ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۲۰۴

دمای کشور ۱.۵درجه بالاتر از میانگین ۴۰ سال اخیر

احد وظیفه، رییس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: طی تابستان امسال دمای هوای کشور ۱.۵درجه بالاتر از متوسط دما طی ۴۰سال اخیر خواهد بود. شرایط آنومالی بالای دما ادامه دارد. وظیفه در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: زمستان و بهار نسبتاً گرمی را پشت‌سر گذاشته‌ایم؛ در واقع هوا در زمستان بسیار آنومالی (بی‌هنجاری مثبت) بالایی داشت که در ادامه بهار نیز اینگونه بود. با توجه به شرایط کم‌بارشی، اثرات نامطلوب این آنومالی به کم‌بارشی‌ها اضافه شد. آنومالی مثبت دما ذوب سریع برف را به وجود آورده است. وی تصریح کرد: طی هفته گذشته متوسط دمای هوای کشور 30 درجه بوده است. در بلندمدت این دما 28.7 بوده است و 1.3 درجه دما از متوسط بالاتر بوده است. از ابتدای ماه تا نیمه همان اختلاف 1.1 را دارد. وی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی یعنی از اول مهرماه 99 تا امروز اختلاف دما 1.3 درجه بوده که این یک عدد درشت است، اینکه متوسط دما در طول سال یک درجه باشد قابل تأمل است. در فصل زمستان سال گذشته و بهار امسال دمای متوسط کشور 2.5 درجه بالاتر بوده است.

رییس مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد: در زمستان و بهار به‌خصوص در غرب و شمال غرب آنومالی دما قابل ملاحظه بوده که در استان‌های این منطقه 3 تا 6 درجه متوسط دما بالاتر از نرمال بوده است. در ماه‌های باقیمانده تابستان نیز انتظار داریم همین شرایط برقرار باشد که در منطقه غرب این عدد به بالاتر از 2 درجه هم خواهد رسید. وظیفه گفت: دمای هوا به‌سمت شرق کشور نیز در حد نرمال یا حداکثر یک درجه بالاتر از نرمال باشد. وی با اشاره به افزایش دما در بر خی کشورهای امریکای شمالی، گفت: به عنوان مثال در کانادا در ایستگاه لیتون بالاترین دما 45 درجه بوده که امسال این دما در این ایستگاه به 49.6 درجه افزایش یافته است. در امریکا نیز در خیلی از ایستگاه‌ها دمای رکوردی داشتیم و موج گرمایی قابل ملاحظه‌ای ثبت شد که باعث آتش‌سوزی جنگل‌ها شده است. وی با بیان اینکه دمای رکوردی 5 درجه شوک‌آور بوده است، افزود: این وضعیت افزایش بی‌سابقه گاز‌های گلخانه‌ای دی اکسید کربن و گاز متان است. با وجود اینکه کرونا طی دو سال اخیر در دنیا جولان داده است و کشورها با قرنطینه طی کرده‌اند اما از میزان گازهای گلخانه‌ای نه‌تنها کم نشده بلکه افزوده شده است. وی تأکید کرد: با ادامه این روند نگرانی وجود دارد که بر شدت خشکسالی، آتش‌سوزی، توسعه بیایان و خیزش گردوخاک افزوده شود.

افزایش پروازهای مستقیم فرودگاه امام‌خمینی به کشورهای  خارجی

همزمان با بازگشت شرکت‌های هواپیمایی خارجی به فرودگاه امام‌خمینی (ره)، میزان پروازهای مستقیم از این فرودگاه به مقاصد اروپایی افزایش یافت. به گزارش ایرنا، پروازهای شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا اکنون به صورت سه روز در هفته در حال انجام است و توافق شده تا به 5 روز در هفته افزایش یابد. اتریش ایرلاین از گروه پروازی لوفت‌هانزا نیز از هفدهم ماه جولای یعنی ۹ روز دیگر پروازهای خود به مقصد وین را به صورت سه روز در هفته برقرار خواهد کرد. فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) 

با رعایت تمامی پروتکل‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد ملی مبارزه با کرونا در حال خدمت رسانی به مسافران است و مسافران ورودی برای ورود به کشور و مسافران خروجی برای خروج از کشور باید تست PCR منفی کرونا را به همراه داشته باشند.

اکنون دو شرکت هواپیمایی «امارات» و «قطر ایرویز»پروازهای روزانه از دوبی و دوحه به تهران دارند.

روز چهارشنبه شانزدهم تیرماه، پرواز مستقیم هواپیمایی «لوفت‌هانزا» از تهران به مقصد فرانکفورت و همچنین پرواز مستقیم هواپیمایی ایران ایر (هما) به همین مقصد به صورت مستقیم انجام شد. پرواز به «ازمیر»، «آنکارا»، «استانبول» و «دنیزلی» که مجموعه پروازهای مستقیم بین ایران و ترکیه است نیز با هواپیمایی «ترکیش ایرلاین»، «پگاسوس» و هم چنین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برقرار است و روزانه بیش از ۴ پرواز به این مقاصد از فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود. هواپیمایی قطری نیز پروازهای ترانزیتی ایران را برای مسافران از مقاصد اروپا، کانادا و امریکا انجام می‌دهد. پروازها به ایروان، بغداد و نجف هم با شرکت‌های هواپیمایی داخلی ادامه دارد.

 

ارسال نظر