دنیای فناوری

۱۴۰۱/۰۷/۰۹ - ۰۶:۴۴:۰۰
کد خبر: ۱۹۳۰۰۰

روسیه خواستار توضیحات درباره حذف اپ‌ها از اپ‌استور

پس از آنکه اپل اپلیکیشنهای شرکت دولتی روسیه VK را از اپ استور پاک کرد، رگولاتور ارتباطات این کشور خواستار توضیحاتی درباره اقدام مذکور شد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شرکت VK مالک شبکه اجتماعی روسی Vkontakte با بیش از ۷۵ میلیون کاربر فعال ماهانه است و بیشتر اوقات آن را با فیس بوک مقایسه می‌کنند. این درحالی است که طبق قانون روسیه باید روی موبایل‌هایی که در این کشور فروخته می‌شوند به‌طور پیش فرض Vkontakte و Mail.ru نصب شده باشد. راسکامنادزر اعلام کرد اقدامات اپل سبب شده میلیون‌ها کاربر روسی نتوانند به اپ هایVK دسترسی یابند و خواستار توضیحاتی درباره آن شده است. اپل اعلام کرده تابع قوانین محلی مناطقی است که در آنها فعالیت می‌کند و اپلیکیشنهای مورد بحث توسط توسعه‌دهندگانی ارایه شده‌اند که بخش اعظم مالکیت آنها تحت کنترل یک یا چند حزب تحریم‌شده توسط دولت انگلیس هستند. طبق توضیحات شرکت امریکایی، اپلیکیشنهای مذکور بدون توجه به موقعیت مکانی در اپ استور قابل دانلود نیستند. به همین دلیل حساب توسعه‌دهندگان مرتبط با اپ‌ها برای همخوانی با تحریم‌های انگلیس حذف شده است. راسکامنادزر رگولاتور ارتباطات روسیه اخیراً اقدامات سختگیرانه‌ای علیه شرکتهای خارجی کرده و جریمه‌های سنگینی برای نقض قوانین ذخیره داده‌ها در داخل کشور یا عدم حذف محتوای غیرقانونی برای آنها وضع کرده است.

ویتنام پست اخبار در شبکه اجتماعی را قانونمند می‌کند

به گفته ۳ منبع آگاه ویتنام تصمیم دارد قوانین جدیدی برای محدودیت حساب‌های شبکه‌های اجتماعی وضع کند که می‌توانند محتوای مرتبط با اخبار را پست کنند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این در حالی است که مقامات این کشور سعی دارند سختگیری‌های بیشتری بر منابع اخبار و اطلاعات در این کشور وضع کنند. پیش‌بینی می‌شود این قانون تا پایان سال اعلام و جزییات آن مشخص شود. چنین اقدامی یک مبنای حقوقی برای کنترل انتشار اخبار در پلتفرم‌هایی مانند فیس بوک و یوتیوب به حساب می‌آید و بار قابل توجه بازبینی محتوا را برعهده پلتفرم‌ها قرار می‌دهد. یکی از منابع آگاه به امر در این باره می‌گوید: دولت می‌خواهد از گمراه شدن کاربران توسط برخی حساب‌های کاربری به تصور آنکه آنها رسانه‌های خبری معتبر هستند، جلوگیری کند. مقامات دولتی جلساتی محرمانه با شبکه‌های اجتماعی بزرگ و شرکت‌های اینترنتی برگزار و درباره آنکه چه حسا‌ب‌های کاربری اجازه انتشار محتوای خبری تحت قوانین جدید را دارند، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند. آنها می‌توانند به شبکه‌های اجتماعی دستور دهند حساب‌های کاربری ناقض قوانین را ممنوع کنند. به گفته ۲ منبع آگاه در سه ماهه آخر ۲۰۲۲ و اوایل ۲۰۲۳ میلادی این کشور قوانین بیشتری درباره اینترنت و پلتفرم‌های شبکه اجتماعی وضع خواهد کرد. این در حالی است که ویتنام یکی از بازارهای بزرگ برای شبکه‌های اجتماعی در سطح جهان به حساب می‌آید، به‌طوری‌که طبق آمار ۲۰۲۱ میلادی تعداد کاربران فیس بوک در این کشور ۶۰ تا ۷۰ میلیون نفر بوده است. یوتیوب ۶۰و تیک تاک نیز ۲۰ میلیون کاربر در این کشور دارند.

خدمات بازی دیجیتال گوگل تعطیل شد

گوگل خدمات بازی دیجیتال خود موسوم به استادیا را تعطیل می‌کند، این تازه‌ترین طرح بلندپروازانه تعطیل شده این شرکت است، زیرا گوگل به دنبال کاهش هزینه‌ها است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان بی‌سی، فیل هریسون، معاون گوگل، روز پنجشنبه در یک پست وبلاگی نوشت: سرویس بازی که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و بر روی تلفن‌ها و مرورگر کروم اجرا می‌شود، محبوبیتی را که ما انتظار داشتیم در بین کاربران به دست نیاورده است. ما تصمیم سختی را برای آغاز بستن خدمات بازی استادیا گرفتیم. به گفته هریسون، راه‌اندازی استادیا فرصتی برای گوگل بود تا فناوری استریم ابری خود را به کار ببندد و روندهای بازی آنلاین همه‌جانبه را «در مقیاس عظیم» فعال کند. بر طبق محتوای صفحه پرسش و پاسخ استادیا سرورهای آن در ۱۸ ژانویه خاموش خواهند شد. این شرکت امیدوار بود که استادیا با سایر خدمات بازی مانند پخش ابری پلی استیشن پلاسسونی، لونای آمازون و ایکس باکس کلود گیمینگ مایکروسافت رقابت کند. تعطیلی استادیا آخرین اقدام ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل برای کاهش هزینه‌ها است. وی چندی قبل تصریح کرده بود می‌خواهد شرکت را ۲۰ درصد کارآمدتر کند، است. قیمت سهام آلفابت شرکت مادر تخصصی گوگل در سال جاری ۳۴ درصد کاهش یافته است و در ماه جولای این شرکت اعداد ناامیدکننده‌ای را در مورد درآمد و سود خود گزارش کرد. او گفت که تلاش‌های گوگل برای ارتقای بهره‌وری می‌تواند شامل کاهش تعداد محصولات و تعداد کارمندان باشد زیرا این شرکت با چالش‌های اقتصادی و کندی رشد مواجه است.

 

ارسال نظر