راهکار ارتباط با مشتری

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۳۱
راهکار ارتباط با مشتری

برای نفوذ در ذهن و روان مشتریان چه راهکارهایی باید مورد توجه قرار بگیرد؟ فروشندگان به‌پخش با استفاده از چه المان‌هایی می‌توانند توجه عاملان فروش و مشتریان را جلب کنند؟ چگونه می‌توان اعتماد مخاطب را در مواجهه با کالا و محصولات ارایه شده جلب کرد؟ این پرسش و پرسش‌هایی از این دست برای آن‌دسته از افرادی که به دنبال جلب‌توجه مشتریان هستند، کلیدی است.

برای نفوذ در دل مشتری باید اصول مختلفی را رعایت کنیم.یکی از اصول ارتباط با مشتری اصل برداشت اولیه می‌باشد.برداشت اولیه تصویری است که در هنگام اولین مراجعه مشتری به فروشگاه ما در ذهن او نقش می‌بندد.از همان لحظه‌ای که مشتری وارد فروشگاه یا محل کار شما می‌شود یا با شما تماس می‌گیرد یا وارد وب‌سایت شما می‌شود، یک تصویر ذهنی از شما و برند شما در ذهن او شکل می‌گیرد.

اگر برداشت اولیه مثبت باشد پایه و اساس ارایه خدمات به مشتری شکل خوبی پیدا می‌کند و اگر برداشت اولیه منفی باشد باید تلاش خیلی بیشتری برای تغییر ذهنیت مشتری صورت دهید.حال سوال این است: ما چگونه می‌توانیم برداشت اولیه مثبتی در ذهن مشتری ایجاد کنیم؟

۱- برای نفوذ در دل مشتری ظاهر حرفه‌ای داشته باشید.

مردم اول شما را می‌بینند و بعد صدای شما را می‌شنوند.اولین گام برای ایجاد یک برداشت اولیه مناسب، ظاهر شماست.اگر ظاهر مناسبی نداشته باشید، باعث می‌شود یک مانع اولیه در برابر برداشت اولیه مثبت مشتری ایجاد شود.لباس پاکیزه و متناسب با کسب و کار خود بپوشید. لباس شما باید مرتب باشد.سرو وضع شما باید مرتب و متناسب با کسب و کار شما باشد: موی شما، آرایش چهره شما، ریش شما، کفش شما، زیورآلات شما و…

۲- فروشگاه و دفتر شما باید مرتب باشد.

در یکی از مقالات قبلی به نام زبان بدن سازمان در رابطه با محیط کسب و کار و سازمان به‌طور مفصل صحبت کردم.محیط کسب و کار شما باید مطابق با انتظار مشتری و حتی فراتر از انتظارات وی باشد.برای نفوذ در دل مشتری محیط باید تمیز و مرتب باشد.جا برای نشستن مشتری موجود باشد و به‌طور کلی مشتری باید احساس راحتی داشته باشد.

۳- برای نفوذ در دل مشتری باید ادب و نزاکت داشته باشید.

همه ما در دوران کودکی اصول رفتار مودبانه را آموخته‌ایم ولی در کسب و کار و تعاملات خود با مشتریان گاهی اوقات این اصول را فراموش می‌کنیم.

 به تمامی مشتریان خود سلام کنید و شما در سلام کردن پیشقدم باشید.به آنها خوشامد بگویید.یک لبخند ساده و یک نگاه مشتاق به آنها نشان می‌دهد از آمدن آنها به کسب و کار خود خوشحال هستید.

 هنگام مکالمه با مشتری، به مشتری تمام و کمال توجه کنید.پول نشمارید.به صفحه مانیتور خود نگاه نکنید.قفسه‌ها را مرتب نکنید و… تمامی توجه شما باید برای

 مشتری باشد.

 مشتری ایرانی دوست ندارد با نگاه دنبال شود.

 برخی مشتری‌ها دوست دارند خودشان در فضای فروشگاه به گردش بپردازند و برخی‌های دیگر دوست دارند فروشنده آنها را همراهی کند.زمانی که مشتری به داخل فروشگاه شما آمد می‌توانید به او بگویید هر زمان که دستوری داشتید من در خدمت شما هستم.

 همه‌چیز را با لبخند بگویید. وقتی به لبخند زدن عادت کنید، لبخند شما طبیعی به نظر خواهد رسید، نه مصنوعی و نه زورکی. لبخند در هر موقعیتی که هستید عالی است در غم، شادی، در مواجهه با دشمن، در مواجهه با دوست و …

 کارهایی وجود دارند که نباید در حضور مشتری انجام شوند.بعضی از این کار‌ها عبارتند از صحبت کردن با تلفن جهت امور شخصی، سیگار کشیدن، خوردن غذا و تنقلات و آدامس جویدن.

 برخی از کلمات مودبانه وجود دارند که جلوه خوبی به کلام شما می‌بخشند مثل: اجازه دارم، دستور دهید و…. این عبارات مودبانه را در کلام خود به کار ببرید.

 هرگز پشت سر یک مشتری صحبت نکنید.اگر بعد از رفتن یک مشتری در مقابل سایر مشتریان در رابطه با آن فرد بدگویی کنید سایرین شما را فرد قابل اطمینانی محسوب

 نخواهند کرد.

 اسامی مشتریان خود را یاد بگیرید و در جملات خود استفاده کنید و آنها را مخاطب قرار دهید.مردم عاشق شنیدن فامیل خود از زبان دیگران هستند.وقتی فامیل آنها را می‌گویید به آنها نشان می‌دهید برای شما اهمیت دارند.

 خداحافظی خوبی با مشتریان داشته باشید.به نظر من خداحافظی کردن به اندازه سلام کردن مهم است به خصوص زمانی که مشتری از شما خرید نمی‌کند.شما با رفتار خوب خود باید به آنها نشان دهید برای شخصیت آنها احترام قائل هستید و نه برای پول آنها.

 

ارسال نظر