تدوین راهبرد اقتصادی مشترک تهران - مسکو

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۶۰۰۵

دفتر نمایندگی کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند در ایران راه‌اندازی می‌شود

گروه تجارت

روسیه همواره شریک استراتژیک ایران بوده و باوجود همکاری‌های سیاسی، تعاملات اقتصادی بین دو کشور چندان مطلوب نبوده است. با این حال تلاش دو طرف بر افزایش مراودات اقتصادی است و براساس آخرین آمار گمرک در هفت ماهه سال جاری واردات از روسیه افزایش 241درصدی داشته است. سال2015 نیز مهم‌ترین اسناد دوجانبه بین ایران و روسیه نهایی و سه سند موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل و همکاری گمرکی برای تحکیم و توسعه روابط بسیار مهم امضا شد. در همین راستا و براساس آخرین تلاش‌های دو کشور، ایران و روسیه بر سر متن پیش‌نویس تسهیل در نظام صدور روادید توافق کرده‌اند. با تحقق این امر، روسیه مهم‌ترین کشور از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... است که تاکنون با ایران لغو ویزا کرده است. هم‌اکنون ایران با 54کشور جهان که بیشتر آفریقایی و امریکای‌لاتین هستند، لغو روادید کرده که بین آنها مهم‌ترین کشورها شامل مالزی و ترکیه می‌شود. طی ماه‌های گذشته بارها مسوولان وزارت خارجه ایران و روسیه از تلاش و جلسات متعدد برای لغو روادید بین دو کشور خبر داده بودند و حالا این جلسات به نظر می‌رسد پس از چند ماه به نتیجه رسیده است.

در همین زمینه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همکاری بیشتر این اتاق با سفارت روسیه را برای تدوین راهبرد تجاری ضروری دانست و گفت: پیش‌بینی شده با هدف تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی استان‌های دو کشور با توانمندی‌های مکمل، دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی در استان‌های روسیه افتتاح شود. غلامحسین شافعی در دیدار «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران، تاکید کرد که برقراری روابط تجاری بین بازرگانان دو کشور به همکاری نزدیک و مطالعه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سفارت روسیه با یکدیگر نیاز دارد. شافعی رفع موانع تجاری و نزدیک‌تر کردن بخش‌های خصوصی دو کشور به یکدیگر را خواستار شد. وی عضویت ایران به‌عنوان ناظر در سازمان همکاری شانگهای را فرصتی برای افزایش همکاری و گفت‌وگو با اعضا دانست و ابراز امیدواری کرد با کمک کشورهای دوست، جمهوری اسلامی به عضویت دایمی در این سازمان تغییر حالت دهد.


افزایش تبادل کالا بین ایران و روسیه

لوان جاگاریان‌ سفیر روسیه در تهران نیز در این دیدار ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور را متنوع بیان کرد و گفت: در یک سال گذشته پس از رفع تحریم‌ها، افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تبادل کالا بین ایران و روسیه را شاهد بوده‌ایم. جاگاریان حل مشکلات روادید را به رایزنی‌های کنسولی وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور نیازمند دانست و افزود: اکنون بازرگانانی که دعوتنامه ندارند، می‌توانند با مراجعه به دفتر نمایندگی بخش بازرگانی سفارت روسیه در تهران، پس از مصاحبه نسبت به دریافت روادید تجاری اقدام کنند. وی از هماهنگی برای برگزاری جلسه کمیسیون مشترک ایران و روسیه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، وزیر انرژی روسیه و بیش از یکصد شرکت روسی و فعالان بخش خصوصی ایران خبر داد و گفت: قرار است این همایش بیست‌وسوم آذر در تهران برگزار شود. به گفته وی، وزیران، مقام‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی دو کشور در حاشیه این نشست در مورد توسعه همکاری‌های اقتصادی مذاکره می‌کنند.


امیدواری به تحقق حجم روابط 4میلیارد دلاری

سفیر روسیه در ایران درباره حجم روابط تجاری دو کشور گفت: من به عنوان سفیر و نماینده وزارت امور خارجه روسیه می‌توانم برای رسیدن به حجم بالاتر روابط تجاری بین دو کشور کمک کنم و امیدوارم رقم 4میلیارد دلار قابل‌دسترسی باشد. قرار است طی دو هفته آینده جلسه کمیسیون مشترک ایران و روسیه برگزار شود که در حاشیه آن تجار دو کشور با یکدیگر دیدار خواهند داشت. جاگاریان امیدوار است دیدار تجار دو کشور در این همایش بتواند نقطه آغاز مناسبی برای ازسرگیری روابط آنها باشد. او همچنین معتقد است تجار هر دو کشور باید برای یکدیگر از لحاظ کیفیت و قیمت کالا شرایط مناسبی ایجاد کنند.


موانع دریافت روادید برای بازرگانان ایرانی

رییس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز در این دیدار، از نبود شیوه‌نامه عملکردی برای صدور روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی گلایه کرد و گفت: تا زمانی که مشکلات اخذ روادید برای بازرگانان ایرانی برطرف نشود، به روسیه سفر نمی‌کنم. اسدالله عسگراولادی روند جدید سفارت روسیه مبنی بر الزام دریافت دعوتنامه از سوی شرکت‌های روسی برای سفر بازرگانان ایرانی را نامناسب خواند و افزود: دلیل اصلی اینکه حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه به مرز هدف‌گذاری 4میلیارد دلاری نزدیک نشده، موانع دریافت روادید برای بازرگانان ایرانی است. به گفته وی، باید تمهیدها و دستورالعملی تدوین شود تا بازرگانانی که شریک روسی ندارند، بتوانند با معرفینامه اتاق بازرگانی ایران یا اتاق مشترک ایران و روسیه به‌راحتی روادید تجاری دریافت کنند.


هند به‌دنبال توسعه چابهار

از سوی دیگر، رییس اتاق ایران دیداری نیز با سفیر هندوستان داشت و در این دیدار، خواستار افزایش نقش بخش‌خصوصی در اجرای توافق‌های دو کشور مبنی بر توسعه بندر چابهار شد. غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در دیدار با سوراب کومار سفیر هندوستان، روابط ایران و هندوستان را راهبردی، بلندمدت و مستحکم عنوان کرد و گفت: «سفر نخست‌وزیر هندوستان به ایران فصل جدیدی از روابط اقتصادی و سیاسی را گشود‌ که نشان‌دهنده عزم سران ایران و هندوستان در جهت افزایش مناسبات دو کشور است.» وی حضور و سرمایه‌گذاری هندوستان در توسعه بندر چابهار را حایز اهمیت دانست و افزود: «امیدواریم هندوستان در اجرایی کردن توافق‌های انجام شده تسریع کند و نقش بخش‌خصوصی را در انجام طرح‌های توسعه‌یی بندر چابهار پررنگ‌تر شود.»

رییس اتاق ایران افزود: «برقراری خط دریایی مستقیم بین دو کشور در توسعه مناسبات اقتصادی و برقراری خط هوایی مستقیم بین شهرهای مختلف منجر به توسعه گردشگری خواهد شد.» شافعی، به قابلیت‌های توریستی شهر مشهد و سفر مسلمانان به آن اشاره کرد و گفت: «برقراری خط مستقیم هوایی بین حیدرآباد هندوستان و شهر مشهد می‌تواند گامی موثر برای ارتقای سطح گردشگری بین دو کشور باشد.» وی ظرفیت‌های همکاری مشترک بین دو کشور را متنوع عنوان کرد و افزود: «در زمینه‌هایی مثل فناوری اطلاعات که هندوستان رتبه خوبی در جهان دارد فرصت همکاری فراهم است. همچنین شرکت‌های ایرانی که در آسیای مرکزی مثل قزاقستان و ازبکستان فعال هستند، می‌توانند کالاهای اصیل هندی را به این نقاط صادر کنند.»


راه‌اندازی پروژه‌های مشترک معدنی با هند

سوراب کومار سفیر هندوستان نیز در این دیدار، گفت: «در سفر نخست‌وزیر هندوستان به تهران، تفاهمنامه‌های مختلفی در جهت توسعه بندر چابهار به امضا رسید که در حال پیگیری برای اجرایی شدن آنها هستیم.» کومار از سرمایه‌گذاری هندوستان برای تاسیس دو کارخانه تولید اوره، آمونیاک و همچنین تولید آلومینیوم در چابهار خبر داد و گفت: «برای اجرایی شدن پروژه اول یک شرکت هندوستانی با ایمیدرو در حال مذاکره است. این دو پروژه چون رفت‌وآمد بین دو کشور را گسترش خواهند داد در اولویت هستند.» سفیر هندوستان با اشاره به امضای تفاهمنامه برای ایجاد خط ریلی بین چابهار و زاهدان گفت: «مبلغ 1.2میلیارد دلار بخش مالی این پروژه است که مقامات هندوستان با ژاپن مذاکراتی انجام داده‌اند و طرف ژاپنی موافقت کرده که فاینانس لازم را تامین کند البته مذاکرات تکمیلی در حال انجام است.»

وی نیاز به بازنگری مجدد موضوع خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور که از طریق یک شرکت مشترک انجام می‌شد را حایز اهمیت دانست و افزود: «فعالیت شرکت مشترک ایرانی و هندی که به خاطر تحریم‌ها متوقف‌ شده بود با‌توجه به توسعه بندر چابهار و آینده روابط اقتصادی بین دو کشور نیاز به بازنگری دارد.» کومار از توافق برای برگزاری همایشی در ایران در سفر قبلی وزیر راه و شهرسازی به هندوستان خبر داد و گفت: «به علت بالا رفتن اهمیت استفاده از چابهار به عنوان یک بندر مهم جهت تبادل کالا بین دو کشور و همچنین صادرات گندم هندوستان به افغانستان همایشی در تهران با حضور نمایندگان کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی هند، وزرا و بخش خصوصی این کشور، فعالان اقتصادی ایران، وزرا و نمایندگان اتاق بازرگانی برگزار خواهد شد.»

وی با تاکید بر اینکه موضوع اخذ روادید تجاری برطرف شده است، تصریح کرد: «در حاشیه اجلاس همکاری‌های شانگهای، رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر هند پیرامون این موضوع گفت‌وگو کردند و اکنون اخذ ویزا برای ایرانیان تسهیل شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر