شمارش معکوس برای تکمیل ظرفیت بهشت زهرا

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۷۶۶
شمارش  معکوس  برای  تکمیل ظرفیت  بهشت زهرا

گروه راه و شهرسازی|

آرامستان 51 ساله پایتخت علی رغم اینکه دوبار توسعه یافته است، دیگر فضای کافی برای پذیرش فوت‌شدگان ندارد. اگر چه طی دو دهه اخیر، گهگاه این مساله مورد توجه مسوولان شهری قرار گرفته است، اما هیچگاه محل جدیدی برای آرامستان پایتخت احداث نشده است. نزدیک شدن به پایان ظرفیت بهشت زهرا اما طی 16 ماه گذشته، یعنی از آغاز مرگ و میر گسترده کرونایی در تهران، بیش از پیش مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته است. حتی بیش از روزهایی که آلودگی میهمان چند ماهه پاییز و زمستان‌ها می‌شد و عده‌ای را به کام مرگ می‌فرستاد. در چنین شرایطی است که دیروز یک فوریت لایحه مکان یابی، تملک و احداث آرامستان‌های جدید در شهر تهران رای آورد تا برای ایجاد آرامستان‌های محلی مکان یابی شود.

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، یک فوریت لایحه مکان یابی، تملک و احداث آرامستان‌های جدید در شهر تهران بررسی شد و سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا به تهران با اشاره به اینکه بهشت زهرا از ابتدای تأسیس تاکنون، دو بار توسعه پیدا کرده است و مساحت بهشت زهرا با این روند مرگ و میر حداکثر تا ۳ سال آینده پاسخگوی نیاز شهر تهران خواهد بود گفت: با الگوی پیشرفته محلی است و آرامستان و تدفین چند بعدی اجرا می‌شود.  وی به تشریح طرح اجرای گورستان‌های پراکنده پرداخت و گفت: تفکر جدید دوره مدیریت شهری این بود که تیمی را مکلف کنند تا بر اساس علمی و کارشناسی مکان یابی آرامستان‌های آینده شهر تهران را در دستور کار خود قرار دهد تا با پخش پهنه‌ای آرامستان‌ها این مساله حل شود. در ادامه مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران در مخالفت با این طرح اظهار کرد: اگر یک مورد پیدا کنید که فوریت نداشته باشد همین مساله است، چون مکان یابی آرامستان‌ها مشمول فوریت نمی‌شود و باید در کمیسیون‌های تخصصی مطرح شود و تعجب می‌کنم چرا در آخرین جلسات شورای شهر که باید به موضوعات مهم‌تر بپردازیم این فوریت چه لزومی دارد. خلیل آبادی عضو دیگر شورای شهر گفت: این مصوبه دیر هم به صحن آمده است و این تأخیر را نباید خودمان به تأخیر بیندازیم تا وضع بحرانی بهشت زهرا با ایجاد آرامستان‌های جدید زودتر به جریان بیفتد و به دلیل ضرورت این کار به فوریت آن موافق هستم. صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای شهر تهران نیز با این توضیح که برخی از طرح‌ها و لوایحی که در روزهای آخر عمر شورا به صحن می‌رسد در قالب یک فوریت و دو فوریت نتیجه کار ۶ ماهه و بعضاً یک ساله است که در روزهای آخر به سرانجام رسیده و این‌طور نیست که در روزهای آخر به این نتیجه برسیم.وی ادامه داد: با توجه به شرایط بهشت زهرا از دو سال گذشته کمیسیون سلامت بر روی این موضوع کار کرده و جلساتی با مشاور داشته و کارهای کارشناسی انجام گرفته و از جانب مشاور به شهرداری ارایه شده است و به دلیل برخی مسائل بروکراسی این مساله توسط شهرداری و سازمان بهشت زهرا به صحن آمده و کاملاً کارشناسی شده و محصول تلاش‌های این دوره مدیریت شهری است و بلافاصله در یکشنبه آینده به صحن آورده است. با ۱۴ رأی موافق یک فوریت این طرح به تصویب رسید.

      توسعه فضای سبز و معماری پایدار در تهران

در تحولی دیگر، دیروز اعضای شورای شهر تهران کلیات و مواد لایحه توسعه فضای سبز و معماری پایدار در شهر تهران را به تصویب رساندند. ایمنی تخریب و گودبرداری در دستور کار قرار گرفت و کلیه مواد این لایحه بدون پیشنهاد به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید. دو کمیسیون معماری و شهرسازی و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گزارش مشترک کمیسیون‌ها را در این زمینه ارایه دادند. شهرداری تهران به موجب این لایحه مکلف شده است براساس قوانین فرادستی در ارتباط با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در شهر تهران و مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی، مدیریت آب و بازچرخانی آب و حفظ و توسعه نگهداری از درختان، سازندگان ساختمان‌ها و مالکان را به رعایت این ملاحظات از جمله ملاحظات محیط زیستی ترویج کند.  او ادامه داد: مهم‌ترین بحث نیز افزایش مشارکت شهروندان و افزایش مشارکت عمومی است. براساس این لایحه برای ساختمان‌هایی که استانداردها را رعایت می‌کند گواهی ساختمان سبز ارایه می‌شود. سالاری افزود: براساس این لایحه شهرداری تهران نسبت به اجرای مدیریت سبز در ساختمان‌های تحت پوشش خود در اولویت اول اقدام کند و مصرف و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر حداقل ده درصد در هر سال را افزایش دهد. او ادامه داد: حمایت از سرمایه‌گذاران در ساختمان‌های سبز از جمله تخفیف در عوارض نوسازی، تقسیط عوارض ساخت و ساز و کاهش مدت زمان صدور پروانه از دیگر مواردی است که در این لایحه به آن اشاره شده است.  سالاری گفت: شهرداری موظف شده است فرآیند صدور پروانه را برای این منظور پیش بینی و ایجاد اتاقک پسماند را پیش بینی کند. همچنین تامین ظرفیت‌های ترویجی و آموزشی جهت ارتقای آگاهی شهروندان برای مطالبه‌گری مساله دیگری است که به آن اشاره شده است و قرار شد شهرداری دستورالعمل تشویقی و ترویجی را تهیه و ابلاغ کند. همچنین مکلف شده است کلیه اسناد راهبردی را طی مدت شش ماه بعد از تصویب مصوبه و به مجموعه تحت مدیریت ابلاغ کند. بر اساس این گزارش، کلیات این لایحه به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.  در ادامه اعضای شورای شهر تهران جزئیات لایحه را مورد بررسی قرار دادند. مجید فراهانی در بررسی ماده ۲ پیشنهاد داد که با توجه به احتمال ایراد فرمانداری درخصوص ارایه تخفیف در عوارض نوسازی به عنوان یکی از مشوق‌ها ذکر شده در این ماده، این عبارت حذف شود چرا که اختیار رقم عوارض با شورا و شهرداری نیست که بخواهد در آن تخفیف ارایه شود. 

در ادامه حسن خلیل آبادی پیشنهاد داد که جشنواره ساختمان سبز با همکاری بخش خصوصی به ماده دو اضافه شود که به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

     شفاف سازی توافق‌های شهرداری با ارتش 

محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز دیروز با اشاره به نامه عضو هیات رییسه مجلس به مقام معظم رهبری درباره پادگان ۰۶ از شهرداری درخواست کرد تا زمان اعلام نظر رهبری از هرگونه توافق با ارتش خودداری کند.

حق شناس در جریان جلسه سیصد و چهاردهم شورای شهر تهران در تذکری درخصوص پادگان 06 گفت: پیرو تذکرات مکرر پیشین درخصوص تفاهمنامه شهرداری تهران با ارتش پیرو اراضی پادگان 06 دال بر مخالفت اعضای شورای شهر با ساخت و ساز انبوه و ضرورت حفظ اراضی آن برای شهروندان، تعارض جدی محتوای تواق با رویکرد شهرنفروشی شورای پنجم وجود دارد. او ادامه داد: وجود ابهامات جدی در مبانی قانونی توافقات اولیه و محتوای آن، عدم طی مراحل و اطلاع‌رسانی و اخذ مجوزهای لازم از شورا، در توافقات اولیه نگرانی‌های جدی در مورد آثار زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی، ترافیکی و اقتصادی و عدم انجام مطالعات لازم به وجود آورده است با وجود اینکه شهرداری اعلام کرده توافق با ارتش نهایی نشده. اما برخی از اخبار رسانه‌ها حاکی از نوعی توافقات پشت پرده بین شهرداری و ارتش است. رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران افزود: لذا ضمن تذکر به شهردار اعلام می‌دارم آخرین توافقات و اقدامات انجام شده را به صورت شفاف و رسمی اعلام و ابهامات و توافقات احتمالی را به شورا کتبا اعلام نماید. اواضافه کرد: معاملات این پادگان به گونه‌ای است که شهرداری مستلزم تصویب شورا و تایید وزارت کشور می‌باشد، لذا هرگونه توافق و قرارداد احتمالی بدون طی مراحل قانونی فاقد اعتبار خواهد بود. حق شناس تاکید کرد: هرگونه تخلف شهرداری در باب پنهانکاری و عدم طی تشریفات قانونی در این باره موجب پیگرد قانونی است و انتظار می‌رود مراجع قضایی حساسیت لازم را داشته باشند.  او گفت: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده و مکاتبه جناب آقای دکتر میرسلیم خدمت مقام معظم رهبری درباره نحوه واگذاری پادگان به شهر مقتضی است شهردار تهران از هرگونه نهایی سازی توافقات تا زمان اعلام نظر مقام معظم رهبری خودداری نماید.

 

ارسال نظر