کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۳۱۳

تا ۱۰ روز دیگر در مصرف گاز صرفه‌جویی کنید

ایسنا| سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: پیک مصرف گاز یک هفته تا ۱۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت لذا از مردم تقاضا داریم که در این مدت در میزان مصرف صرفه‌جویی داشته باشند تا روند سوخت‌رسانی دچار مشکل نشود.محمد عسکری با بیان اینکه میزان مصرف گاز نسبت به چند روز پیش تقریبا کاهش پیدا کرده است اظهار کرد: اکنون ۵۷۴ میلیون متر مکعب در روز گاز مصرف می‌شود که می‌توان این عدد را تا حد قابل توجهی کاهش داد.وی درباره وضعیت تامین گاز صنایع و نیروگاه‌ها گفت: وزارت نفت موظف است سوخت این دو بخش را تامین کند و برای این مساله نیز اقدامات لازم را انجام داده است اما در این مدت ممکن است سوخت گاز نیروگاه‌ها کمتر شده باشد که آن هم مدت زیادی طول نمی‌کشد.سخنگوی شرکت ملی گاز اظهار کرد: با صرفه‌جویی‌هایی که مردم در مصرف گاز در این مدت انجام داده‌اند، توانستیم موانع زیادی را پشت سر بگذاریم اما تقاضا داریم که در روزهای باقی مانده هم نسبت به میزان مصرف حساس باشند.

تامین سوخت قاچاق مناطق مرزی از استان‌های مرکزی

ایرنا| منشأ ۸۰ درصد سوختی که از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود، استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و شیراز است.دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق سیستان و بلوچستان می‌گوید: «منشا ۸۰ درصد سوختی که از سیستان و بلوچستان قاچاق می‌شود، استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و شیراز است»؛ البته هنوز نمی‌توان مشخص کرد سهمیه هر استان از این سوخت چقدر است.محمد محبی این نوع از قاچاق را سازمان‌یافته و شبکه‌ای دانسته و توضیح می‌دهد: اینطور نیست که گازوئیل ۳۰۰ تومانی جایگاه به مرز برسد و مرزنشین منفعت کامل را از قاچاق ببرد. بلکه در هر مرحله از این قاچاق سوخت و در هر استان، ارزش افزوده‌ای به آن اضافه می‌شود.وی ادامه داد: مثلا اگر سوخت از جایگاه ۳۰۰ تومان خریداری می‌شود، به اصفهان که می‌رسد قیمت آن ۷۰۰ تومان و در کرمان لیتری ۲۰۰۰ تومان می‌شود. به این ترتیب هر چقدر به مرز نزدیک‌تر شود قیمت آن متفاوت است و در مناطق مرزی به افرادی که دپوی سوخت می‌کنند، گازوئیل را تا ۳۷۰۰ تومان به شبکه قاچاق یعنی مرزنشینان می‌فروشند.وی درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از قاچاق سازمان‌یافته گفت: پنج گلوگاه اصلی استان سیستان و بلوچستان را به سامانه‌ای مجهز کردیم. با این سامانه به راحتی بارنامه نفتکش‌ها قابل رصد است و می‌توان بارنامه‌های اصلی و جعلی را از یکدیگر تشخیص داد.

ساخت نیروگاه تناسبی با رشد مصرف برق ندارد

خبرگزاری میزان| رییس کمیته صادرات برق سندیکای برق ایران گفت: به دلیل کمبود بودجه ساخت نیروگاه برق تناسبی با میزان مصرف ندارد. پیام باقری رییس کمیته صادرات برق سندیکای برق با اشاره به سهم نیروگاه‌های برقابی اظهار کرد: بخش عمده خاموشی‌های سال ۹۷ مربوط به خشکسالی و خالی بودن آب پشت سد‌ها بود که باعث شد نیروگاه‌های برقابی با ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی از مدار خارج شوند‌.رییس کمیته صادرات برق سندیکای برق ایران تصریح کرد: عدم امکان استفاده از این نیروگاه‌ها برقابی و در کنار آن عدم سرمایه‌گذاری متناسب با رشد مصرف به دلیل کمبود بودجه باعث خاموشی و تحمیل خسارت به جامعه شد.وی افزود: در سال ۹۸ با افزایش بارش‌ها نیروگاه‌های برقابی وارد مدار شدند و با رویکرد وزارت نیرو برای مدیریت مصرف در حدود ۶ تا ۷ هزار مگاوات با پیک سایی، میزان مصرف کاهش بافت، پیش بنی می‌شود سال آینده نیروگاه برقابی با ظرفیت کامل در مدار باشد در عین حال نیروگاه جدید وارد می‌شود. در صورت مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت نیروگاهی در کنار استفاده از برقابی‌ها تابستان آرامی را پشت سر خواهیم گذاشت.

کاهش احتمال اوپکی شدن برزیل

شانا| برزیل بعید است به سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ملحق شود، زیرا قصد دارد تولید خود را بدون محدودیت گسترش دهد. به گزارش شبکه بلومبرگ، بنتو آلبوکرکی، وزیر انرژی و معادن برزیل اعلام کرد این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ میلادی یکی از پنج صادرکننده بزرگ انرژی در جهان باشد و برای افزایش تولید، از سرمایه بخش خصوصی کمک می‌گیرد.وی گفت: باور این است که فقط تولید خود را افزایش دهیم و در بازار جهانی نفت و گاز بیشتر مشارکت کنیم، اما برنامه‌ای برای پیوستن برزیل به اوپک یا هر گروه دیگر تولیدکنندگان نفت و گاز وجود ندارد.وزیر انرژی و معادن برزیل افزود: ما نمی‌خواهیم محدودیتی داشته باشیم و می‌خواهیم تولید خود را افزایش دهیم.ژاییر بولسونارو، رییس‌جمهوری برزیل در سال گذشته میلادی از دعوت غیررسمی برای پیوستن به اوپک استقبال کرد، اما پس از آن رییس شرکت دولتی پتروبراس این کشور این ایده را رد کرد. با این همه، آلبوکرکی اعلام کرد برزیل برای رایزنی با اعضای اوپک درباره مسائل مرتبط با انرژی آماده است و وی قصد دارد در ماه‌های آینده سال ۲۰۲۰ میلادی، با همتای عربستانی خود دیدار کند.

 

ارسال نظر