بدافزاری که با ریست فکتوری هم حذف نمی‌شود

۱۳۹۸/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۷۱۶
بدافزاری که با ریست فکتوری هم حذف نمی‌شود

سیستم عامل اندروید از آلوده شدن به بدافزارها در امان نیست. بدافزار xHelper یکی از مداوم‌ترین تهدیدات برای گوشی اندرویدی شما به حساب می‌آید.

این بدافزار اندرویدی حتی با ریست فکتوری دستگاه هم حذف نمی‌شود. به گزارش گجت‌نیوز، امنیت سایبری یکی از حوزه‌های مهم فناوری همچنین صحنه نبرد نوآوری بین هکرها و متخصصان امنیت سایبری است. این روزها، هکرها می‌توانند روش‌های فوق‌العاده زیرکانه‌ای را برای دستیابی به سیستم عامل دستگاه شما پیدا کنند.

اندروید از آلودگی به بدافزارها در امان نیست و اکنون وب‌سایت BGR اطلاعاتی را در مورد جدیدترین تهدید این حوزه منتشر کرده است که یکی از مداوم‌ترین تهدیدات حال حاضر برای گوشی‌های اندرویدی محسوب می‌شود. ظاهرا تعدادی برنامه‌های مخرب وجود دارند که ممکن است آنها را از گوگل پلی‌استور نصب کنید، گرچه گوگل تلاش می‌کند که به محض پیدا کردن چنین اپلیکیشن‌هایی آنها را حذف کند.

با این حال، برخی از آنها قادر هستند که وارد حساب‌های کاربری گوگل و فیس‌بوک شما شوند، بدافزار پخش کنند یا پیکربندی دستگاه شما را تغییر دهند.

شرکت مالوربایتس (Malwarebytes) یک شرکت فعال در حوزه امنیت سایبری است که برای محدود کردن تهدیدات سایبری و یافتن راه‌هایی برای رفع آلودگی دستگاه‌ها تلاش می‌کند. این شرکت اعلام کرده که متخصصان آنها متوجه مقاوم‌ترین بدافزار اندرویدی شده‌اند که تا به حال مشاهده کرده‌اند.

این ویروس که xHelper دارد، یک تروجان است که به‌طور نامریی روی دستگاه‌های اندرویدی نصب می‌شود، بدافزارهای اضافی را بارگیری می‌کند و تا حدی تبلیغات نمایش می‌دهد که گوشی دیگر تقریبا غیر قابل استفاده می‌شود. شاید وقتی با مشکل وحشتناکی در فضای سایبری مواجه می‌شوید، احتمالا آخرین راه‌حل شما ریست فکتوری یا بازگشت به تنظیمات کارخانه باشد. با این حال، حتی پس از انجام این کار، این بدافزار اندرویدی قادر است که مجددا خود را نصب کند.

مالویربایتس در واقع متوجه شده است که این بدافزار به واسطه فروشگاه گوگل وارد دستگاه می‌شود. گوگل پلی استور به نوعی باعث می‌شود که این بدافزار بتواند مجددا خود را نصب کند.

لازم نیست نگران این موضوع باشید که خود پلی استور نیز آلوده باشد. مالوربایتس اطمینان داده است که خود فروشگاه گوگل آلوده نیست، بلکه این بدافزار احتمالا از پلی استور به عنوان به اصطلاح یک پرده دود برای مخفی کردن منبع واقعی خود استفاده می‌کند. شرکت سیمنتک (Symantec) نیز در مورد این تروجان مخرب هشدار داده است. این برنامه کاربران امریکایی و روس را هدف قرار داده و بیش از 45 هزار دستگاه را آلوده کرده است. ویروس xHelper تقریبا از اواسط سال گذشته میلادی وارد صحنه بدافزارها شده است.

 

ارسال نظر