در شهر

۱۴۰۱/۰۸/۰۷ - ۰۳:۱۱:۲۷
کد خبر: ۱۹۳۸۲۰

۲۱ هزار پارک حاشیه‌ای هوشمند در تهران

سخنگوی شهرداری تهران از ایجاد 21 هزار پارک حاشیه‌ای هوشمند در ۱۴ منطقه تهران خبر داد. عبدالمطهر محمدخانی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح ساماندهی پارک حاشیه‌ای در سطح شهر تهران گفت: یکی از معضلات جدی شهروندان تهرانی جای پارک است که با افزایش چشمگیر خودروی شخصی و تردد شهروندان در شهر در برخی معابر و محلات شهر تهران به بحران تبدیل شده است.وی افزود: بر همین اساس در دوره جدید مدیریت شهری این موضوع در دستور کار قرار گرفته است تا با یک فناوری جدید و بهره‌گیری از هوشمندسازی این کار انجام شود. در حقیقت در بستر سامانه‌های IT ساماندهی پارک حاشیه‌ای انجام می‌شود. در همین راستا مقرر شده در ۱۴ منطقه تهران این اقدام محقق شود.سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: اولویت با این ۱۴ منطقه است چرا که در برخی مناطق تهران مشکل کمتری در این حوزه وجود دارد. در مناطق حاشیه‌ای مشکل کمتر است و در مناطق مرکزی و شمال تهران در این حوزه مشکل بیشتری داریم. در حقیقت در محدوده‌های تجاری و اداری مشکل پارک حاشیه‌ای حاد است و در اولویت قرار دارند. از این رو، با مناطق مرکزی و شمالی تهران آغاز می‌کنیم و تلاش خواهد شد این موضوع به صورت قطعی تا پایان سال حل شود.سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در حال حاضر در سه منطقه تهران مزایده این کار انجام شده است، افزود: به زودی در سایر مناطق هم مزایده‌ها برگزار خواهد شد و به این ترتیب ۲۱ هزار جای پارک برای تهران با این مدل پارک حاشیه‌ای بر مبنای یک مراجعه به نرم‌افزار و «تهران من» قابل استفاده خواهد بود. این اقدام با هدف کاهش بخشی از مشکل پارک حاشیه‌ای خودرو در تهران به ویژه نقاط پر رفت و آمد انجام شده است.وی درخصوص هزینه پارک حاشیه‌ای در تهران برای شهروندان نیز گفت: نوع نگاه مدیریت شهری این است که هر موضوعی که قرار است اساسی حل شود اولا باید مردمی‌سازی شود و در مرحله بعد مدل اقتصادی در آن دیده شود، البته این به این معنا نیست که الزاما نگاه درآمدزایی برای شهرداری تهران وجود داشته باشد. در حقیقت اگر یک اقتصاد پایدار و چرخه برای خود ایجاد کند منطقی‌ترین حالت تحقق موضوع است به شکلی که بخش خصوصی همراهی کند و گروه‌های دانش بنیان وارد عمل شوند و صرفه و صلاح چندجانبه اتفاق بیفتد.

نخستین ایستگاه هوشمند اتوبوس در پایتخت راه‌اندازی شد

علیرضا اسفراینی‌ نژاد، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه یک گفت: ایستگاه هوشمند اتوبوس در میدان تجریش برای اولین‌بار در کشور راه‌اندازی شد. به گزارش ایسنا، اسفراینی‌ نژاد در این باره گفت: ایستگاه هوشمند اتوبوس با هدف کاهش ترافیک‌های شهری و سفرهای درون شهری در ایستگاه اتوبوس‌های تندروی خط میدان تجریش- میدان راه آهن نصب شده و با راه‌اندازی مانیتورها ارایه خدمات به مسافران را شروع می‌کند. این ایستگاه هوشمند برای اولین‌بار در کشور به صورت آزمایشی در حال اجراست و قرار است به زودی نمونه همین ایستگاه نیز در میدان ونک هم ساخته و اجرا شود. معاون شهردار منطقه یک افزود: این ایستگاه مسقف دارای دو مانیتور در دوطرف جداره اتوبوس است که مسافران می‌توانند با مراجعه به این ایستگاه از خدمات دیگری هم بهره‌مند شوند.  اسفراینی‌نژاد با تاکید بر اینکه میدان تجریش از نقاط شلوغ و پرتردد در منطقه یک است، توضیح داد: مسافران یا شهروندان می‌توانند در این ایستگاه خدمات متفاوتی را از مانیتورها دریافت کنند. مانیتورها صفحه لمسی دارند، ضد گرد وخاک هستند که با نور محیط هم سازگار می‌شوند و هر شهروند با لمس آن می‌تواند از خدمات شهری و بانکی آن استفاده مفید داشته باشد. این خدمات شامل شارژ بلیت اتوبوس و مترو، مطلع شدن از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، امکان جابه‌جایی وجه بانکی، جست‌وجوی اماکن توریستی و زیارتی شمیران، موقعیت فعلی شهروند و وضعیت آب و هوا است. او همچنین گفت: این ایستگاه به دلیل شکل هندسی خاصی که دارد سبب شده تا مسافران در داخل آن ایمنی کامل را داشته باشند. طول آن ۱۲ متر است و یک اتوبوس (بی آر تی) را پوشش می‌دهد و اندازه هر مانیتور ۹۰ سانتی‌متر در یک متر و ۷۰سانتی‌متر است و درون ایستگاه ۴ نیمکت ۲ و نیم متری برای نشستن مسافران وجود دارد.

اهدای گل به ازای پسماند

محمدرضا ندرلو معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۸ با اشاره به اینکه طرح تعویض پسماند خشک با گل، یکی از ایده‌های نوین در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست است که در اجرای آن تأثیر بسزایی در تفکیک پسماند از مبدا دارد، گفت: اجرای چنین طرح‌های جهت ترغیب بیشتر شهروندان بسیار اثر گذار است. در سال جاری برنامه‌های مختلفی در سطح منطقه در راستای مشارکت بیشتر شهروندان در امر تفکیک پسماند خشک اجرا خواهد شد. به گزارش مهر، وی افزود: این طرح‌ها با هدف جلوگیری از تولید پسماند، افزایش حداکثری تفکیک در مبدأ، استفاده مجدد، بازیافت و به حداقل رسانی پسماند شهری و کاهش دفن پسماندها با توجه به مسائل زیست محیطی در دستور کار این معاونت است. ندرلو تاکید کرد: حضور کارشناسان اداره مدیریت پسماند در شهرک مسکونی مترو در روزهای سه شنبه هر هفته و ارایه گل و گلدان در ازای پسماند تفکیک شده شهروندان از برنامه‌های اجرایی این اداره است که در شهرک مذکور اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر