اخبار

۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۵۹۸۹

طرح 124 میلیاردی چینی‌ها برای احیای جاده ابریشم

مهر| رییس‌جمهور چین در اجلاس پروژه جاده ابریشم جدید، از طرح ۱۲۴ میلیارد یوآنی این کشور برای تسهیل و تسریع در اجرای این طرح تاریخی خبر داد. روز گذشته شی جین پینگ رییس‌جمهور چین با اشاره به اجرای پروژه جاده ابریشم جدید گفت: از هر کشوری برای پیوستن به این پروژه استقبال می‌کنیم؛ ضمن اینکه این برنامه راهی برای صلح و رونق جهان خواهد بود. رییس‌جمهور چین در مراسم افتتاحیه اجلاس جاده ابریشم جدید گفت: باید یک پلتفرم باز همکاری بسازیم و از ایجاد یک اقتصاد آزاد جهانی حمایت کنیم. جین‌پینگ خاطرنشان کرد: باید به‌صورت مشترک فضایی را ایجاد کنیم که به پیشرفت، برقراری انصاف، سیستم شفاف، برابر و قوانین تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی تسریع بخشد. وی گفت: اعتبار قابل‌توجهی به صندوق پروژه جاده ابریشم جدید تخصیص داده خواهد شد؛ ضمن اینکه برنامه‌های این پروژه شامل اعطای 100میلیارد یوآن (۱۴.۵۰میلیارد دلار) بیشتر به اعتبار فعلی این صندوق است. همچنین گرفتن وام‌های ۲۵۰میلیارد یوانی از بانک توسعه چین، وام‌های ۱۳۰میلیارد دلاری از بانک صادرات-واردات چین، ۶۰میلیارد یوآن کمک به کشورهای در حال توسعه و موسسات بین‌المللی واقع در کشورهای جاده ابریشم جدید، تشویق موسسات مالی برای توسعه صندوق فرامرزی تجارت با ظرفیت ۳۰۰میلیارد یوآن، ۲میلیارد یوآن کمک غذایی در شرایط اضطرای، یک‌میلیارد یوآن اعتبار به صندوق همکاری جنوب به جنوب و یک‌میلیارد یوآن برای پروژه‌های همکاری در کشورهای جاده ابریشم جدید ازجمله منابع این پروژه به‌شمار می‌رود.


جزئیات انتخاب صادرکنندگان نمونه

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به ضرورت کامل و به روز بودن بانک اطلاعات صادرکنندگان کشور گفت: بانک اطلاعاتی کامل به منزله اهرم تنظیم‌کننده سیاست‌های تجاری کشور محسوب می‌شود. به گزارش پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت، مجتبی خسروتاج افزود: فراهم آوردن بستر برای رشد صادرات از وظایف دولت‌هاست اما معتقدم این بستر باید با نوآوری و خلاقیت همراه باشد. وی همچنین درخصوص شاخص‌های انتخاب صادرکنندگان نمونه در گروه‌های کالایی مختلف اظهار کرد: شاخص‌ها باید متناسب با نوع کالا و با مشورت اتحادیه و تشکل‌هایی در جهت ارتقای سطح کیفیت و عملکرد تعیین شوند. معاون توسعه صادرات کالا و خدمات نیز با تشریح برنامه‌های پیش‌بینی شده برای روز ملی صادرات گفت: مراسم امسال متفاوت از سال‌های دیگر برگزار خواهد شد به گونه‌یی که بازه وسیع‌تری از صادرکنندگان را در نظر داشته باشیم. برای آن بخش از فعالان که در لیست صادرکنندگان نمونه قرار نمی‌گیرند نیز دوره‌های آموزشی جهت توانمندسازی آنها در نظر گرفته شده و در سال‌های آینده یکی از شاخص‌های انتخاب را موفقیت در گذراندن دوره‌های آموزشی تخصصی سازمان توسعه تجارت ایران قرار خواهیم داد.


طرح حمایت از واحدهای صنفی تولیدی

ایسنا| وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تسهیلات ارزان‌قیمت به تنهایی تضمین‌کننده اشتغال نیست و باید از تولید نیز حمایت شود، گفت: طرحی برای اصناف طراحی شده و در دبیرخانه اقتصاد مقاومتی درحال پیگیری است که از طریق آن نیم میلیون واحد از صنوف تولیدی مورد حمایت قرار خواهند گرفت. محمدرضا نعمت‌زاده در نخستین جشنواره تجلیل از کارآفرینان برتر استان مرکزی در بخش کسب‌وکارهای خرد و کوچک گفت: در روستاها به ویژه روستاهای مرزی باید اشتغال ایجاد شود و منابع صندوق کارآفرینی امید در اختیار کسب‌وکارهای خرد و کوچک در روستاها نیز قرار بگیرد. وی ادامه داد: روستاییان به سمت زندگی در شهرها حرکت می‌کنند درحالی که با توجه به اهمیت جایگاه روستاها باید تولید را در این مناطق تقویت کرده و درآمد روستاها را افزایش دهیم تا این روند متوقف و حتی معکوس شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاریخچه ساخت ساعت در سوییس عنوان کرد: قطعات ساعت در این کشور در روستاها ساخته و در نهایت در یک کارخانه به هم متصل می‌شدند و امروز شاهد برتری برند ساعت این کشور در جهان هستیم. نعمت‌زاده تولید و اشتغال را مکمل یکدیگر توصیف کرد و افزود: باید از کارگاه‌های کوچک اشتغال آغاز شود و به مرور این کارگاه‌ها توانمند شوند و فعالیت‌شان را گسترش دهند. منابع را نباید به یک‌باره برای راه‌اندازی یک واحد بزرگ بدون برنامه مشخص صرف کرد.


تولد دوباره پلی اکریل

شاتا| مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه پلی اکریل اصفهان با تامین ۹۰میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز احیا می‌شود. افسانه محرابی با اشاره به تلاش‌های ویژه دولت یازدهم برای احیای هزاران بنگاه تولیدی در کشور در تشریح وضعیت پلی‌اکریل ایران اظهار کرد: این شرکت از صنایع مادر و تولیدکننده بخش عمده‌یی از مواد اولیه صنعت نساجی در کشور است که از حدود ۱۰سال پیش و در دولت قبل با تنزل وضعیت تولید، اشتغال و مالی مواجه شده است. وی افزود: با وجود اینکه پلی‌اکریل به دلیل مشکلاتی که در گذشته داشت همچنین چالش‌هایی چون بدهی به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی، معوقات کارگری و... درحال حاضر تعطیل شده اما با پیگیری‌های انجام شده از ابتدای امسال از مجموع ۱۵۰۰پرسنل شاغل در این مجموعه بیش از ۱۳۰۰نفر از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند تا با تدابیر انجام شده بار دیگر پلی‌اکریل راه‌اندازی شده و زمینه بازگشت به کار این نیروها فراهم شود. محرابی از برنامه‌ریزی برای حل مشکلات پلی‌اکریل در وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد و تصریح کرد: برای رفع مشکلات، حفظ و ارتقای روند فعالیت‌های تولیدی و اشتغال این شرکت و استفاده مناسب از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود شرکت مذکور، برنامه‌ریزی برای رفع موانع تولید این کارخانه با نظارت مستقیم وزیر صنعت، معدن و تجارت از سال گذشته آغاز شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر