در شهر

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ - ۰۲:۱۹:۰۰
کد خبر: ۱۹۴۴۹۶

درآمدزایی با استفاده از فرصت‌های گردشگری شهرها

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر لزوم بهره‌گیری مدیریت شهری از فرصت‌های گردشگری و درآمدزا تاکید کرد. به گزارش ایسنا، مهدی سلیمی با حضور در جلسه هم‌اندیشی با اعضای شورای عالی استان‌ها با اشاره به سخنان نمایندگان شورای عالی استان‌ها و درخواست‌های ایشان گفت: ما نیاز به اصلاح قوانین و آیین نامه‌ها داریم که در حوزه اختیارات مجلس است و درخواست داریم نمایندگان شورای عالی استان‌ها ما را در این حوزه یاری کنند تا بتوانیم بر اساس واقعیت‌های استانی عمل و درخواست قانون‌گذاری کنیم. وی درباره اعطای اعتبارات از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز افزود: بخشی از اعتبارات در اختیار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست؛ اما توزیع در اختیار سازمان نیست. ما قبول داریم که عدالت در توزیع وجود ندارد و باید به دنبال عدالت در توزیع باشیم و ما هم پیگیر آن هستیم. برای مثال در حوزه توزیع قیر ما از ابتدا گفتیم این مساله باید با تصویب ۵ کمیته توزیع شود و امضای طلایی در این مساله نقش نداشته باشد.

سلیمی با بیان اینکه توزیع قیر در فصلی انجام می‌شود که عملا به‌درد نمی‌خورد، گفت: ما در این زمینه تنها اختیار توزیع را داریم و متأسفانه تا اعتبارات تصویب شود و در اختیار ما قرار گیرد شهریور ماه می‌رسد و توزیع قیر در فصل سرد اتفاق می‌افتد. بنابراین برای حل این مساله باید قوانین بودجه اصلاح شود. بخشی از این مشکل را می‌شود با تخصیص تنخواه حل کرد و بعضی از شهرها ماشین‌آلات آتش نشانی را سال ۸۱ دریافت کرده‌اند. وی با تاکید بر اهمیت خدمات‌رسانی از سوی مدیریت شهری بیان کرد: برای نگه‌داشت سرمایه اجتماعی باید امید آفرینی کرد و برای این امید آفرینی باید خدمات ما افزایش یابد و نشان دهیم که نظام، نگاه پدرانه به مردم دارد. سلیمی افزود: مجوزهایی که از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعطا می‌شود به درخواست شهرداری‌هاست و بدون درخواست مدیریت شهرداری این مجوزها اعطا نمی‌شود. وی در خصوص درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: همانطور که ما در کشور شهر زعفران و آلو و گردو و... داریم باید شهرداری‌ها را هم به همین سمت ببریم. یعنی باید از روزمرگی‌ها عبور کنیم. بنابراین باید بخشی از توان مدیریت شهری برای روزمرگی‌ها مصرف شود و باقی آن باید به سمت توسعه و آزمایش راه‌های درآمدزایی جدید باشد. سلیمی ادامه داد: مدیریت شهری باید از هر فرصتی برای افزایش گردشگری و اقدامات درآمدزا استفاده کند. بودجه دولتی محدود است و نباید تنها چشم انتظار این بودجه ماند؛ بلکه باید با رویکردهای جدید و الگوگیری از شهرهای پیشرو کارهای نو انجام داد.

جای خالی اتوبوس‌های گازسوز 

از ابتدای دولت سیزدهم قرارداد تولید۴۵۰۰ اتوبوس برای ورود به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی وزارت کشور با شرکت‌های تولید‌کننده داخلی امضاء شد تا قفل۱۰ ساله نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شکسته شود. تزریق۶۰۰ اتوبوس نو به ناوگان و پیش بینی تولید و واگذاری۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی دیگر به شهرداری‌ها با استانداردهای به روز یورو ۵ تا پایان سال، روزنه امیدی شد که بعد از سال‌ها اتوبوس‌های جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود، البته در این میان وعده تولید اتوبوس‌های برقی توسط وزیر کشور و خبر امضاء تفاهم‌نامه با تولیدکنندگان داخلی امیدها را افزایش داد؛ اما جای اتوبوس‌های گاز سوز در طرح نوسازی وزارت کشور خالی است. به گزارش ایسنا، بخش زیادی از آلودگی هوا در شهرها به منابع متحرک اختصاص پیدا می‌کند، برای مثال۶۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران در پی فعالیت منابع متحرک آلودگی هوا ایجاد می‌شود و در این میان بخشی از منابع متحرک آلودگی که عمدتا فرسوده شده‌اند و کیفیت و استاندارد لازم را ندارند و به آلودگی موجود در هوای شهر می‌افزایند، اتوبوس‌ها هستند؛ این در حالی است که در قانون هوای پاک توجه ویژه‌ای به موضوع وسایل نقلیه فرسوده و لزوم نوسازی آنها شده است. تاثیر اتوبوس‌های فرسوده شهری بر آلودگی هوا اگر بیشتر از دیگر ارکان موثر بر ناسالم بودن کیفی هوا نباشد، کمتر هم نیست. شهرداری‌ها با شرایط اقتصادی فعلی توانی برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی ندارند. از همین رو دولت و وزارت کشور برای تحقق وظیفه قانونی خود برای کمک به شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور، به میدان آمده و تولید اتوبوس‌ها توسط تولید‌کنندگان داخلی آغاز شده است و در حقیقت پس از سال‌ها بار دیگر خطوط تولید کارخانه‌های داخلی رونق گرفت و در مسیر پاسخگویی به نیاز داخلی به راه افتاد. با وجود معضل آلودگی هوا که گریبانگیر بیشتر شهرهای کشور است، توجه به تولید اتوبوس‌های برقی و گازسوز به عنوان ایده‌آل شهرهای کشور شاید به نوعی راهکار خوبی برای کاهش این معضل باشد.

بارش باران و رعدوبرق  در ۸ استان کشور

کارشناس سازمان هواشناسی از تداوم بارش‌ها و وزش بادهای شدید موقتی در ۸ استان کشور خبر داد و گفت: احتمال بارش برف در ارتفاعات و نقاط سردسیر وجود دارد. به گزارش ایرنا، فریبا گودرزی برای امروز شنبه در اکثر مناطق کشور جوی آرام پیش‌بینی کرد و گفت: امروز و فردا در برخی نقاط استان کرمان رگبار رعدوبرق و وزش بادهای شدید موقتی را شاهد خواهیم بود که گاهی موجب گردوخاک می‌شود.روز سه‌شنبه شرایط جوی آرام در اغلب مناطق کشور برقرار است. به گفته گودرزی، روزهای شنبه و یکشنبه خلیج‌فارس مواج و متلاطم می‌شود.

ارسال نظر