کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۳۵۷۱۵

 خوش‌بینی رییس اوپک به اصلاح بازار نفت

شانا| وزیر انرژی امارات متحده عربی به خبرنگاران گفت: بازار نفت جهانی در حال تصحیح است. به گزارش رویترز، سهیل المزروعی در رویدادی در دوبی گفت: انتظار دارد همه تولیدکنندگان نفت تحت توافقی که اوایل دسامبر در وین میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک حاصل شد، عرضه نفت را کاهش دهند. اوپک و شرکایش شامل روسیه برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از آغاز ژانویه توافق کرده‌اند. اوپک قرار است تولیدش را ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد در حالی که سهم روسیه و ۹ تولیدکننده دیگر غیراوپک در کاهش تولید، کمتر خواهد بود. قیمت نفت در فاصله اول اکتبر تا زمان اعلام توافق اوپک، یک سوم از ارزش خود را از دست داده است.

خرید برق از مولدین خودتأمین

ایسنا|با هدف مدیریت مصرف برق شرکت توانیر طرحی با عنوان خرید تابستانه برق را ارایه کرده است که از ظرفیت نیروگاه‌های موجود صنایع و مولدین خود تامین ادارات، سازمان‌ها، ارگان‌ها، بیمارستان‌ها و...استفاده و برق تولیدی این نیروگاه‌ها با را قیمت‌های جذاب خریداری کند.  باتوجه به کمبود بارش‌ها در سال جاری، ذخیره نیروگاه‌های برق آبی حدود ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته بود که وزارت نیرو توانست با مدیریت منابع و مصارف، تابستان را پشت سر بگذارد، علاوه بر این به منظور مدیریت پیک بارسال ۱۳۹۸ از هم‌اکنون برنامه‌های جدی تدوین شده که اولین اقدام کاهش وابستگی تولید به نیروگاه‌های برق آبی است که به موازات آن برای تولید حدود ۵۲۰۰ مگاوات برق توسط نیروگاه‌های حرارتی برنامه‌ریزی شده است.  همچنین استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مقیاس کوچک، برق آبی و ارتقاء توان واحدهای موجود جزو برنامه‌های تولید برق است. از سوی دیگر ۱۱ برنامه از سوی وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق تدوین شده که حدود ۳۰۰۰ مگاوات برق از این محل صرفه‌جویی می‌شود که اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف از مهم‌ترین آنهاست که میزان برق مصرفی مشترکان پرمصرف به‌صورت تساعدی محاسبه خواهد شد.

نوپک، دلیل خروج قطر از اوپک

ایرنا|مدیر اجرایی شرکت «قطر پترولیوم» روز یک‌شنبه اعلام کرد که این شرکت قصد دارد طی سال‌های آینده 20 میلیارد دلار در حوزه انرژی امریکا سرمایه‌گذاری کند.

سعد الکعبی افزود: شرکت قطر پترولیوم تلاش می‌کند تا اسامی شرکای خارجی این شرکت در تولید گاز مایع طبیعی (ال ان جی) تا نیمه‌های سال آینده میلادی (2019) اعلام کند.

وی تاکید کرد که این شرکت قصد دارد تا به صورت شخصی و بدون استقراض در امریکا سرمایه‌گذاری کند.

مدیر اجرایی شرکت قطر پترولیوم گفت: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز را در امریکا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

الکعبی اضافه کرد که شرکت قطر پترولیوم ممکن است که پروژه گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در امریکا بدون مشارکت شرکت‌های بین المللی نفتی انجام شود.

وی گفت: لایحه قانون پیشنهادی امریکا موسوم به «نوپک» یکی از دلایل خروج قطر از اوپک است.

کنگره امریکا پیش‌تر با هدف کاهش دخالت‌های سایر کشورهای تولیدکننده نفت، طرحی را در دستور کار خود قرار داد که درصورت تصویب نهایی این طرح هیچ سازمان تولیدکننده و صادرکننده نفتی نمی‌تواند در قیمت گذاری دخالت داشته و سبب تغییر در افزایش یا کاهش نرخ‌ها در بازار جهانی شود.

این لایحه که قانون «هیچ کارتل تولیدکننده و صادرکننده» یا «نوپک» نام دارد برای نخستین بار در ماه مه اعلام شد.

این قانون متممی برای قانون ضد انحصارطلبی شرمان در سال 1890 خواهد بود.

سبقت اکتشاف از توسعه مخازن نفتی و گازی

ایسنا| مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت از وجود حدود ٣٥ تا ٤٠ مخزن نفتی و گازی کشف‌شده توسعه‌ی نیافته در کشور خبر داد و گفت: اکتشاف از توسعه و تولید در ایران جلوتر است.

سیدصالح هندی در نشستی که روز گذشته برگزار شد، با بیان این‌که در همه دنیا صنعت نفت مبتنی بر فناوری و علم است، اظهار کرد: صنعت نفت ایران هنوز این جایگاه را پیدا نکرده و مبتنی بر عملیات است. یکی از اهداف امضای قراردادهای خارجی، فناوری‌های نو است.

وی افزود: به نظر من در بحث پژوهش، بیش‌تر از مشکلات مالی، مشکل دانشی و مدیریتی داریم. یکی از دلایل این موضوع هم این است که در وزارت نفت، میانگین دانش درباره مقوله فناوری کم است. مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تاکید بر این‌که برای مشکلات امروز صنعت نفت باید  ١٠ سال پیش فکر می‌کردیم، توضیح داد: مقوله پژوهش و فناوری دیربازده است و برای مشکلات امروز نمی‌توان از فناوری استفاده کرد.

 

ارسال نظر