کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۷۵

قیمت گاز واقعی نیست

میزان|مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قیمت پایین گاز در کشور، رغبتی برای صرفه جویی در میان مشترکان ایجاد نمی‌کند و عمدتا مدیریت مصرف از سوی بخش خانگی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی صورت نمی‌گیرد. حسن تربتی با اشاره به مصرف گاز در کشور اظهار کرد: میزان مصرف گاز در بخش خانگی به عدد بی‌سابقه ۶۲۵ میلیون متر مکعب رسید و نیاز به مدیریت مصرف گاز در کشور احساس می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز تصریح کرد: قوانین موجود با رعایت شرایطی اجازه سرمایه‌گذاری برای مدیریت مصرف را می‌دهد و در این خصوص راه‌های زیادی وجود دارد، اما مشکل در محوه پیاده‌سازی و قیمت گاز است. وی افزود: قیمت پایین گاز در کشور، رغبتی برای صرفه جویی در میان مشترکان ایجاد نمی‌کند و عمدتا مدیریت مصرف از سوی بخش خانگی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی صورت نمی‌گیرد. تربتی اظهار کرد: نیروگاه‌های برق کشور به دلیل فرسودگی بازدهی کمی دارند و ۶۵ درصد گاز تحویلی می‌سوزانند و باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. مدیرعامل شرکت ملی گاز عنوان کرد: افزایش تولید به تنهایی برای پاسخگویی مصرف کافی نیست و باید مدیریت مصرف در بخش خانگی و تجاری داشته باشیم.

تفاهمنامه برقی ایران و عراق فعلا متوقف است

مهر | رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران گفت: یک بخش از تفاهمنامه برقی ایران و عراق انجام و باقی بخش‌ها به دلیل تغییرات سیاسی- اقتصادی عراق فعلا متوقف شده است. پیام باقری، رییس کمیته صادرات سندیکای برق ایران درباره آخرین وضعیت تفاهمنامه برقی بین ایران و عراق گفت: به دلیل شرایط سیاسی و تحولات عراق، اجرای این تفاهمنامه فعلاً متوقف شده است. چرا که تغییرات در کابینه این دولت می‌تواند بر این تفاهمنامه تأثیرگذار باشد و ما منتظر اقدامات لازم از سوی عراقی‌ها هستیم. وی افزود: منتظریم تا شرایط سیاسی عراق به ثبات برسد و ما مواضع خود را پیگیری کنیم. اما از این تفاهمنامه تنها یک بخش که سنکرون کردن شبکه برقی دو کشور تا پایان ۲۰۱۹ میلادی بود انجام شد. باقری اظهار داشت: ایران در حال پیگیری امضای تفاهمنامه‌ای با سوریه، مشابه تفاهمنامه با عراق است که در همین ارتباط چندی پیش یک هیات کارشناسی با همراهی وزارت نیرو برای بررسی بیشتر اوضاع صنعت برق سوریه به این کشور اعزام شده‌اند. وی گفت: زمانی که این هیات بازگردند، مقامات بلند پایه دولتی و خصوصی ایران به سوریه می‌روند تا یک پروتکل مشابه آنچه با عراق داریم، امضا کنیم.

عقب‌نشینی دوباره قیمت نفت

ایرنا | قیمت نفت تحت تاثیر پیامدهای گسترش ویروس کرونا، پیش‌بینی کاهش تولید ناچیز نفت اوپک، بازهم ارزان شد و ۱.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. قیمت نفت که حالا به نظر می‌رسد تا مشخص شدن تکلیف ویروس کرونا در میانه کانال ۵۰ دلاری جا خوش کرده، روز گذشته هم پایین آمد و حدود یک دلار ارزان شد و برنت به 56 دلار و 73 سنت در هر بشکه  رسید. بیشتر کارشناسان بازار نفت معتقدند: کرونا تاثیر خود را بر بازار نفت گذاشته و قیمت‌ها بیش از این کاهش نخواهد داشت اما ادامه تعطیلی و قرنطینه در بخش‌های مختلف چین همچنان می‌تواند باعث کاهش تقاضا و در نتیجه سقوط قیمت‌ها شود. اوپک نیز که در ابتدای امر حتی پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده و کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید را مطرح کرده بود، حالا به نظر می‌رسد با تثبیت نسبی قیمت‌ها، از مواضع قبلی عقب‌نشینی کرده و در خوشبینانه‌ترین حالت مقدار ناچیزی از تولید را از چرخه بازار خارج می‌کند.

 

 

ارسال نظر