه‌سازی مصرف سوخت را کاری مهم و جزو اهداف مدیریت بنگاه‌های صنعتی عنوان و اظهار کرد: باتوجه به اینکه این امر موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود معدنی‌ها هدف خود را بر کاهش مصرف سوخت و انرژی گذاشته‌اند. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بازیافت انرژی مصرفی نیز کارهای زیادی انجام شده و معدنی‌ها به نصب تجهیزاتی در خطوط تولید اقدام کرده‌اند که از انرژی‌های مازاد حرارتی بتوانند استفاده کنند تا از این طریق از خروج گرما در واحدها استفاده شود.


رشد قابل توجه فروش 500شرکت برتر ایران

مجتبی رجب‌بیگی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، از رشد قابل‌توجه فروش 500شرکت برتر در سال1392 خبر داد.

به گزارش ایسنا، رجب‌بیگی در نشست خبری هفدهمین همایش رتبه‌بندی 100شرکت برتر ایران در سال1392، با بیان اینکه در بین 500شرکت برتر سال گذشته، بیش از 86درصد از فروش مربوط به 100شرکت اول بوده است، گفت: شرط ورود به رتبه‌بندی سال1392 را حداقل فروش 20میلیارد تومان درنظر گرفتیم درحالی که پانصدمین شرکت برتر، فروشی حدود 50 میلیارد تومان داشته است.

وی بااشاره به برگزاری این همایش در بیست‌وهفتم بهمن جاری اظهار کرد: رتبه‌بندی شرکت‌های برتر برای هفدهمین سال متوالی انجام می‌شود که در این همایش 500شرکت اول مورد تجزیه و تحلیل مالی و اقتصادی قرار می‌گیرند. رجب‌بیگی با بیان اینکه رتبه‌بندی این شرکت‌ها براساس اطلاعات مندرج در صورت‌های مالی حسابرسی شده سال گذشته انجام شده است، اظهار کرد: بحث رتبه‌بندی شرکت‌های برتر را کشورهای دیگری ازجمله مالزی، ترکیه، امریکا و... دارند. ازسوی دیگر رتبه‌بندی شرکت‌ها در سطح دنیا و منطقه نیز هر ساله انجام می‌شود.


ایران دارنده 3درصد ذخایر مس جهان

ایران با ذخیره 20میلیون تنی مس محتوا، حدود 3درصد از ذخایر این ماده معدنی را دراختیار دارد.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، ایران باتوجه به اکتشافات فعلی، در جایگاه دهم دارندگان اصلی ذخایر مس محتوا ایستاده است و معادل 2.9درصد از ذخایر این ماده استراتژیک در جهان در ایران قرار دارد.

در جدول دارندگان اصلی فلز مس در دنیا کشور شیلی با 190میلیون تن و سهم 27درصدی در رتبه نخست، استرالیا با فاصله بیش از 50درصدی با 87میلیون تن ذخیره و سهم 12.5درصدی سپس پرو با ذخیره 70میلیون تنی و سهم 10درصدی در رتبه دوم و سوم جای گرفته‌اند.

امریکا، ‌مکزیک، چین و لهستان نیز به‌ترتیب با سهم 5.6درصدی، 5.5درصدی، 4.4درصدی و 3.8درصدی در جایگاه‌های چهارم تا نهم هستند. میزان ذخیره مس در امریکا 39میلیون، مکزیک 38میلیون، چین 30میلیون و لهستان 26میلیون تن است. در جایگاه دهم نیز سه کشور ایران، کنگو و ‌زامبیا قرار گرفته‌اند. میزان تولید سالانه مس کاتد در ایران در سال گذشته به 191هزار تن رسید. درحالی که مس پس از فولاد و آلومینیوم پرمصرف‌ترین فلز در جهان شناخته شده است و عمده مصرف آن به‌صورت مس کاتد (تصفیه شده) و کنسانتره است اما نسبت به اقتصاد جهانی تاثیرپذیری بالایی دارد به‌طوری که از ‌آن به‌عنوان شاخص اقتصاد یا فشارسنج اقتصاد امروزی یاد می‌کنند.


ضرورت سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی در سهلان

مسعود کرباسیان، رییس کل گمرکات، بااشاره بر ضرورت سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سهلان گفت: مسوولان استانی سعی کنند با اتخاذ سیاست‌های مناسب، تولید‌کنندگان را به سرمایه‌گذاری در سهلان تشویق کنند.

به گزارش ایسنا، کرباسیان در مراسم بهره‌برداری از واحد مانیتورینگ و دوربین‌های مدار بسته گمرکات سهلان گفت: درراستای شتاب‌گیری فرآیندهای گمرکات کشور، اجرای طرح واحد مجازی اجرا می‌شود. از این پس تلاش می‌شود صدور مجوز نهادهای متولی در زمینه گمرکات همانند اجرای طرح اظهار مالیاتی در فضای اینترنتی به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر