الگوی صنعت خودرو برای دیگر کالاهای با دوام

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۵۰۸

گروه صنعت

الگوی صنعتی ایران برای داخلی‌سازی کالاهای سرمایه‌یی و لوازم خانگی همواره مونتاژ در داخل بوده است. نداشتن دانش کافی و کمبود دانش در حوزه تکنولوژی ساخت این محصولات جدید باعث شده است، برندهای داخلی در بازار پر رونق این محصولات توان رقابت با برندهای خارجی را نداشته باشند. تکنولوژی‌های پیشرفته و خطوط تولید روباتیک با بهره‌وری بالا باعث شده این کالاها با قیمتی پایین به بازار ایران برسند. فاصله زیاد قیمت، کیفیت و تکنولوژی بین برندهای داخلی و خارجی به خصوص در دوره تحریم‌ها به قدری زیاد شد که نهایتا منجر به تعطیلی قدیمی‌ترین برند لوازم خانگی داخلی شد. بار دیگر صنعتگران ایرانی شکست خوردند و بازار را به خارجی‌ها دادند تا اکنون فرصت بیش از پیش برای مونتاژ برندهای خارجی در ایران باز شود. از سویی این آخرین راه برای بهره بردن صنعت داخلی از بازار خود است که با مونتاژ و تولید ارزش‌افزوده، حداقل سهمی از بازار پررونق لوازم خانگی در ایران را به خود اختصاص دهند. ولی اکنون وزارتخانه مربوطه با درک این شرایط بحرانی که هم کارخانه‌های صنعتی و هم بازار داخلی دارد، تقدیم برندهای خارجی می‌شود، شرطی بر محدودیت این تاراج گذاشته است. در همین راستا مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت از محدود شدن مونتاژ لوازم خانگی در ایران خبر داده است. محمدرضا مودودی با اشاره به اینکه محدود شدن مونتاژ لوازم خانگی در ایران در دستور کار قرار گرفته، گفت: تصمیم بر این شده تا همان فرآیندی که در مورد خودرو رخ داده در مورد لوازم خانگی نیز انجام شود و به همین منظور مونتاژ لوازم خانگی محدود و قرار است، قطعه‌سازی در داخل انجام شود.


مذاکره با چشم بادامی‌ها برای تولید مشترک

با محدود کردن مونتاژ و رفتن به سوی داخلی‌سازی بیشتر این برندها عملا سهم صنعت و تولید داخل از بازار کمی بیشتر می‌شود و این تصمیم در اصل ماجرا تفاوت چندانی ندارد و چنان نیست که باعث شکل‌گیری یا احیای صنعت لوازم خانگی بومی شود. ولی با تمام این تفاسیر، جلوگیری از مونتاژ صرف و رفتن به سمت داخلی‌سازی قطعات این کالاها باعث بهبود برخی شاخص‌ها در بخش تولید خواهد شد. مودودی اضافه کرد: در بازار لوازم خانگی، برندهای کره جنوبی به خوبی در بازار ایران ورود کرده‌اند؛ به همین دلیل مذاکرات جدی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان توسعه تجارت ایران با کره‌یی‌ها صورت پذیرفته و قصد داریم به عنوان پایگاهی مهم برای تولید مشترک برای ادامه همکاری گام ‌برداریم. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علاوه بر اینکه قصد داریم به عنوان کارگاهی برای تولید مشترک فعالیت کنیم، عنوان کرده‌ایم که حداقل تعدادی از قطعه‌سازان داخلی حرفه‌یی در عرصه لوازم خانگی عضو زنجیره تولید جهانی شرکت‌های کره‌یی باشند. مودودی همچنین با اشاره به اینکه اگر کره‌یی‌ها تمایلی به انجام این درخواست نداشته باشند، شرکت‌هایی از چین، مالزی و ژاپن که دارای برند مشخص و قابل رقابت هستند، تمایل به جایگزینی دارند و ما نیز قطعا در صورت عدم اجرای درخواست‌های‌مان به این فرآیند کمک خواهیم کرد. معاون سازمان توسعه تجارت افزود: باید بتوانیم اجرایی شدن این دستورالعمل را مدنظر قرار دهیم و در همین راستا مذاکراتی انجام داده‌ایم که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد. شرکت‌های مورد اشاره کره‌یی نیز به خوبی متوجه شدند که واردات برخی کالاهایشان به ایران توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است که این کالاها در ایران تولید شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر