وزیر ارتباطات: فناوری فضایی در خدمت شفافیت است

۱۳۹۷/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۰۸۱
وزیر ارتباطات: فناوری فضایی در خدمت شفافیت است

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

وزیر ارتباطات با انتقاد از اینکه برخی فعالیت‌های فضایی ایران را غیر صلح آمیز می‌دانند، گفت: دو مرجع معتبر بین‌المللی پس از پرتاب ماهواره پیام اعلام کردند برنامه فضایی ایران صلح آمیز است و هدف پوششی برای پرتاب موشک پشت سر آن نیست.

آذری جهرمی در مراسم روز ملی فناوری فضایی، از مخابره پیام دوستی ایران به فضا خبرداد و گفت: به‌زودی ماهواره دوستی با دقت تصویربرداری 10 متر پرتاب صدای ایرانیان را در فضا طنین انداز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های فضایی ایران صلح آمیز است، ‌گفت: دو مرجع معتبر بین‌المللی پس از پرتاب ماهواره پیام در گزارشی اعلام کردند برنامه فضایی ایران صلح آمیز است و هدف پوششی برای پرتاب موشک پشت سر آن نیست. اما برخی به دروغ فعالیت‌های فضایی ایران را غیر صلح آمیز می‌دانند .

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: ایران در حوزه فضایی شفاف عمل می‌کند وحاضر به توسعه همکاری‌های بین‌المللی و اشتراک‌گذاری  نیز  در این عرصه است، اما امریکا و اسراییل با دروغ‌پردازی به دنبال تغییر این مدل از همکاری و دستاوردها هستند .

وی افزود: ‌به عنوان مثال در خصوص پرتاب ماهواره پیام امریکا و اسراییل پرتاب این ماهواره را به آزمایشات موشکی ایران نسبت دادند، ‌اما مردم دنیا با دلقکی به نام نتانیاهو آشنا هستند و وی را در حال نقاشی کشیدن و رویاپردازی در سازمان ملل دیده‌اند . این کشورها از دستاوردهای فضایی ما ناراحت هستند و با وجود اینکه ما اعلام کردیم که ماهواره بر سیمرغ در مرحله سوم پرتاب موفق نبود اما نتانیاهو این را باور نکرده و اعلام کرد که این پرتاب موفق بوده است. این موضوع یک جوک در زمان ماهواره پیام بود و جزو خوشمزگی‌های این دلقک بین‌المللی به حساب می‌آید.

  قدرت فناوری فضایی ایران را باید پذیرفت

جهرمی با اشاره به گزارشات موسسات معتبر بین‌المللی در مورد پرتاب ماهواره پیام خاطرنشان کرد: در این گزارش آمده است که ماهواره بر ایرانی از سوخت مایع استفاده می‌کند و مکانیزم آن با بالستیک متفاوت است و این مساله نشان می‌دهد که از ماهواره برای اهداف صلح آمیز فضایی استفاده می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به عملیاتی نشدن وعده بین‌المللی در عرصه ماهواره و ماهواره بر گفت: ما روی پای خود ایستاده‌ایم و توانستیم در حوزه ماهواره و ماهواره بر از قدرت خودمان استفاده کنیم. این در حالی است که برخی از کشورها تلاش دارند با ایران ایجاد چالش کنند و قدرت فناوری فضایی ایران را نپذیرند.

وی افزود: دقت ماهواره‌های ما مشخص است و اهداف آن نیز در حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب، بحران‌های طبیعی و ناوبری مشخص شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه از اتمام طراحی و ساخت ماهواره ناهید خبر داد و گفت:  فرآیند تحویل‌گیری تست‌های نهایی این ماهواره مخابراتی به زودی از سوی سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی آغاز می‌شود.

وی افزود: این پروژه اولین پروژه پژوهشی است که در حوزه ماهواره‌های مخابراتی امکان تست سلول‌های خورشیدی را به ما می‌دهد، ‌از سوی دیگر ماهواره ناهید دو به عنوان اولین ماهواره مخابراتی عملیاتی در دست ساخت قرار دارد که می‌تواند پایه ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای مخابراتی باشد.

  آماده شدن ماهواره ظفر؛ شهریور 98

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آماده شدن ماهواره ظفر در شهریور ماه سال 98 خبرداد و گفت: ماهواره ظفر از سوی دانشگاه علم و صنعت در دست ساخت و طراحی است و امیدواریم که تجربه ماهواره دوستی در ماهواره ظفر به کمک متخصصان ما بیاید .

 جهرمی با بیان اینکه ماهواره ظفر نیز در دست طراحی و ساخت توسط دانشگاه علم و صنعت قرار دارد، اضافه کرد: این ماهواره شهریور ۹۸ آماده می‌شود و امیدواریم در آن از تجربه ماهواره دوستی بتوانیم استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: ما پرتاب ماهواره پیام را یک پروژه شکست خورده نمی‌دانیم بلکه یک پروژه موفقیت‌آمیز در توسعه فناوری فضایی می‌دانیم و تا سه سال آینده تیم ماهواره پیام، ماهواره‌ای با ۴۰ برابر دقت این ماهواره آماده پرتاب خواهد کرد.

جهرمی تصریح کرد: در عرصه فضا همانند فضای مجازی با تهدید جمع‌آوری اطلاعات مواجه هستیم، چرا که نوع رویکرد تهاجمی در حوزه فضا و فضای مجازی یکسان است و این فرصت‌ها و تهدیدها با حضور جریان ساز ما می‌تواند مدیریت شود. در این عرصه تنها با مواجهه هوشمندانه می‌توانیم بر مشکلات فائق آییم و نباید در این شرایط ناامیدی ایجاد کنیم.

وی گفت: برخی اظهارنظرها در خصوص پرهزینه بودن ماهواره پیام صورت گرفت، ‌اما این پروژه طی 10 سال رقمی در حدود 1.2 میلیون یورو هزینه داشته است، ماهواره ظفر نیز همین حدود هزینه دارد و ماهواره دوستی رقمی کمتر از 1.2 هزینه داشته است ‌و این رقم‌ها سرمایه ملی کشور محسوب می‌شود .

وزیر ارتباطات استفاده از دانش فضایی را در تمام عرصه‌ها کمک به کشور دانست و گفت: حتی اگر بتوانیم با آن خشخاش پیدا کنیم، بد است؟ چرا اجازه دهیم تولید شود، توزیع شود و سپس برای آن شهید دهیم تا جلوی آن را بگیریم، در حالی که می‌توانیم جلوی تولید را بگیریم.

جهرمی ادامه داد: همچنین در مناطقی که نور چشمی‌ها، خلاف قانون عمل کرده، زمین خواری کرده‌اند از طریق پایش ماهواره‌ای می‌توانیم رصد کنیم و به‌‌طور کلی می‌توانیم بگوییم فناوری فضایی در خدمت شفافیت است. وزیر ارتباطات در ادامه از راه‌اندازی پارک فناوری توسعه اقتصاد فضاپایه در مازندران خبر داد و گفت: بخشی از منابع وجوه اداره شده وزارت ارتباطات را به این پارک اختصاص داده‌ایم، روزانه چندین ماهواره سنجش از راه دور با اهداف کنترل از راه دور یا جاسوسی از بالای سر ما رد می‌شوند و اطلاعات را مخابره می‌کنند برای اینکه بتوانیم با این تهدیدات جمع‌آوری اطلاعات مقابله کنیم ما نیز باید در عرصه فناوری فضایی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

جهرمی همچنین به را ه اندازی وی افزود: پارک توسعه اقتصاد دیجیتال به عنوان مرکزی برای توسعه کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در مشهد اشاره کرد و گفت: این پارک با ظرفیت حمایت از ۱۲۰ شرکت نوپا و دانش بنیان فعالیت خود را امروز آغاز می‌کند و پارک بعدی در تهران با ظرفیت جای‌گیری ۱۵۰ شرکت ایجاد خواهد شد.

  برقراری ارتباطات مستقیم شبکه اینترنت

 بین ایران و عراق

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به حضور هیات عراقی در ایران برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور، گفت: برقراری ارتباطات مستقیم شبکه اینترنت بین ایران و عراق از جمله برنامه‌هایی است که به زودی اجرایی می‌شود چرا که تا پیش از این سوئیچ ارتباطات دو کشور از طریق اروپا انجام می‌شد، با برقراری ارتباطات مستقیم شبکه اینترنت ارتباطات ایران، عمان، ارمنستان، ترکیه و آذربایجان نیز مستقیم شده است. وی گفت: پوشش فضای فرکانسی مرزی، ارتباطات ویژه اربعین و شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایرانی و عراقی و توسعه روابط منطقه‌ای نیز از جمله مذاکراتی است که قرار است طی روزهای آینده با حضور این هیات عراقی صورت بگیرد .

محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران به‌سانحه رخ داده در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی اشاره کرد و گفت: این سانحه به دلیل آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های پژوهشگاه فضایی بوده است. در آن روز به دلیل برگزاری مراسم کسی متوجه این حریق نشد، به‌‌طوری که در این حادثه سه نفر از افرادی که این ساختمان مشغول فعالیت بودند جان خود را از دست دادند.

وزیر تصریح کرد: گزارش کامل این سانحه تاکنون اعلام نشده است.

  واگذاری مجوز ایجاد اپراتور ماهواره مخابراتی به بخش خصوصی

همچنین در این مراسم رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به تلاش ایران برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در عرصه فناوری فضایی گفت: طی تعاملات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه در جهت تقویت همکاری‌های بین‌المللی و با تلاش متخصصان سازمان فضایی ایران، از این هفته ریاست کمیته فضایی گروه ۷۷ کمیته سازمان ملل متحد در امور استفاده صلح آمیز از فضا به ایران سپرده شد. براری رییس سازمان فضایی ایران، صنعت فضایی را یک صنعت راهبردی و استراتژیک عنوان کرد که خود اتکایی در آن می‌تواند به توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور منجر شود و گفت: در یک دهه اخیر اقتصاد فضایی دنیا ششمین برابر متوسط رشد اقتصاد دنیا بوده است و در سال ۲۰۱۷، ۲۹۹میلیارد دلار به اقتصاد صنعت هم مکانی از فضا در دنیا اختصاص یافت. وی از برنامه‌ریزی برای ارایه مجوز طراحی و ساخت ماهواره به بخش خصوصی خبر داد و گفت: مجوز ایجاد اپراتور ماهواره مخابراتی در حال واگذاری به بخش خصوصی است و در این زمینه چند شرکت بزرگ داخلی اعلام آمادگی کرده‌اند. در همین حال تدوین مجوز بهره‌برداری از اپراتور ماهواره سنجشی نیز در دستور کار سازمان تنظیم مقررات قرار دارد که به زودی جزییات دریافت این مجوز اعلام خواهد شد. در همین حال ارایه مجوز طراحی و ساخت ماهواره را نیز به بخش خصوصی می‌دهیم تا چرخه فعالیت بخش خصوصی در صنعت فضایی کشور، تکمیل شود. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری چندین جلسه کارگروه ذیل دبیرخانه شورای عالی فضایی کشور و برگزاری دو جلسه کمیسیون راهبردی این شورا، تصریح کرد: نقشه راه ۱۴۰۴ فضایی کشور در این کمیسیون تنظیم شده است و امیدواریم در آینده نزدیک در جلسه شورای عالی فضایی بررسی و تصویب شود.

  نقش توسعه صنایع فضایی در اقتصاد کشور

گفتنی است در ادامه این مراسم نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاربردهای فناوری‌های فضایی در ۲۰ حوزه گفت: برای توسعه فناوری‌های فضایی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم که تاکنون یک چهارم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ساخت ماهواره و سه چهارم سرمایه‌گذاری در بخش پرتابگرها سرمایه‌گذاری شده است. به گفته وی در حال حاضر در توسعه صنایع فضایی یک چهارم سرمایه‌ها در بخش طراحی و ساخت ماهواره و سه چهارم اعتبارات صرف ساخت پرتابگرها می‌شود. جهانگرد با تاکید بر ضرورت آزادسازی داده‌های فضایی اظهار کرد: این داده‌ها می‌تواند در اختیار بنگاه‌ها و بخش خصوصی قرار گیرد تا این بخش‌ها بتوانند در حوزه‌های اقتصادی، دانش افزایی و اشتغالزایی داشته باشند. وی آینده جهان را حوزه «موبیلیتی» دانست و ادامه داد: در آینده ارتباطات مردم مبتنی بر موبیلیتی (تحرک و پویایی) است و ارتباطات در آینده در فضاهای ابری متصل به هم برقرار می‌شود و ما با توجه به توسعه صنایع فضایی در کشور می‌توانیم در بخشی از این اقتصاد سهیم باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی کامل و پیگیری‌های سازمان فضایی نسبت به ایجاد پلتفرم‌های فضایی در کشور موفق‌تر عمل شود.

 

ارسال نظر