مخالفت کارشناسان با طرح صیانت ادامه دارد

۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۱۴۰۵
مخالفت کارشناسان با طرح صیانت ادامه دارد

زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه مجلس شورای اسلامی در سخنان خود در دفاع از برنامه‌هایش، ترجیح داد از موضوعات جنجالی مانند طرح صیانت و فیلترینگ دوری و در میانه انتظارات کاربران اینترنت و نمایندگان مجلس، حرکت کند. با وجود این، مخالفان زارع‌پور همچنان معتقدند او فاقد روحیه شفافیت است و به‌جای مصحلت‌اندیشی، باید به صورت شفاف به همه اعلام کند که با این طرح مخالف است یا موافق. در عین حال اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقدند علی‌رغم همراهی با اصلاح طرح صیانت، این اصلاحات به معنای تایید آن نیست و این طرح با شکل فعلی دغدغه‌ها را رفع نمی‌کند.

روند اخذ رای اعتماد وزرا که از روز شنبه ۳۰ مرداد آغاز شد، خیلی زود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گزینه پیشنهادی آن یعنی عیسی زارع‌پور رسید. در ادامه بررسی صلاحیت زارع‌پور، او در روز یکشنبه، سخنانش را از تاریخ و محل تولدش آغاز کرد و در ادامه روی خط حایل انتظارات نمایندگان مجلس و کاربران و کسب‌وکارها حرکت کرد. «طرح صیانت از حقوق کاربران» کلیدواژه مخالفان عیسی زارع‌پور در جلسه صلاحیت وزرای پیشنهادی بود. ماجرا از حضور زارع‌پور در کمیسیون اقتصادی آغاز شد که مجتبی توانگر، رییس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات مخالف طرح صیانت است و اشکالاتی را به این طرح وارد می‌داند و منتقد آن است. اما در همان روز مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در واکنش به این گفته‌ها اعلام کرد وزیر پیشنهادی ارتباطات صراحتاً با این طرح موافق است. نبود شفافیت در نظرات زارع‌پور درمورد طرح صیانت هم مورد بحث جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی قرار گرفت. علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی اولین نماینده‌ای بود که درمخالفت با زارع‌پور صحبت و به این موضوع هم اشاره کرد و گفت که وزیر پیشنهادی در برنامه خود در مورد طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی اظهارنظر نکرده است.

محمود عباس‌زاده مشکینی، نماینده مشکین‌شهر هم از دیگر مخالفان بود که از زارع‌پور خواست به صورت شفاف به همه اعلام کند که با این طرح مخالف است یا موافق. سیدغنی نظری خانقاه، نماینده خلخال هم دلیل اصلی مخالفت خود را فقدان روحیه شفافیت در وجود زارع‌پور اعلام کرد و گفت: «ایشان در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می‌گوید موافق است. بنابراین معتقدم روحیه ایشان با این وزارتخانه تناسب ندارد.»

عیسی زارع‌پور در هیچ کدام از شبکه‌های اجتماعی معمول چون توییتر که اکثر وزرا و مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس در آن عضو هستند، عضویت ندارد و یکی از دلایل مخالفان هم همین موضوع بود و در نظر برخی مخالفان زارع‌پور نمی‌توان به وزیری که در شبکه‌های اجتماعی عضو نیست و احتمالا اعتقادی به آنها ندارد، اعتماد کرد. به این صورت از چالش‌ها و آسیب‌ها و فرصت‌های این فضا هم آشنایی ندارد.

     طرح «صیانت» دغدغه‌های موجود را  رفع نمی‌کند

اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به دغدغه‌های موجود در رابطه با طرح موسوم به «صیانت از کاربران»، عنوان کردند اصلاح طرح صیانت به معنای تایید آن نیست و این طرح با شکل فعلی دغدغه‌ها را رفع نمی‌کند. حسین اسلامی، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما با دقت و نگاه مطالبه‌گرانه رزومه‌ و برنامه‌های وزیر پیشنهادی را بررسی کردیم و در همین رابطه، کمیسیون اینترنت با هماهنگی هیات‌مدیره بیانیه‌ای صادر کرد که به زودی منتشر می‌شود. جدا از شخص وزیر ارتباطات، نیازمند نگاه هیات دولت به وزارتخانه‌ای هستیم که می‌تواند منشأ تحول باشد. در تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی، نیاز است تا مدیران ارشد فناوری در بالاترین سطوح مدیریتی حضور داشته باشند تا بتوانیم اختلال موجود در مورد فناوری‌های نوظهور را پشت سر بگذاریم. اگر نگاه کلی به وزیر پیشنهادی ارتباطات مثبت است، بهتر است رای اعتماد به ایشان در مجلس با حداکثر آراء اخذ شود تا در عملکرد ایشان هم تاثیرگذار باشد. 

      اصلاح طرح صیانت به معنی تایید آن نیست

رییس هیات‌مدیره نصر تهران با اشاره به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بیان کرد: نصر تهران چندین نفر از اعضای خود را به همراه مشاور حقوقی سازمان مامور کرد تا در جلسات متعددی با نمایندگان مجلس موضوع را تبیین کنند؛ با کمیسیون صنعت که الان در غیاب کمیسیون فناوری متولی این حوزه است، با کمیسیون فرهنگی که پیشنهاددهنده بود و همچنین با مجموعه‌هایی از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس و حتی مرکز ملی فضای مجازی تعامل‌هایی برقرار کردیم. تمام کسانی که در چارچوب قانون از مطالبه‌گری‌ها حمایت می‌کنند، باید مورد حمایت واقع شوند، ما نظر خود را در بیانیه‌های قبلی خطاب به نمایندگان مجلس مطرح کردیم و نامه‌ای سرگشاده نیز خطاب به رییس‌جمهوری منتشر کردیم. در حال حاضر هم علی‌رغم تمام انتقادات، به دنبال حفظ منافع صنف هستیم. تصویب چنین قانونی مورد تایید صنف نیست و اگر ما برای اصلاح آن همراهی می‌کنیم، به معنای تایید کلیات نیست. ضمن انتقاد به کلیات وظیفه خودمان می‌دانیم که در راستای منافع اعضای صنف بهبودهایی را در روند تصویب نهایی ایجاد کنیم. اسلامی همچنین به رویکرد وزیر پیشنهادی دولت جدید درباره طرح صیانت اشاره کرد و افزود: وزیری که در مظان رأی اعتماد است، بعید است با طرح صیانت از فضای مجازی مخالفت جدی داشته باشد. آن هم در حالی که اکثریت نمایندگان مجلس با این طرح موافقت کرده‌اند. آنچه تابه‌حال ما از مشی آقای عیسی زارع‌پور متوجه شده‌ایم این است که او اعتقاد دارد بعد از استقرار در جایگاه وزارت لایحه‌ای در این باره تبیین کند. چنانچه ما نیز قبلا این پیشنهاد را مطرح کرده‌ بودیم. تاکنون جلسه‌ای با وزیر پیشنهادی نداشتیم، بنابراین بهتر است خودشان در مورد طرح صیانت اعلام موضع کنند. وی به دغدغه‌های موجود در رابطه با طرح صیانت نیز اشاره کرد: دغدغه‌های طرح صیانت را می‌فهمیم و مخالف همه آن نیستیم، اما این طرح با شکل فعلی دغدغه‌ها را رفع نمی‌کند و موجب اعتبار دولت هم نمی‌شود. معتقدیم هرکس جای وزیر ارتباطات بنشیند نمی‌تواند اقدامات لازم و متناسب درباره این طرح را به شیوه‌ای که اکنون مطرح شده انجام دهد.

     مخالفت با طرح صیانت  در کمیسیون اصل ۹۰

رضا قربانی، عضو هیات‌مدیره و رییس کمیسیون فین‌تک نصر تهران، نیز به پیگیری‌های نصر تهران در مورد طرح صیانت اشاره و بیان کرد: با همراهی برخی از دوستان در کمیسیون اصل ۹۰ صریح و بی‌پرده مخالفت خودمان را با طرح صیانت اعلام کردیم. اعلام کردیم با تنظیم‌گری موافقیم اما این طرح طراحان و نهاد تنظیم‌گر را به اهداف مدنظرش نمی‌رساند. خواهش کردیم که طرح به چند طرح کوچک‌تر شکسته شود و در مورد موضوعاتی مثل حریم خصوصی، حفاظت از اطلاعات اشخاص و امنیت سایبری به‌صورت جداگانه و در قالب لایحه جلو برود. این در حالی است که نمایندگان مجلس مصر هستند این موضوع را به‌صورت طرح و در قالب اصل ۸۵ پیش ببرند. قربانی افزود: به نظر نمی‌رسد مجلس راضی به خروج طرح از دستور کار شود. ما جلساتمان را با کمیسیون‌های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون صنایع، امنیت ملی و کمیسیون فرهنگی ادامه خواهیم داد و دست یاری به سوی دوستانی که فکر می‌کنند می‌توانند تغییراتی ایجاد کنند، دراز می‎‌کنیم. درست است که کمیسیون فرهنگی پیشنهاددهنده اصلی است، اما افراد دیگری در کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع با این طرح مرتبط هستند و این اطمینان را داده‌اند که صحبت‌های اصناف و کسب‌وکارها را می‌شنوند، اما نگفته‌اند که هرچه صنف گفت قبول می‌کنیم. به هرحال ما سعی می‌کنیم نظراتمان را با استدلال به دوستان منتقل کنیم و امیدواریم اشکالات این طرح کمتر شود.

      به کمیسیون تخصصی فضای مجازی نیاز داریم

علیرضا کشاورز جمشیدیان، دبیر نصر تهران نیز بیان کرد: امسال برای اولین‌بار، ۲۲ تیر ماه، بزرگداشت روز فناوری اطلاعات را داشتیم، موضوعی که با پیگیری‌های سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به ثمر نشست. ما کمیسیون تخصصی فضای مجازی در مجلس نداریم. برای همین است که طرح صیانت در کمسیون‌های متفاوت بررسی می‌شود و تمامی ابعاد آن به صورت جامع دیده نمی‌شود. البته در برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات تعامل با مجلس برای ایجاد کمیسیون ICT دیده شده است و امیدوارم یک بار برای همیشه از این چند پارگی خارج شویم.


 

ارسال نظر