در شهر

۱۴۰۰/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۳۷

تحلیف اعضای ششمین دوره شورا در روز ۱۴ مرداد

عیسی فرهادی، فرماندار تهران از برگزاری مراسم تحلیف اعضای ششمین دوره شورای شهر تهران در روز ۱۴مردادماه سال جاری با حضور معاون عمرانی وزیر کشور و استاندار تهران و رییس مجمع نمایندگان تهران خبر داد. بر اساس این گزارش، امروز آخرین نشست علنی شورای شهر پنجم تهران برگزار خواهد شد و از روز چهارشنبه اعضای جدید شورای شهر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. بر اساس برخی اخبار منتشر شده، شهرداری جدید تهران نیز اوایل هفته آینده انتخاب و معرفی خواهد شد.

ممانعت از جیره‌بندی آب با 100 میلیارد تومان

سید آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر تهران گفت: اگر کمک ۱۰۰ میلیاردی شورای شهر برای اتمام تصفیه خانه ششم نبود، در این تابستان مردم تهران با جیره‌بندی آب رو به رو می‌شدند. به گزارش مهر، یکصد و نهمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران صبح دیروز با حضور رییس و مشاوران این کمیته برگزار شد. حسینی میلانی در بخشی از این نشست با اشاره به تخریب‌های صورت گرفته در حوزه رود دره‌ها خاطرنشان کرد: ۹۵ درصد روددره‌های شهر تهران تا پیش از دوره کنونی مدیریت شهری، از بین رفتند و احیای آن یک پروژه بزرگ و نیازمند سرمایه‌گذاری هنگفتی است که با توجه به وضعیت اقتصاد شهری، در آینده باید امکان سنجی شود. با این وجود، تمام توجه شورای پنجم متمرکز بر صیانت از میراث طبیعی باقی مانده شد و در این چارچوب، طرح الزام شهرداری به صیانت از حریم جنوبی توچال در شورا به تصویب رسید. وی با بیان اینکه 3 هزار هکتار فضای سبز و مشجر در حریم جنوبی توچال وجود دارد که حفاظت از آنها ضروری است، ابراز داشت: کوهستان در معرض تغییرات انسانی و اقلیمی است و حفاظت از آن بسیار سخت است. اقداماتی هم برای حفاظت از بی‌بی شهربانو انجام شد اما صیانت از آن، نیازمند تفاهم فرا دستگاهی و کلان است. حسینی میلانی اقدام شورای شهر را برای تأمین منابع مالی طرح‌ها و پروژه‌های آب و فاضلاب را راهبردی دانست و یادآور شد: اگر کمک ۱۰۰ میلیاردی شورای شهر برای اتمام تصفیه خانه ششم نبود، در این تابستان مردم تهران با جیره‌بندی آب رو به رو می‌شدند. همچنین به مدت یک سال تلاش شد تا موافقت وزارت نیرو برای افزایش مختصری در آب بها کسب شود تا منبع مالی، برای صیانت از کیفیت آب حوزه بالادست صرف شود. وی با تاکید بر حمایت طلبی شورای شهر از اتوبوس عنوان کرد: بیش از 50 درصد از ناوگان اتوبوسرانی فرسوده است. شورای پنجم تلاش کرد تا منابع مالی تأمین اتوبوس را متنوع سازد و در این چارچوب، ۲۵۰ دستگاه اتوبوس برای اولین‌بار در ۱۰ سال گذشته به مدیریت شهری اضافه شدند.

سامانه TOD شهرداری تهران رونمایی شد

در بیست‌ویکمین جلسه شورای راهبردی تهران هوشمند سامانه TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی انبوه‌بر) رونمایی شد. به گزارش مهر، در این جلسه شورای راهبردی تهران هوشمند، ابعاد راه‌اندازی سامانه TOD بررسی و بر لزوم ادامه فعالیت این سامانه در شهرداری تهران به‌ویژه در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک و شهرسازی تاکید شد. محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران با ارایه گزارشی در خصوص اهداف و کارکردهای سامانه TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی انبوه‌بر) در این باره اظهار کرد: این سامانه با راهبری شورا و همکاری معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت شهرسازی شهرداری تهران، توسط سازمان فاوا راه‌اندازی شده است. فرجود درباره سامانه TOD اظهار کرد: این سامانه با در نظر گرفتن ۲۴ معیار و هشت اصل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، نفوذپذیری، حمل و نقل عمومی، فشردگی، تغییر کارکرد معابر، تراکم و اختلاط، وضع موجود را با استفاده از محاسبات و امتیازدهی می‌سنجد و بر اساس اطلاعات به دست آمده از این شاخص‌ها، نقاط ضعف را شناسایی کرده و برای اصلاح و بهبود آنها و بازآفرینی شهری برنامه‌ریزی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: کاهش سفرهای پاندولی، کاهش وابستگی به خودرو، پیاده‌مدار کردن سفرهای کاری و خدماتی و تقویت محله‌محوری از اهداف مهم اجرای سامانه TOD در شهر تهران است. دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند با اشاره به اهداف شکل‌گیری شورای راهبردی تهران هوشمند، اظهار کرد: اهدافی هم‌چون افزایش کیفیت خدمات، افزایش انسجام در توسعه شهر هوشمند، مشارکت شهروندان، جذب سرمایه، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و فناوری از مهم‌ترین اهداف این شورا بوده است. مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران افزود: بحث پایش و ارزیابی نظام یکپارچه توسعه شهر هوشمند، تصویب راهبردها و برنامه‌های بلندمدت، ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف شهرداری تهران و تدوین مدل بومی تهران هوشمند از وظایف و دستاوردهای شورای راهبردی تهران هوشمند است. وی خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری و ایجاد فضای همکاری با سایر مراکز و سازمان‌های مرتبط با شهر هوشمند، همچون تعامل با بازیگران حوزه نوآوری نیز بخش دیگری از این دستاورد است. فرجود تصریح کرد: پیگیری ظرفیت‌های قانونی و حتی در بعضی موارد حذف قوانین دست و پاگیر نیز از جمله دستاورد شورای راهبردی تهران هوشمند بوده است. 

 

ارسال نظر