کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۸/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۳۹

خروج نیروهای انگلیسی از نفتکش توقیفی ایران

گروه انرژی| بر اساس گزارش‌های به دست آمده همه تفنگداران نیروی دریایی انگلیس از نفتکش توقیف شده ایرانی خارج شده‌اند و فقط تعدادی از ماموران پلیس و گمرک در نفتکش حضور دارند.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرد که تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا یک نفتکش را که حامل نفت خام به مقصد سوریه بود در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند. این دولت محلی مدعی شد که این نفتکش حامل نفت خام ایران بوده و حرکت آن به سمت پالایشگاه بانیاس نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.

پس از انتشار خبر توقیف این نفتکش، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که در پی توقیف غیرقانونی نفتکش حامل محموله نفت خام ایران توسط نیروی دریایی انگلیس در منطقه جبل‌الطارق، سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد و مراتب اعترض شدید جمهوری اسلامی ایران به این اقدام مخرب دولت انگلیس و نیروی دریایی این کشور به وی ابلاغ شد.

سید عباس موسوی افزود: ما به سفیر انگلیس اعلام کردیم این اقدام بدعتی عجیب است. به خاطر اینکه تحریم‌هایی که اعلام کرده‌اند، بر مبنای شورای امنیت نیست و جمهوری اسلامی ایران این اقدام را نمی‌پذیرد. وی اظهار داشت: وزارت امور خارجه اسپانیا هم اعلام کرده که این اقدام به درخواست دولت امریکا صورت گرفت و اعمال نوعی تحریم فراسرزمینی است و همیشه اتحادیه اروپا با چنین تحریم‌هایی مخالف بوده است.«جوسب بورل» سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا نیز که اخیرا به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.

افزایش صادرات گاز مایع ایران

ایلنا| به گزارش پایگاه اینترنتی شرکت کپلر، ایران در ماه ژوئن، ۵۷۳ هزار تن گاز مایع صادر کرده است که نسبت به ماه پیش از آن ۳۱ درصد رشد داشته است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که صادرات گاز مایع ایران به نسبت سال گذشته حدود ۴۶ درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش شرکت کپلر، با وجودی که صادرات نفت خام جمهوری اسلامی ایران کاهش یافته است، اما میزان صادرات گاز طبیعی این کشور، از ماه آگوست سال ۲۰۱۸ تاکنون افزایش یافته است. چین واردات گاز مایع از ایران را بیش از دو برابر افزایش داده است.

رکود در  قراردادهای نفتی امریکا

ایسنا| ارزش قراردادهای بخش نفت و گاز امریکا در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ نسبت به رکورد پایینی که در سه ماهه اول داشت، بهبود یافت اما نسبت به میانگین معمول پایین ماند.

بهبود ارزش قراردادهای بخش نفت و گاز در امریکا در شرایطی حاصل شده که سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان نفت شیل را برای بالا بردن سوددهی سهامداران به جای تمرکز بر افزایش تولید، تحت فشار قرار داده‌اند.

شرکت مشاوره انرژی دیلینگ اینفو اعلام کرد که قرارداد ادغام شرکت‌های اوکسیدنتال-آنادارکو ۸۸ درصد از کل ۶۵ میلیارد دلار ارزش قراردادهای شرکت‌های اکتشاف و تولید امریکا در سه ماهه دوم را تشکیل داد.

بر اساس گزارش رویترز، بدون در نظر گرفتن این قرارداد بزرگ، ارزش قراردادهای خرید و ادغام در سه ماهه دوم ۷.۶ میلیارد دلار بوده که کمتر از نصف میانگین سه ماهه ۱۹ میلیارد دلار در فاصله سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ است.

احتمال بازگشایی میدان مشترک نفتی عربستان و کویت

تسنیم| عربستان و کویت به تازگی پیشرفت‌هایی در مذاکرات طولانی مدت خود در مورد حل منازعه میدان نفتی مشترک داشته‌اند. روزانه 500 هزار بشکه نفت می‌توان از این میدان نفتی تولید کرد.به گزارش اویل پرایس، عربستان و کویت ماه گذشته در ریاض مذاکرات در مورد مسائل حاکمیتی در این منطقه به اصطلاح بی‌طرف را پیش بردند که می‌تواند منجر به قراردادی درباره از سرگیری تولید نفت از این میادین شود.

این منطقه بی‌طرف در 1922 برای پایان دادن به نزاع ارضی بین عربستان و کویت ایجاد شد. طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی امریکا، در سال 2015 ظرفیت تولید نفت از این منطقه 600 هزار بشکه در روز بود که بطور متوسط بین کویت و عربستان تقسیم می‌شد. میانگین تولید از این منطقه بی‌طرف قبل از بسته شدن دو میدان خفیج و وافدا در 2014 و 2015 حدود 500 هزار بشکه در روز بود.این دو کشور در حال پیش‌نویس مدارک جدید هستند تا برای نشست بعدی آماده شوند. انتظار می‌رود این نشست در همین ماه در کویت برگزار شود.حتی اگر دو طرف برای تولید از این منطقه به توافق برسند، مشخص نیست تولید چه زمانی آغاز می‌شود، با چه سرعتی پیش می‌رود و با توجه به اینکه این میادین نفتی 5 سال است بسته شده‌اند، چقدر تولید می‌کنند.

 

ارسال نظر