بازگشت یک‌ساله ایران به بازار فولاد جهان

۱۳۹۴/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۵۳۰۳

گروه معدن

انجمن جهانی فولاد با انتشار عملکرد 66 کشور دنیا در تولید فولاد خام، از روند کاهشی تولید این فلز استراتژیک در 11 ماه سال 2015 خبر داد و بر این اساس، ایران نیز همراستا با تولیدکنندگان بزرگ دنیا، رو به کاهش تولید آورده است. بر اساس جدیدترین گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، میزان تولید فولاد خام ایران از ژانویه (دی ماه 93) تا پایان نوامبر 2015 (آذرماه 94)، با کاهش بیش از یک درصدی، به 14میلیون و 835 هزار تن رسید، در حالی که در مدت مشابه سال قبل، شرکت‌های فولادی ایران 14میلیون و 969هزار تن محصول خام تولید کردند و تولید فولاد ایران در سال‌های 2013 و 2014 بر خلاف سال جاری میلادی، به ترتیب 6.6 درصد و 6درصد رشد داشت. همچنین متوسط کاهش تولید جهانی این فلز در 11ماه سال جاری میلادی، با کاهش 2.8درصدی، مجموعا به رقم یک میلیارد و 471میلیون تن رسید. همچنین این گزارش نشان می‌دهد؛ تولید فولاد ایران در نوامبر ۲۰۱۵، برابر با آبان سال جاری، افت ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته و به 1.28 میلیون تن رسید. این در حالی است که ایران در نوامبر (آبان) سال گذشته، 1.459 میلیون تن فولاد تولید کرده بود. در همین زمینه و در روزهای گذشته نیز، رییس هیات عامل «ایمیدرو»، از پایین بودن تقاضا در داخل و خارج کشور خبر داد که منجر به انبار شدن 3میلیون تن تولید فولاد در شرکت‌های داخلی شده است. از همین رو تولیدکنندگان فولاد در ایران، همگام با روند بازار و برای جلوگیری از افزایش زیان، رو به کاهش تولید آورده‌اند. براساس گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، تولیدکنندگان چینی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان حال حاضر فولاد خام جهان، در این مدت با کاهش 2.2درصدی تولید، 738میلیون تن فولاد خام تولید کردند. کشورهای کره جنوبی و ژاپن به ترتیب 2.9درصد و 5درصد تولید را کاهش دادند. تولید کره جنوبی در این مدت به 63.8میلیون تن و ژاپن به 96.5میلیون تن تنزل پیدا کرد. امریکا نیز 73.1میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 9.7درصدکمتر از تولید مدت مشابه سال گذشته است. برزیل هم با کاهش 1.9درصدی تولید، تنها 30.7میلیون تن فولاد خام تولید کرد. روسیه اما 65.1 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که تنها 0.2درصد کمتر از 11 ماه سال 2014 محسوب می‌شود.


ورود ایران به فهرست تامین‌کنندگان معدن

در همین راستا، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی معتقد است: ایران به دلیل تحریم‌ها تا مدت‌ها تامین‌کننده کالای خیلی از کشورها نبوده است، بنابراین افزایش صادرات محصولات معدنی با لغو تحریم‌ها به سرعت اتفاق نمی‌افتد. به گفته وی، برای اینکه ایران مجددا وارد فهرست تامین‌کنندگان مواد معدنی و مواد اولیه صنایع مختلف در اقصی نقاط دنیا شود، تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید در رویدادهای تجاری، سمپوزیم‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی شرکت و شرکای تجاری مناسب را پیدا کنند تا شریک‌های مناسب، معادن ایران را رصد و بر حسب نیاز خود برنامه‌ریزی کنند.


امیدبخشی غلط به معدن بازی سیاسی است

کامران وکیل درباره تاثیر لغو تحریم‌ها که در ماه جاری اجرا می‌شود بر صادرات مواد معدنی، تصریح می‌کند: با لغو تحریم‌ها، به بازار جهانی برمی‌گردیم و البته این بازگشت، مستلزم زمان است و نمی‌توان انتظار داشت تا پایان سال اتفاق خاصی در این حوزه رخ دهد. وکیل با بیان اینکه محصولات معدنی بازار خاصی دارند، می‌گوید: کارخانه‌یی که می‌خواهد سنگ آهن مصرف کند، باید خط تولید و حتی نوع ساینده‌یی که استفاده می‌کند را بر حسب محصولی که می‌خرد، بسازد و تنظیم کند. وی می‌افزاید: بنابراین تا زمانی که کشورهای دیگر در حال شناسایی معادن هستند تا خط تولید خود را بر آن اساس تامین کنند، حداقل یک سال زمان لازم است. بنا به گفته این فعال بخش معدن، حتی اگر امروز تحریم لغو شود، از فردا آمار صادرات صعودی نخواهد شد؛ چرا که به مدت چندین سال است که تا به حال اقدامی در این زمینه نشده است و حال دچار «توهم» شویم که با حل موضوع هسته‌یی همه‌چیز درست شود. به اعتقاد او، این‌گونه صحبت‌ها بیشتر برگرفته از معادلات سیاسی کشور و از شعارهایی است که بعضی افراد به دلیل انتخابات می‌دهند و بیشتر مصرف داخلی دارد.

وکیل در عین حال معتقد است که محصولات معدنی ایران نسبت به سایر کشورها مزیت و برتری خاصی ندارد؛ چرا که محصولات معدنی ایران و مواد خام بقیه کشورها از جمله سنگ مس، آهن، آلومینیوم، سیمان و غیره، تولید انحصاری نیست که تنها در ایران وجود داشته باشد. دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مواد معدنی همچنین در مورد اینکه کدام بخش از مواد معدنی با رفع تحریم‌ها بیشتر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، می‌گوید: در همه بخش‌ها و کل کالاهایی که در معدن است این تاثیر اتفاق می‌افتد .

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر