19 هزار خانه خالی در مسکن مهر پردیس

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۱۳۶

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی ساخت متروی پردیس آغاز می‌شود، گفت: در پردیس 19 هزار مسکن خالی از سکنه وجود دارد که مالیات بر خانه‌های خالی مشمول مسکن مهر هم خواهد شد.  اسلامی در خصوص اعمال مالیات بر خانه‌های خالی در پردیس نیز گفت: حدود ۱۹ هزار خانه خالی در پردیس وجود دارد. امیدوار هستیم کسانی که مسکن خود را تحویل گرفتند سریع‌تر ساکن شوند و چنانچه ساکن نمی‌شوند به مردم اجاره بدهند تا خانه‌ای خالی نباشد. انتظار داریم سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی را در دستور کار قرار بدهد. وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی لیست یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد خانه خالی را به سازمان امور مالیاتی ارایه کرد. به گزارش ایلنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دیروز در جریان بازدید و کلنگ‌زنی ۲۲۰۰ میلیاردتومان پروژه زیربنایی و روبنایی شهر جدید پردیس اظهار کرد: یکی دیگر از وعده‌های دولت در تکمیل زیربناها و روبناهای شهر پردیس بوده به مرحله عمل رسیده است و این تفکری است که در تمامی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی در دست انجام است. اسلامی گفت: روند تکمیل پروژه‌های مسکن مهر پردیس، پایتخت مرکز مهر کشور در جریان است. بالغ بر ۷ هزار میلیاردتومان در دو سال و نیم گذشته در پردیس برای احداث راه‌ها و دیوارهای حائل سرمایه‌گذاری شده است که طول دیوارهای حائل ۱۲۰ کیلومتر است. همچنین تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، پمپ‌های آب، تصفیه‌خانه‌های آب، انتقال خطوط برق و هرآنچه را که می‌توانست توسط وزارت راه و شهرسازی بسازد انجام شد و در اینکار اهتمام ویژه داشتیم. اسلامی با اشاره به اینکه عملیات اجرا و احداث مسکن ملی از سال گذشته آغاز شد، اعلام کرد: ۱۰ هزار نقطه در سطح کشور برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن برنامه‌ریزی شد. در یک مرحله ۱۱ هزار واحد مسکن اقدام ملی افتتاح کردیم. در مرحله جدید ۲۰ هزار واحد افتتاح می‌شود. همچنین جریان آماده‌سازی، تکمیل و افتتاح طرح‌های مسکن ملی از هم‌اکنون به بعد یک تا دو ماه یک‌بار انجام خواهد شد. اسلامی ادامه داد: پروژه‌های مسکن مهر در همین دولت خاتمه پیدا می‌کند، به استثنای پروزه‌هایی که در دادگاه‌هاست که آنها خارج از تعهد وزارت راه و شهرسازی است و تا مراجع قضایی در خصوص آنها اظهارنظر نکنند وضعیت آنها تعیین نخواهد شد. وی افزود: در سال گذشته در پردیس احداث تعدادی مسکن مهر که از قبل تقاضایش وجود داشت آغاز شد. منطقه‌ای را برای این دسته از متقاضیان آغاز کردیم و اجرای پروژه‌های این عده از متقاضیان نیز سال گذشته آغاز شد و واحدهای مسکونی مهر به تازگی آغاز شده، حداکثر تا پایان سال تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود. وزیر راه و شهرسازی در خصوص عملیات احداث متروی پردیس نیز اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط‌‌ زیست امروز اعلام کرد که مجوز مترو را فردا ارایه خواهند داد. به محض آنکه مجوز زیست‌محیطی مترو صادر شود، بر اساس تفاهم‌نامه‌ به امضا رسیده و مصوبه اخذ شده، تجهیز کارگاه مترو انجام و عملیات احداث مترو آغاز خواهد شد. اسلامی در خصوص آرامستان پردیس نیز گفت: آرامستان نیز در مسیر احداث متروست و فرماندار باید این موضوع را پیگیری کرده تا بتوانند مسائل آن را حل کنند. عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص خط انتقال آب از لار به پردیس و تامین بودجه آن گفت: مسائل مالی آن توسط سازمان برنامه و بودجه حل شده است. باید فرماندار و مدیرعامل پردیس پیگیری کنند تا به نتیجه برسد.

 

     ممانعت از تبدیل شهر به خوابگاه

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با اجرای قانون توانستیم در یک سال 240 هزار هکتار ارضی خودمان را به دست بیاوریم، گفت: به دنبال این هستیم که شهرهای جدید کشور به محل تنزل یافته و خوابگاهی تبدیل نشوند، شهرهایی نباشند که در روز، مرده و در شب خوابگاه هستند. وزیر راه و شهرسازی گفت: از روز اول اهتمام ویژه برای اتمام مسکن مهر داشتیم. در شرایطی که در این دوره مدیریت از هیچ منبع دولتی نتوانستیم برای تکمیل مسکن مهر استفاده کنیم چراکه ردیفی در بودجه وجود نداشت بنابراین باید از منابع داخلی خود با سازو کارهای متفاوت ملی این کار را انجام می‌دادیم.  اسلامی افزود: امکان ادامه پروژه مسکن مهر با سرانه‌هایی که ایجاد نشده بود، وجود نداشت و باید حتما نواقص این پروژه‌ها را برطرف می‌کردیم تا متقاضیان محل مناسبی برای سکونت خود داشته باشند. البته باید زیرساخت‌های پشتیبان زندگی مانند مراکز بهداشتی، آموزشی، فضای سبز، مراکز فرهنگی و ...در این پروژه‌ها ساخته می‌شد تا زندگی طبیعی در این محلات در جریان باشد و فقط در مسکن مهر پردیس 7 هزار میلیارد تومان برای ایجاد این زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شد. وی با تاکید بر اینکه شهرهای جدید از حالت خوابگاهی خارج شدند، گفت: بزرگ‌ترین پارک علم و فناوری کشور را با بیش از 300 هکتار زمین ارایه دادیم، که در شهر جدید پردیس برپا شده که پردیس را به یک سکونتگاه و محل کسب و کار فاخر تبدیل کرده و امروز پردیس محل رشد نخبگان کشورمان محسوب می‌شود.

     زمین ما را به خودمان نمی‌دادند!

وی ادامه داد: در بحث سازو کار‌های مربوط به تولید مسکن به سه عامل ویژه پرداخته شد که اولین موضوع، بحث برنامه‌ریزی پایدار برای شناسایی متقاضیان واجد شرایط است که در این فراخوان‌های ثبت نام 70 درصد ریزش داشتیم و از دو میلیون و 200 هزار نفری که در 5 مرحله ثبت نام کردند، کل واجدان حائز شرایط حدود 530 هزار نفر بودند و در فاز پنجم ثبت نام در 183 شهر فقط 130 هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اسلامی گفت: عامل دوم بحث تامین اراضی است. سال‌ها بود که وزارت راه و شهرسازی به حکم قانون موفق نمی‌شد اراضی متعلق به خود را دریافت کند و همواره با فقر زمین مواجه بودیم و وقتی که زمین به دلیل تناقض قانونی دریغ می‌شد، نمی‌توانستیم جریان پایدار تولید داشته باشیم. در نهایت در این دوره با موافقت وزارت جهاد قانون مربوطه برای تحویل اراضی به وزارت راه و شهرسازی اجرایی شد و قرار بر این است که اراضی موجود و قابل استفاده به وزارت راه و شهرسازی تحویل داده شود. در یک سال توانستیم 240 هزار هکتار اراضی خودمان را به دست بیاوریم. وزیر راه و شهرسازی افزود: نکته سوم سازو کارهایی بود که در بحث قوانین و مقررات در قانون و  آیین نامه‌های دولت و شیوه‌ نامه‌های مربوط به شهرهای جدید و بافت فرسوده وجود داشت و در این دوره به‌طور کامل و معنا‌دار احصا و تکمیل شد و در حال حاضر شابلون واحد سیاست و خط مشی مدیریتی را مدون کردیم و در این راستا جریان مدیریتی را دنبال می‌کنیم.

 

ارسال نظر