دنیای فناوری

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۹۹

گوگل به گمراه کردن مصرف‌کنندگان استرالیایی متهم شد

دادگاه فدرال استرالیا در حکمی اعلام کرد گوگل برخی از مصرف‌کنندگان را درباره اطلاعات مکان شخصی که از طریق دستگاه‌های اندروید جمع‌آوری شده، گمراه کرده است. به گزارش ایسنا، کمیسیون مصرف‌کننده و رقابت استرالیا با اشاره به حکم دادگاه، اعلام کرد به دنبال دریافت خسارت از گوگل است با این حال به میزان آن اشاره نکرد. راد سیمز، رییس کمیسیون مصرف‌کننده و رقابت استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد این پیروزی مهمی برای مصرف‌کنندگان به خصوص تمامی افرادی که نسبت به حریم خصوصی آنلاین خود نگران هستند، به شمار می‌رود زیرا حکم دادگاه این پیام قوی به گوگل و سایرین ارسال می‌کند که شرکت‌های بزرگ نباید مشتریان خود را گمراه کنند. این پرونده مربوط به تنظیمات خاص گوگل مرتبط با جمع‌آوری اطلاعات مکان، سابقه مکان و فعالیت وب و اپلیکیشن بود. طبق یافته‌های دادگاه فدرال استرالیا، گوگل به نادرستی مدعی شده که ممکن است اطلاعات تنظیمات سابقه مکان دستگاه‌های کاربران را در فاصله ژانویه ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ جمع‌آوری کرده باشد. تنظیمات کنترل فعالیت وب و اپلیکیشن هنگامی که فعال می‌شود، امکان جمع‌آوری، ذخیره و استفاده از اطلاعات توسط گوگل را امکان پذیر می‌کند و به صورت پیش فرض در دستگاه‌ها فعال می‌شود. کاربران مطلع نشده بودند غیر فعال کردن سابقه مکان اما فعال نگه داشتن تنظیمات فعالیت وب و اپلیکیشن به گوگل اجازه می‌دهد به جمع‌آوری اطلاعات ادامه دهد. این دادگاه استرالیایی اکنون باید تصمیم بگیرد آیا این مساله را یک رخنه در نظر بگیرد و بررسی کند چه تعداد دفعات اتفاق افتاده است اما شبکه ABC استرالیا به نقل از راد سیمز گزارش داد این رگولاتور به دنبال دریافت جریمه از گوگل است. سخنگوی گوگل اعلام کرد این شرکت در حال بازبینی گزینه‌های خود است. دادگاه بسیاری از ادعاهای رگولاتور استرالیا را رد کرد و ما با سایر یافته‌های دادگاه موافق نیستیم و در حال حاضر سرگرم بازبینی گزینه‌های خود از جمله درخواست تجدیدنظر هستیم. بر اساس گزارش رویترز، این غول فناوری در ماه‌های اخیر مشکلات حقوقی در استرالیا پیدا کرد.

شرط روسیه برای ادامه فعالیت در روسیه

یک مقام برجسته مجلس روسیه اعلام کرد که شرکت امریکایی «گوگل» در صورتی می‌تواند به فعالیت قانونی خود در این کشور ادامه دهد که ۶۰۰۰ محتوای ممنوعه را از بستر «یوتیوب» حذف کند و همچنین تعدادی از مطالب رسانه‌های جمعی روسیه را رفع انسداد کند. به گزارش تسنیم به نقل از تاس، الکسی پوشکوف، رییس کمیسیون سیاست اطلاعات و همکاری با رسانه‌ها در مجلس روسیه روز جمعه به تاس گفت شرکت امریکایی گوگل Google باید 6000 محتوای ممنوعه را از بستر یوتیوب YouTube حذف کند و همچنین تعدادی از مطالب رسانه‌های جمعی روسیه را رفع انسداد کند تا بتواند به فعالیت قانونی خود در این کشور ادامه دهد. پیش از این، واسیلی پیسکاریوف، رییس کمیسیون تحقیقات درباره مداخله خارجی در دومای روسیه گفته بود که مقامات گوگل روز جمعه در یک کنفرانس ویدیویی تأکید کردند که آماده ادامه فعالیت در فضای قانونی روسیه هستند و تمام محتواهای موجود که با قوانین روسیه تناقض دارند را در آینده نزدیک حذف خواهند کرد. پوشکوف گفت: چندین اقدام اتخاذ شده برای رعایت الزامات ناظر ارتباطات روسیه که مقامات گوگل در جلسه کمیسیون دخالت‌های خارجی دوما به آنها اشاره کردند، در مسیر درستی قرار دارد. وی افزود: اما اگر (گوگل) واقعاً بخواهد در فضای قانونی روسیه به فعالیت خود ادامه دهد، ابتدا موظف خواهد شد 23 اقدام خود برای سانسور رسانه‌های جمعی روسیه را لغو کند. رفع انسداد فیلم‌های Rzhev و Beslan را می‌توان تنها به عنوان اولین اقدام ولی ناکافی قلمداد کرد. این مقام روسیه در ادامه گفت: دوم اینکه، آنها باید 6000 محتوای ممنوعه از جمله 4000 مورد افراط گرایی را حذف کنند. همچنین، برخی از مطالب مربوط به پورنوگرافی کودکان، خرید و فروش مواد مخدر، خودکشی و غیره هنوز در آنجا باقی مانده است. پوشکوف گفت: اکثر اعتراضات ناظران ارتباطات روسیه علیه شرکت گوگل همچنان ادامه دارد. این سناتور تأکید کرد که برخی از مطالب ممنوع از سال 2015 حذف نشدند، «اگرچه مهلت اجباری 24 ساعت است.»

اعلام رای هیات بازبینی فیس‌بوک درباره حساب ترامپ با تاخیر

هیات بازبینی فیس‌بوک صدور رای درباره ادامه تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ از پلتفرم‌های این شرکت را به تاخیر انداخته تا اظهارنظر مردم در این باره را بررسی کند. به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، هیات نظارت فیس‌بوک روز گذشته اعلام کرد به مدت زمان بیشتری نیاز دارد تا درباره تعلیق حساب کاربری دونالد ترامپ در این شبکه اجتماعی تصمیم بگیرد. دلیل این امر نیز آن است که برای بررسی اظهارنظرهای مردم به زمان بیشتری نیاز دارد. فیس‌بوک از هیات نظارت خواسته تا رأی نهایی درباره تعلیق دایم ترامپ از پلتفرم‌هایش را صادر کند. مهلت ۹۰ روزه هیات بازبینی برای تصمیم‌گیری در این باره چند روز دیگر تمام می‌شود. این هیات در یک پست توئیتری نوشت: ما مهلت ارایه اظهارنظرهای مردم درباره این پرونده را افزایش دادیم و بیش از ۹ هزار پاسخ دریافت کردیم. تعهد هیات به بررسی دقیق تمام اظهارنظرها مهلت تصمیم‌گیری را افزایش داده است. ما به زودی اطلاعات بیشتری را به اشتراک می‌گذاریم. در ۶ ژانویه سال جاری میلادی طرفداران دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین امریکا به ساختمان کنگره این کشور حمله کردند. پس از این حمله شبکه‌های اجتماعی بزرگ از جمله توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب و غیره حساب‌های کاربری ترامپ را به دلیل تهییج خشونت تعلیق کردند. 

 

ارسال نظر