ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۲۷ - ۰۱:۲۳:۴۰
کد خبر: ۱۹۳۵۲۳

حبس 157 هزار میلیارد تومان سرمایه در مسکن کیش 

آنگونه که مهدی کشاورز، مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفته، قیمت هر متر مربع مسکن در جزیره کیش 70 تا 150 میلیون تومان است. قیمت‌هایی که به قیمت‌های گرانقیمت‌ترین منطقه پایتخت – منطقه یک – برابری می‌کند. در همین حال، او گفته که 25 هزار واحد مسکونی در این جزیره خالی است. اگر فرض کنیم متوسط متراژ این واحدها 90 متر و قیمت آنها حداقل متری 70 میلیون تومان باشد، ارزش ریالی این واحدهای خالی برابر با 157 هزار میلیارد تومان خواهد شد. سرمایه‌ای که در بازار مسکن این جزیره حبس شده است.  به گزارش ایلنا، کشاورز در یک نشست خبری درباره احتمال واگذاری شرکت هواپیمایی کیش‌ایر گفت: صد درصد با واگذاری کیش‌ایر مخالف هستم چراکه کیش از ۴ راه مواصلاتی تنها به دو راه دریایی و هوایی دسترسی دارد که دسترسی آن به مسیر دریایی هم مشروط به وضعیت شرایط جوی و شرایط بندر است و در بخش هوایی هم باید مواقع بحرانی یا مسائل توسعه‌ای منطقه را در نظر گرفت و از آنجایی که مسیر هوایی دسترس‌ترین راه به این منطقه است باید تحت نظارت سازمان باشد.  وی ادامه داد: شرکت کیش‌ایر تا دهه ٨٠ یک شرکت سودده بوده و از آن پس به یک‌باره زیان‌ده شده و در حال حاضر هم در لیست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته اما هنوز واگذار نشده است و خارج شدن آن از لیست واگذاری‌ها کار سختی است. امروز تعداد ناوگان فعال کیش ایر ٣ الی ۴ فروند هواپیما است و باید اجازه افزایش سرمایه برای توسعه ناوگان کیش‌ایر داده شود.  کشاورز همچنین درباره آخرین وضعیت ترمینال جدید کیش اظهار داشت: در بیش از یک سال گذشته قصد بهره‌‌برداری از این ترمینال با پیشرفت فیزیکی ٧٠ درصدی را داشتند اما به بهره‌برداری نرسید و امروز پیشرفت فیزیکی این ترمینال بالای ٩٠ درصد است و احتمالا آذر ماه امسال با تکمیل ساخت به بهره‌برداری برسد. وی با اشاره به تعداد خانه‌های خالی در منطقه آزاد کیش گفت: در حال حاضر ٢۵ هزار واحد خالی از سکنه در کیش وجود دارد و قیمت هر متر مربع مسکن در کیش حدودا بین ٧٠ تا ١۵٠ میلیون تومان است.  مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به بازپس‌گیری اراضی تحویل شده به سرمایه‌گذارانی که هیچ اقدامی در این اراضی انجام نداده‌اند، افزود: معتقدم مناطق آزاد در ایران ناقص متولد شدند. در همه جای دنیا زیرساخت‌ها در مناطق آزاد ایجاد می‌شود و زمین آماده سرمایه‌گذاری به متقاضیان ارایه و تحویل می‌شود. اما در ایران مناطق آزاد ردیف بودجه ندارند و مجبور هستند برای تامین منابع احداث زیرساخت‌ها بخشی از اراضی را بفروشند اما در این دوره سیاست این بوده که به صورت مشارکتی اراضی به متقاضیان سرمایه‌گذار ارایه شود.  مدیرعامل منطقه آزاد کیش درباره ظرفیت ساخت هتل در این منطقه تاکید کرد: در حال حاضر ۵٣ هتل در کیش وجود دارد و از ٢٠ سال گذشته، ۵٢ مجوز دیگر برای متقاضیان صادر شده است که برای تمام دارندگان این مجوز اظهارنامه صادر کردیم تا سریعا این مجوزهایی را که نسبت به آن اقدامی انجام نداده‌اند تعیین تکلیف کنند. وی ادامه داد: همچنین در طول ٧ ماه گذشته ٢٨ پرونده حقوقی با ارزش ٢ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان را تعیین تکلیف و این ارزش را به چرخه اقتصاد بازگردانیم که عمر برخی از این پرونده‌ها بیش از ١۵ سال بود.

۵۱۵ هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی گزارش شد

براساس پیگیری‌های انجام شده از سازمان امور مالیاتی، در مجموع ۵۱۵ هزار و ۴۹۳ هزار خانه خالی به این سازمان معرفی شده است. به گزارش مهر، به منظور اجرا نمودن دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر اصلاحی مصوب ۵ آذر ۱۳۹۹ قانون مالیات‌های مستقیم و جز ۲ بند ط تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و اطلاعات تکمیلی و به روز شده دریافتی از وزارت راه و شهرسازی دریافت شده از درگاه سامانه املاک و اسکان کشور تعداد ۵۱۵ هزار و ۴۹۳ واحد مسکونی خالی شناسایی و اعلام شده است. مالیات موضوع بند مذکور بر اساس دستورالعمل نحوه محاسبات مالیات واحدهای مسکونی خالی مورخه ششم مهرماه سال ۱۴۰۰ محاسبه و مراتب از طریق پیامک و بارگذاری در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به مالکان واحدهای مسکونی خالی اعلام شده است. با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی امکان عدم پذیرش مالیات اعلام شده به دلیل عدم خالی بودن واحد مسکونی یا عدم مالکیت و سایر موارد و هدایت اشخاص به درگاه سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی برای ثبت ویرایش و حذف اطلاعات تعبیه شده است تا پس از بررسی وزارت راه و شهرسازی متعاقباً موارد به این سازمان اعلام شود.

بارش‌های پاییزی کشور ۸۰ درصد کمتر از نرمال

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی میزان بارش‌های پاییزی سال آبی جدید را ۸۰ درصد کمتر از حد نرمال اعلام کرد و گفت: تاکنون تنها شاهد ۰.۸ میلی‌متر بارندگی در کشور بودیم. به گزارش ایرنا، احد وظیفه، درباره میزان بارش‌های پاییزی تاکنون، با اشاره به کمبود ۲۴ درصدی بارش‌ها در سال گذشته‌، گفت: مهرماه سال جاری هم با کاهش مقدار متوسط بارندگی و هم با افزایش دما همراه بود.

 

ارسال نظر