سرایت اجاره‌های بالا به شهرهای اقماری تهران

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۴۹۱
سرایت اجاره‌های بالا به شهرهای اقماری تهران

 گروه راه و شهرسازی|

 بررسی بازار اجاره مسکن شهرهای اقماری اطراف تهران نشان می‌دهد قیمت‌های هفته گذشته روند افزایشی به خود گرفته است. این در شرایطی است که انتظار می‌رود بازار مسکن تهران و شهرهای اطراف آن با توجه به فصل نقل و انتقال مستاجران و همچنان شرایط کلی اقتصاد و جهش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر، دستخوش نوسان‌های اجاره‌بها شود. از این رو، اگر چه بخشی از افزایش اجاره‌بها طبیعی به نظر می‌رسد، اما رشد بیشتر اجاره در شهرهای اطراف پایتخت نسبت به درون آن، نشانه‌ای از کوچ مستاجران به حاشیه‌های تهران ارزیابی می‌شود. طی سال‌های اخیر و به ویژه طی سه سال گذشته، همواره همگام با افزایش تورم عمومی و تورم مسکن، شاهد کوچ مستاجران از واحدهای بزرگ‌تر به واحدهای مسکونی کوچک‌تر، از محله‌های بالاتر به محله‌های جنوبی‌تر، و از مناطق جنوبی به حاشیه‌های شهر بودیم. با تجربه تورم‌های بالای 30 درصد طی سال‌های اخیر، بسیاری از اقشار متوسط و ضعیف جامعه دیگر قادر به تامین مالی اجاره منزل مسکونی خود نیستند. البته در این میان باید حساب کارکنان دولت که طی دو سال گذشته رشدهای 60 و 70 درصدی حقوق داشته‌اند را از این معادله تا حدودی جدا کرد. بی گمان، کارگران حداقل بگیر که با حقوق‌های اندک 3 تا 5 میلیون تومان روزگار را سپری می‌کنند، بیشتر مصایب اجاره نشینی را لمس خواهند کرد. 

     ارزان‌ترین آپارتمان‌های اجاره‌ای

در تهران؟

بررسی‌های «تعادل» نشان می‌دهد که یک اتاق 8 متری حوالی میدان گرگان، ارزان‌ترین واحد مسکونی آگهی شده است که زیر همکف قرار دارد و 30 سال از زمان ساخت آن نیز می‌گذرد. این اتاق با 10 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه 600 هزار تومان اجاره داده می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که واحدهای زیر 40 متر در مناطق مرکزی شهر متناسب با متراژ آنها از حدود ماهی یک میلیون و 800 هزار تومان اجاره تا ماهی 3 میلیون تومان اجاره در موتورهای جست‌وجوی املاک و مستغلات معرفی شده‌اند. به همین نسبت، با افزایش متراژ واحدها کمی مقدار اجاره افزایش می‌یابد. به‌طور مثال، یک واحد 45 متری 5 سال ساخت در بریانک با 120 میلیون تومان رهن کامل معرفی شده که با محاسبات رایج در بنگاه‌ها به معنی 3 میلیون و 600 هزار تومان اجاره ماهانه است. اما اگر به سمت شمال تهران برویم، مشابه همین واحد 45 متری که البته 30 سال پیش ساخته شده در محله چیذر با رهن 60 میلیون تومان و اجاره ماهانه 4 میلیون تومان معرفی شده است. یک واحد 46 متری در نبرد جنوبی نیز با رهن 30 میلیون تومانی و اجاره 2.5 میلیون تومان برای اجاره گذاشته شده است. از رهن و اجاره ریزمتراژها که بگذریم و به نرخ اجاره واحدهای متوسط حدود 75 تا 80 متر نگاه کنیم، قیمت‌ها رنگ و بوی دیگری می‌گیرند. به‌طور مثال، در خیابان پیروزی، یک واحد 75 متری 18 سال ساخت، با 175 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه میلیون تومان فایل شده است. واحد مشابهی در بهارستان با 200 میلیون رهن و 2 میلیون تومان اجاره ماهانه معرفی شده است.  به گزارش «تعادل»، بررسی همین مختصر فایل‌های اجاره در مناطق میانی شهر تهران نشان می‌دهد که عرصه بر اجاره نشینان تنگ آمده است. البته با توجه به افزایش چشمگیری حقوق کارکنان دولت که در سال گذشته حدود 60 درصد و در سال جاری حدود 70 درصد گزارش شده است، انتظار می‌رود که کارمندان دولت به ویژه آن دسته از خانوارهایی که هر دو زوج در استخدام دولت هستند، با افزایش نرخ اجاره مسکن زیاد دچار مشکل نشده‌اند اما کارگران که با دستمزدهایی در حدود 4 تا 5 میلیون تومان در ماه اشتغال دارند، به‌طور قطع فشار مالی زیادی را متحمل شده‌اند و از همین رو، با کوچ به واحدهای مسکونی کوچک‌تر و در محله‌های حاشیه‌ای و در برخی موارد با کوچ از تهران به شهرهای اطراف پایتخت تلاش کرده‌اند که کمی از بار مالی ناشی از اجاره نشینی را کاهش دهند. مساله‌ای که منجر به افزایش تقاضا اجاره نشینی در شهرهای یاد شده و در نهایت افزایش اجاره‌بها در این مناطق شده است.

     رشد 15 درصدی اجاره در یک هفته!

آنگونه که تسنیم گزارش کرده است، بررسی بازار اجاره مسکن در شهرهای اقماری اطراف تهران حاکی از آن است که هم اکنون یک مترمربع آپارتمان مسکونی در پرند با قیمت 27000 تومان (اجاره 2 میلیون و 100 هزار تومانی برای یک واحد 80 متری) آگهی شده است. اجاره ماهانه آپارتمان 80 متری در پاکدشت 3 میلیون و 280 هزار تومان است که در مقایسه با هفته گذشته حدود 15 درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش در شهر جدید پردیس قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته ثابت مانده است و اجاره آپارتمان مسکونی 80 متری 4 میلیون و 320 هزار تومان است. همچنین در شهریار آپارتمان 80 متری با اجاره کامل 4 میلیون و 560 هزار تومان برای یک ماه آگهی شده است که نسبت به هفته گذشته 2 درصد افزایش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، در شهر قدس و رودهن به ترتیب اجاره یک متر واحد مسکونی 58 و 62 هزار تومان است؛ یعنی اجاره ماهانه واحد 80 متری در شهر قدس 4 میلیون و 640 هزار تومان و در رودهن 4 میلیون و 960 هزار تومان است. در شهر جدید اندیشه متوسط اجاره یک آپارتمان 80 متری 5 میلیون و 280 هزار تومان است و این عدد 3 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است.

     رشد 31 درصدی اجاربها  در تهران در بهار 

به گزارش «تعادل»، آنگونه که بانک مرکزی گزارش کرده است، در خردادماه سال جاری، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری به ترتیب 33.9 و 37.6 درصد نسبت به ماه مشابه سال 99 رشد کرده است. در این حال، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد شاخص اجاره‌بها در استان تهران طی فصل بهار نسبت به فصل قبل 3.1 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل 31.8 درصد بوده است. براساس این گزارش در بهار ١۴٠٠، شاخص قیمت اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۲۲۶ رسید که نسبت به فصل قبل ٧.٧ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان کردستان با ٨.٩ درصد بیشترین و استان لرستان با 6 درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور داشته‌اند. براساس آخرین داده‌های آماری در بهار ۱۴۰۰، میزان اجاره‌بها در کرمانشاه ۱۰.۵ درصد بیشتر و سیستان و بلوچستان ۱۵.۲ درصد کمتر از متوسط کشوری برای اجاره‌بها هزینه‌ کرده‌اند.  نرخ تورم اجاره‌بها در بهار ١۴٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٩.١ درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٩ (٢٨.٩ درصد)، ٠.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٣٩.۶ درصد مربوط به استان کرمانشاه و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.٩ درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان است. به عبارتی در فصل بهار١٤٠٠ خانوارهای استان کرمانشاه به‌طور متوسط ١٠.۵ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان سیستان و بلوچستان به‌طور متوسط ١۵.٢ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره‌بها هزینه کرده‌اند. نرخ تورم اجاره‌بها در چهار فصل منتهی به فصل بهار ١۴٠٠ برابر ۲۸.۸ درصد است. که استان همدان با ٣٨.٣ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان با ١٣.۶ درصد کمترین نرخ تورم را داشته‌اند.

 

ارسال نظر