ایرانشهر

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۲:۴۳:۲۶
کد خبر: ۱۸۷۳۲۷

درخواست مسکنی وزیر راه از دستگاه‌های دولتی

وزیر راه و شهرسازی خواستار استفاده از توان سایر دستگاه‌ها در پروژه‌های انبوه‌سازی طرح نهضت ملی مسکن شد.

به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در نشست هماهنگی برنامه‌های حوزه مسکن، ضمن مرور بر بخشی از برنامه‌های وزارتخانه در بخش مسکن بر اجرای به موقع و به هنگام طرح نهضت ملی مسکن در تمامی شهرهای کشور تاکید کرد.

او با تاکید بر اینکه تعهد وزارتخانه اجرای ۴ میلیون واحد مسکونی طی چهار سال دولت سیزدهم است، گفت: تعهد وزارتخانه ساخت حدود ۳ میلیون واحد مسکن شهری و ساخت یک میلیون واحد مسکونی دیگر در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است که مقرر است تا طی دولت سیزدهم احداث و تکمیل شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: شیوه کار و اجرای طرح نهضت ملی مسکن بدین نحو نیست که هر سال یک میلیون واحد مسکونی احداث شود. بلکه برنامه‌ریزی شده تعداد بیشتری از واحدها شروع شود تا بتوانیم تعهد خود را در پایان دولت سیزدهم که احداث ۴ میلیون واحد مسکونی است به انجام برسانیم.

قاسمی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی تصریح کرد: مدیران راه و شهرسازی از تمامی ظرفیت‌ها خود برای ایجاد تعهد دولت و قانون جهش تولید مسکن برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند. مساله زمین و شروع ساخت در تمامی استان‌ها باید به سرعت حل شود و با جدیت طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها وارد فاز عملیاتی شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به امضای تفاهم‌نامه با برخی از دستگاه‌ها برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و افزود: وزارت راه با برخی از دستگاه‌های کشور توافق‌هایی را به امضا رسانده است که بر اساس آن سایر دستگاه‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی کمک خواهند کرد. قاسمی تصریح کرد: از توان سایر دستگاه‌ها در پروژه‌های انبوه‌سازی طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود. این دستورکار در برنامه باشد و گزارش اقدامات به وزارتخانه ارایه شود.

عدم ثبت ۲۹ هزار میلیارد تومان مطالبه شهرداری از دولت

ابوالفضل فلاح، معاون شهردار تهران گفت: حدود 1300 میلیارد تومان بابت مطالبات شهرداری ثبت شده بود که اسناد نشان می‌دهد ۲۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم که این طلب‌ها را ثبت نکرده بودند.

فلاح درخصوص مطالبات شهرداری از دولت گفت: حدود 1300 میلیارد تومان بابت مطالبات شهرداری ثبت شده بود که اسناد نشان می‌دهد ۲۹ هزار میلیارد تومان از دولت طلب داریم که این طلب‌ها را ثبت نکرده بودند. ما در سامانه تا ۹ هزار میلیارد تومان را ثبت کردیم و حدود ۶ هزار میلیارد تومان نیز در مرحله حسابرسی هستند و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان در حال ثبت هستند تا بتوانیم نحوه گرفتن مطالبات از دولت را ثبت کنیم.

به گزارش ایلنا، او با اشاره به سه پروژه تعریف شده از زمان آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهری گفت: سه پروژه را از روز اول تعریف کردیم و با توجه به آمادگی نسبی که از ابتدا داشتیم برخی از آنها را کلید زدیم. موضوع اول طرح جامع نظام مالی شهرداری تهران است چرا که نظام مالی موجود مربوط به سال‌های گذشته است و از استانداردهای روز فاصله دارد و نمی‌شود نقطه بهینه درآمدی برای آن تعریف کرد. او ادامه داد: نقطه عطف و شروع کار ما ایجاد حساب واحد خزانه بود که قانون آن مربوط به دو سال قبل بود و اجرایی نشد. بعد از آن موضوع نظام جامع را طراحی کردیم که پروژه مستمری است و تا شهریور ۱۴۰۱ امیدواریم به ثمر برسانیم.

فلاح با بیان اینکه با این اقدام حساب‌های درآمدی سازمان‌ها و شرکت‌ها منظم خواهد شد گفت: حساب‌های درآمدی همه سازمان‌ها و شرکت‌ها را به حساب خزانه واحد مرتبط کنیم. 

معاون شهردار تهران گفت: حدود ۱۲۷ حساب درآمدی داشتیم که به ۳۲ حساب درآمدی تبدیل شد و با این اقدام کلیه منابع شهرداری قابل رصد شد.

او ادامه داد: بخشی که درآمد اختصاصی دارند برای مثال درآمد حاصل از قطع اشجار پس از واریز به خزانه باید عینا به حساب مربوطه بازگردد تا در همان محل هزینه شود.

فلاح تاکید کرد که اکنون همه مبادی درآمدی را رصد می‌کنیم و شفاف است. 

او با اشاره به انتقادهایی که به این اقدام مطرح بود گفت: منتقدین می‌گفتند این طرح محکوم به شکست است در حالی که اصل ۵۳ قانون اساسی تکلیف کرده است که دولت باید همه منابع خود را به خزانه واحد واریز کند و شهرداری بعد از سالیان سال این کار را اجرایی می‌کند. در ماموریت سازمان‌ها و شرکت‌ها با این کار نه تنها اختلال بیشتر نشده بلکه سرعت در خدمت بیشتر شده است. فلاح گفت: یکی از مسائل دیگری که مطرح می‌شد و بعد از توضیحات ابهامات برطرف شد این است که ایجاد این ساز و کار باعث قفل شدن می‌شود. باعث قفل شدن مجاری فساد می‌شود و هر پولی که واریز می‌شود شفاف است و قابل گزارش‌گیری و گزارش دهی است.در تبصره بودجه احکام محکمی را اعضای شورا مصوب کردند که بتوانیم قدم‌های بلندتری را در این زمینه انجام دهیم.

 

ارسال نظر