سقوط یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت امریکا

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۴۷
سقوط یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت امریکا

با اقدام عربستان سعودی در سرازیر کردن سیل نفت ارزان به بازار، صادرات نفت امریکا در آوریل و مه حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، عربستان سعودی با آغاز جنگ با روسیه برای سهم بازار، نفت را به قیمت ۲۵ دلار در هر بشکه عرضه می‌کند و برای صادرات حداکثر ۱۲ میلیون بشکه نفت به خلیج امریکا، به کرایه ده‌ها ابرنفت‌کش‌ها پرداخته است.

این اقدام عربستان سعودی در پی مذاکرات ناموفق با روسیه و سایر تولیدکنندگان برای محدود کردن بیشتر عرضه صورت می‌گیرد. قیمت‌های نفت در واکنش به شیوع اپیدمی کرونا که اقتصاد جهانی را بیمار و ناتوان کرده و تشدید جنگ قیمت میان صادرکنندگان بزرگ، هفته گذشته بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ را رقم زدند.

بازرگانان سه صادرکننده نفت امریکا اظهار کردند که صادرات نفت این کشور به دلیل تخفیف‌های عربستان سعودی کاهش پیدا خواهد کرد. امریکا پس از لغو صادرات نفت در اواخر سال ۲۰۱۵، یکی از صادرکنندگان بزرگ رو به رشد بوده که اخیرا بیش از چهار میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده است. محدودیت عرضه که اوپک، روسیه و سایر متحدانشان تاکنون برای حفظ ثبات بازار اعمال کرده بودند، به رشد صادرات نفت امریکا کمک کرده بود. عربستان سعودی بیش از ۳۰ ابرنفتکش کرایه کرده تا به مشتریانش در سراسر جهان به خصوص هند و چین که از امریکا و روسیه نفت خریداری می‌کنند، با قیمت‌های فوق‌العاده ارزان نفت ارسال کند.

شرایط اقتصادی مناسب صادرات نفت از امریکا به سراسر جهان با کاهش اختلاف قیمت نفت برنت و امریکا به کمتر از یک دلار در هر بشکه در معاملات روز جمعه، از بین برد. نفت برنت که شاخص قیمت بازار جهانی است از تحولات اخیر در عرضه جهانی آسیب بیشتری دیده است.سندی فیلدن، مدیر تحقیقات نفت و محصولات نفتی شرکت «مورنینگ استار» در آستین تگزاس گفت: تا زمانی که اختلاف قیمت نفت برنت با نفت امریکا افزایش پیدا نکند، صادرات نفت سقوط خواهد کرد و خریداران پول بیشتری برای خرید نفت امریکا به جای نفت عربستان سعودی یا تولیدکنندگان دیگر پرداخت نمی‌کنند. فروشندگان امریکایی یا مجبورند در قیمت رقابت کنند یا نفتشان را نگه دارند.به گفته معامله‌گران، معاملات آوریل به پایان رسیده است و به این ترتیب عمده کاهش صادرات در مه روی خواهد داد و ذخایر نفت در نتیجه کاهش صادرات، رشد خواهند کرد. یک منبع آگاه در یک شرکت بازرگانی جهانی گفت: بازار بیش از پنج میلیون بشکه در روز مازاد عرضه دارد و این وضعیت وخیم‌تر خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، افزایش نرخ کرایه نفتکش‌ها که به دلیل حرکت سعودی‌ها در کرایه شمار زیادی کشتی بوده است، اقتصاد صادرات را تضعیف کرده است. به گفته معامله‌گران، قیمت اکثر گریدهای نفتی ترش قاره امریکا به‌شدت افت کرده است و گریدهای نفتی امریکای لاتین که در امریکا مشتری داشتند، اکنون

جایی ندارند.

   امریکا ۷۷ میلیون بشکه نفت از بازار خارج می‌کند

پر کردن ذخایر استراتژیک نفت که هفته گذشته در پی ریزش قیمت‌های نفت از سوی برخی از لابی‌گرهای نفتی مطرح شد، دولت امریکا را قادر خواهد کرد ۷۷ میلیون بشکه نفت را از بازار جهانی خارج کند.قیمت‌های نفت در پی صدور دستور دونالد ترامپ افزایش پیدا کرد و کاهش هفتگی چشمگیری که در مسیر ثبت آن قرار داشت را محدود کرد. با این حال بعید است این خرید بتواند افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگانی مانند روسیه و عربستان سعودی در ماه آینده را جبران کند. فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک اغلب در زمان تحویل درآمد بیشتری از میانگین شاخص قیمت وست‌تگزاس اینترمدیت دارد.

ذخایر نفت استراتژیک که پس از تحریم نفت عربی در دهه ۱۹۷۰ ایجاد شد، پیش از این در مواقع اضطراری مانند توفان کاترینا مورد استفاده قرار گرفته است. مخازن نفت استراتژیک ۷۱۳.۵ میلیون بشکه ظرفیت دارند و حدود ۶۳۵ میلیون بشکه اکنون در غارهای نمکی زیرزمینی در منطقه گلف‌کاست نگهداری می‌شوند.باب مک‌نالی، موسس شرکت مشاوره «راپیدان انرژی» در این باره به بلومبرگ گفت: اگرچه پر کردن ذخایر نفت استراتژیک موج جدید عرضه به بازار جهانی را جبران نمی‌کند اما از نظر امنیت ملی و چشم‌انداز بودجه منطقی است. بهتر است که در زمان کاهش قیمت‌ها و پیش از شرایط اضطراری این ذخایر پر شوند. اما معلوم نیست که آیا خرید نفت مستلزم موافقت کنگره است یا خیر. وزارت انرژی امریکا در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود مخازن نفت استراتژیک می‌توانند با نرخ روزانه ۲۲۵ هزار بشکه پر شوند.در سال‌های اخیر کنگره از این ذخایر برای درآمدزایی و تامین پول برنامه‌های دولت استفاده کرده بود و ترامپ در پی انقلاب نفت شیل و کاهش وابستگی امریکا به واردات، پیش از این با کاهش نصف این ذخایر موافقت کرده بود. اگر دولت امریکا این ذخایر را با قیمت فعلی نفت پر کند، این خرید حدود ۲.۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و در شش ماه آینده حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز تقاضا برای نفت ایجاد می‌کند.

 

ارسال نظر