ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۶۲۰

تقویت کانال مالی سرمایه‌گذاری در سوریه

معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق ایران و سوریه درباره انتقال پول خبر داد و گفت: شرکت‌های ایرانی برای بازسازی‌های آتی سوریه تقویت می‌شوند.

به گزارش تسنیم، محمود محمودزاده، معاون وزیر راه وشهرسازی با یادآوری تفاهم‌نامه پیشین دو کشور ایران و سوریه برای بسترسازی لازم و امکان حضور شرکت‌های بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه، اظهار کرد: در سفر اخیر به سوریه، بسترسازی برای انجام تفاهم پیشین دو کشور انجام شد. همچنین موضوع نقل و انتقال پول و تسهیل در حمل و نقل از دیگر مواردی بود که دو کشور درباره آنها به توافق رسیدند. وی افزود: تبادل تجربه دو کشور ایران و سوریه در خصوص ساخت مسکن انبوه برای اقشار متوسط جامعه بر مبنای مقررات ملی و کنترل ساختمان و بهره‌مندی از تجربه ایران در این زمینه و نحوه تامین مالی پروژه‌ها در گفت‌وگو با مسوولان ارشد سوریه از جمله دستاوردهای سفر به آن کشور بود. وی با بیان اینکه امیدواریم این همکاری تداوم داشته باشد و بستر فعالیتی جدیدی برای حضور بخش خصوصی در بازسازی سوریه فراهم شود همکاری ایران در بازسازی سوریه را شامل حوزه عمران، زیربنایی و مسکن اعلام و بر تقویت حضور بخش خصوصی ایران، تاکید کرد.  او گفت: دولت ایران هیچگونه اقدام اجرایی و سرمایه‌گذاری در سوریه ندارد و تنها بسترهای قانونی لازم را برای حضور بخش خصوصی ایران در سوریه فراهم می‌کند.

بازگشت ترددهای مرزی  به قبل از کرونا

جواد هدایتی، مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از بازگشت ترددهای مرزی ایران به قبل از شیوع کرونا خبر داد و گفت: به وزارت بهداشت درخواست داده‌ایم رانندگان ترانزیتی و بین‌المللی را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند. هدایتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از بازگشایی مرزها از سال گذشته تاکنون روندی مناسبی در زمینه افزایش ترددهای مرزی و ترانزیت داشته‌ایم و به‌طور متوسط ماهانه حدود ۱۵ درصد به ترددهای مرزی مان ۱۵ درصد افزوده شده است. این وضعیت در سال جاری نیز ادامه پیدا کرده و مناسبات تجاری‌مان با کشورهای همسایه افزایش یافته است. وی با بیان اینکه میزان ترددهای مرزی ایران در مرزهای ۲۴ گانه به شرایط قبل از کرونا برگشته است، افزود: البته در این میان همچنان مشکلاتی در زمینه ترددهای مرزی و ترانزیت با ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه داریم و محدودیت‌هایی در این زمینه از سوی این کشور همسایه وضع شده و همچنان باقی است. مقامات ترکمنستان همچنان امکان ورود و تردد ناوگان ایرانی به درون مرزهای خودش را نمی‌دهد اما با وجود این مساله همه ترددهای مرزی و ترانزیتی ما در مرزهای مختلف کشور به شرایط خوب قبل از شیوع ویروس کرونا بازگشته است.  او در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایا برای واکسیناسیون رانندگان ترانزیتی و بین‌المللی اقداماتی در سازمان راهداری انجام شده است یا خیر؟ ادامه داد: در این مورد با مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکاتباتی انجام داده‌ایم تا رانندگان ترانزیتی و بین‌المللی را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند و بتوانیم آنها را واکسینه کنیم.

خروج اروپا از فهرست مقاصد ممنوع و پرخطر کرونایی

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از خروج کشورهای اروپایی از فهرست کشورهای پرخطر و ویژه شیوع کرونا خبر داد. به گزارش ایرنا، ذیبخش با بیان اینکه از نظر مقدار در گردش سویه جهش یافته ویروس کرونا، کشورها به سه گروه تقسیم‌بندی شده‌اند، اظهار کرد: پذیرش مسافر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از کشورهای ویژه (کشورهای دارای سویه جهش یافته) شامل بوتسوانا، برزیل، هند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، اروگوئه، زامبیا و زیمبابوه تا اطلاع ثانوی ممنوع و ورود دیپلمات‌ها، ماموران دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی منوط به تایید وزارت امور خارجه با رعایت پروتکل‌های ابلاغی است.

 

ارسال نظر