قیمت‌گذاری نرخ اینترنت تغییر می‌کند

۱۳۹۷/۱۰/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۹۶
قیمت‌گذاری نرخ اینترنت تغییر می‌کند

گروه دانش و فن| مرجان محمدی|

 کاربران همچنان به قیمت اینترنت معترض هستند و به دفعات و از طریق مختلف این موضوع را به گوش وزیر ارتباطات رسانده‌اند، از سوی دیگر اپراتورهای ارایه‌دهنده اینترنت نیز معتقدند با تغییر مدل قیمت‌گذاری اینترنت که در شهریور ماه سال جاری صورت گرفت نه‌تنها اپراتورها سود نکرده‌اند بلکه متضرر شده‌اند، حال اینکه نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متفاوت از این مباحث است و مسوولان رگولاتوری معتقدند با تغییر مدل قیمت‌گذاری که صورت گرفت بازار رقابتی شد و رقابتی شدن بازار یعنی سود مصرف‌کننده و شرکت ارایه‌دهنده اینترنت . اما به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این مصوبه و افزایش گلایه مشترکان تصمیم بر اصلاح قیمت‌گذاری اینترنت در دستور کار رگولاتوری قرار گرفت .

در مصوبه قبلی که اعتراض و شکایت‌های بسیار کاربران را به همراه داشت مدل تعرفه‌گذاری اینترنت بر مبنای اتصال محوری درنظر گرفته شد. به این معنی که در این مدل تعرفه‌گذاری، یک آستانه مصرف برای مشترک تعریف شد تا با توجه به مبلغی که ماهیانه برای اتصال پرداخت کرده، در چارچوب همان آستانه مصرف، از سرویس اینترنت استفاده کند و درصورتی که مصرف وی بالاتر از حد آستانه مصرف بود، مجددا نسبت به خرید حجم اینترنت اقدام کند. مساله‌ای که برای بسیاری از کاربران مقرون به صرفه نبوده و نیست و کاربر پس از استفاده از آستانه مصرفی که اپراتور برایش تعریف کرده است باید مجددا اقدام به خرید حجم اینترنت کند . هرچند طبق گفته کاربران در بسیاری از مواقع باید به دفعات اقدام به خرید حجم می‌کردند که این مساله به نفع اپراتور ارایه‌دهنده اینترنت بود، ‌اما شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت معتقدند بسیاری از کاربران تا آستانه مصرف اقدام به استفاده اینترنت می‌کنند و این مساله سودی برای این شرکت‌ها ندارد .

با توجه به اختلاف نظر پیش آمده و اعتراض فراوان کاربران مقرر شد تا این مصوبه اصلاح شود و طبق گفته معاون وزیر ارتباطات مقرر شده است تا سقف تعرفه حذف و قیمت‌گذاری اتصال اولیه مشترک به اپراتورها سپرده می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه مصوبه نرخ‌گذاری اینترنت (مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات) که در سال گذشته عملیاتی شد اظهار داشت: در این مصوبه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به نارضایتی اولیه اپراتورهای اینترنت از اجرای این تغییر مدل به دلیل کاهش درآمد به ازای هر مشترک (آرپو) توضیح داد: در ابتدای این مصوبه، مقدار آستانه مصرف به صورت مقطعی برای اپراتورها درنظر گرفته شد، اما پس از آنکه به یک پایداری در این بخش رسیدیم و مدل نرخ‌گذاری جا افتاد، آستانه مصرف قابل تغییر شد.

فلاح جوشقانی گفت: هم‌اکنون اپراتورهای اینترنت می‌توانند برای مشترکان کم مصرف خواهان سرعت بالا، آستانه مصرف کم و برای مشترکان با مصرف بالا، آستانه بالاتری تعریف کنند و رقابت در این بازار شکل گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه هم‌اکنون بازار رقابتی در آستانه مصرفی که از سوی اپراتورها برای مشترکان تعریف می‌شود، شکل گرفته است، افزود: برای مثال اپراتور می‌تواند برای سرعت ۸ مگابیت برثانیه که نرخ اتصال اولیه آن ۵۰ هزار تومان است، حجم مصرف منصفانه مختلف تعریف کند.

وی گفت: اما نکته دوم این است که قرار شد بعد از این مرحله، موضوع آزادسازی تعرفه را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ببریم. به این معنی که مدل تعرفه‌گذاری همین مدل فعلی باشد که در دنیا نیز رایج است، اما سقف قیمت و قیمتی که برای اتصال اولیه گذاشته شده حذف و در بازار رقابت، نرخ‌ها تعیین شود.

رییس رگولاتوری با اشاره به اینکه در این مرحله موضوع آزادسازی تعرفه مرحله اتصال اولیه کاربر، مطرح است، افزود: در این مدل، قیمت‌گذاری اتصال اولیه هم به‌عهده اپراتور گذاشته می‌شود. به این معنی که مدل قیمت‌گذاری همان مدل مبتنی بر اتصال است؛ اما اپراتور نرخ اتصال را تعیین می‌کند و با ترکیبی از قیمت اتصال و آستانه مصرف مختلف، مزیت رقابتی در این بازار ایجاد می‌شود. طبق گفته جوشقانی پیش نویس این طرح نوشته شده است و در کمیسیون تنظیم مقررات به رویت وزیر نیز رسیده است و شخص وزیر با این مصوبه موافق هستند و در صورتی‌که به تصویب کمیسیون برسد به مرحله اجرا در می‌آید . در همین خصوص روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از  اتمام بررسی وضعیت چندماهه اخیر قیمت‌گذاری اینترنت موبایل از سوی اپراتورها و افزایش قیمت آن با توجه به شکایت کاربران، خبر داد و گفت: این مدل تعرفه‌گذاری اصلاح می‌شود. محمدجواد آذری جهرمی درباره شکایت کاربران تلفن همراه از افزایش نرخ خدمات اینترنت موبایل از سوی اپراتورها، اظهار داشت: موضوع مدل قیمت‌گذاری چندماهه اخیر اپراتورها در حوزه اینترنت تلفن همراه، در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه این گزارش برای انجام برخی اصلاحات مجدد، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بازگشت، ادامه داد: نتیجه نهایی حاصل از این گزارش و تصمیماتی که درباره نرخ‌گذاری اینترنت موبایل درنظر گرفته‌ایم، در هفته جاری اعلام می‌شود. وزیر ارتباطات با تاکید براینکه در این هفته نظر نهایی خود را در رابطه با نرخ‌گذاری اینترنت موبایل اعلام می‌کنیم، به مهر گفت: تصمیمات مهمی گرفته شده تا فرآیند افزایش نرخ‌ها متوقف شود و اصلاحاتی نیز درباره نرخ‌گذاری اینترنت موبایل از سوی اپراتورها صورت گیرد.

گفتنی است وزیر ارتباطات چندی پیش در توئیتی از رشد تعرفه خدمات ارتباطی بخش خصوصی تا سقف ۱۲درصد خبر داد و اعلام کرد: با وجود اینکه خدمات دولت به شرکت‌های اینترنتی با کاهش متوسط ۴۰درصدی قیمت همراه بوده اما تعرفه خدمات بخش خصوصی حدود ۷ تا ۱۲ درصد رشد را در دو ماه اخیر نشان می‌دهد.

 

 

ارسال نظر