ماجرای لیست املاک و اعلام ساختمان‌های ناایمن به کجا رسید؟

۱۴۰۱/۱۱/۰۳ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۹۶۹۹۶
ماجرای لیست املاک و اعلام ساختمان‌های ناایمن به کجا رسید؟

درحالی که طی 4 ماهه اخیر، حدود 4 هفته کلان‌شهر تهران به واسطه آلودگی هوا تعطیل یا نیمه تعطیل بوده است، برخی ارکان مدیریت شهری درگیر انتشار یا عدم انتشار دو لیست اسامی متصرفان قبلی املاک بازپس‌گیری‌شده شهرداری و لیست ساختمان‌های ناایمن شده است. دو موضوع پر سابقه و پر حاشیه در طی سال‌های اخیر.

برخی از اعضای شورای شهر با اقامه دلایل متعدد بر این باورند که این دو لیست باید از سوی شهرداری تهران منتشر شود اما در سوی دیگر ماجرا، شهرداری از این کار طفره می‌رود. پیشتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته بود که لیست ساختمان‌های ناایمن به مراجع قضایی ارسال شده است و انتشار این فهرست در زمره وظایف شهرداری نیست. در همین چهارچوب، دیروز مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران موافقت خود با انتشار لیست ساختمان‌های ناایمن را اعلام کرد.

چمران در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۱۲۹ ساختمان ناایمن را تنها آتش نشانی از لحاظ حریق بررسی کرده است، خاطرنشان کرد: موافقیم که لیست اعلام شود و دادستانی نیز در همین راستا اخطار داده و پلاکارد مقابل درب این ساختمان‌ها نصب شده است.

وی ادامه داد: آنچه اهمیت دارد تیم تخصصی سازمان مدیریت بحران شهرداری است که اعلام می‌کنند ساختمان‌ها پایدار هستند یا خیر؟ شورا نباید لیستی را منتشر کند و اگر قرار باشد لیستی ارایه شود شهرداری انجام خواهد داد که قطعا نیاز به بررسی‌هایی دارد که پس از آن اعلام می‌شود.

با توجه به مخالفت شهردار تهران با انتشار اسامی متصرفان قبلی املاک بازپس‌گیری‌شده شهرداری و اعلام فهرست ساختمان‌های ناایمن پایتخت، محمدحسن آصفری، نایب‌رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه این مخالفت‌ها تا چه حد وجهه قانونی دارد و اساسا آیا شهرداری پایتخت موظف به انتشار این دو فهرست است یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه شورای شهر تهران از گذشته در مصوبات خود، شهرداری را مکلف کرده است که فهرست بهره‌برداران حقیقی و حقوقی املاک شهرداری را منتشر کند، اکنون شهرداری تهران وظیفه دارد که هم اسامی کسانی را اعلام کند که قبلا ملکی را به صورت غیرقانونی داشتند و از آنها بازپس‌گیری شده است و هم فهرست املاکی را منتشر کند که در حال حاضر به صورت قانونی یا غیرقانونی در اختیار افراد یا نهادهای گوناگون قرار دارد. 

وی افزود: شهرداری تهران همچنین باید اعلام کند که برای برخورد با متصرفان غیرقانونی املاک بازپس‌گیری‌شده خود چه اقداماتی انجام داده است و آیا این افراد را به دستگاه قضایی معرفی کرده یا برای دریافت خسارت از این افراد از آنها شکایت کرده است یا خیر؟ چون باید برای مردم مشخص شود که دقیقا چه برخوردی با متصرفان غیرقانونی املاک شهرداری صورت گرفته و قرار است چه برنامه‌ای برای بازپس‌گیری دیگر املاک شهرداری که احیانا به شکل غیرقانونی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد، انجام شود.

 

ارسال نظر