در شهر

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۹۵۸۲

افزایش غلظت ذرات معلق در هوای تهران طی اردیبهشت‌

حسین شهبازی، مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن مقایسه کمیت‌های هواشناسی و آلودگی هوا گفت: طی ۱۰ روز ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری غلظت ذرات معلق نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته افزیش یافت. به گزارش ایسنا، شهبازی افزود: طی ۱۰ روز ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ روند غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نسبت به ۱۰ روز ابتدایی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ افزایشی بوده است.وی درباره چرایی این موضوع اظهار کرد: طی ۱۰ روز ابتدایی اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ضریب تهویه هوا بیشتر بوده است یعنی توده‌های هوا با سرعت بیشتری جابه‌جا و وارد شهر می‌شوند. در این شرایط اگر بارندگی یا رطوبت جوی کم باشد، توده‌های هوا گرد و غبار را نیز با خود وارد شهر می‌کنند.شهبازی خاطرنشان کرد: از این‌رو در ۱۰ روز ابتدایی اردیبهشت ماه امسال ضریب تهویه هوا زیاد و در مقابل بارش و رطوبت هوا کم بوده است. از این‌رو گرد و غبار وارد شهر شده و در نتیجه آلودگی هوا به سمت تهران حرکت کرده است.وی ضمن تحلیل وضعیت کیفیت هوا در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: در این بازه زمانی ضریب تهویه هوا یعنی سرعت انتقال توده‌های هوا کاهش و در مقابل رطوبت نسبی و بارش افزایش یافته بود. از سوی دیگر در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹غلظت ذرات معلق به دلیل گسیل گرد و خاک ناشی از وزش باد شدید و کاهش رطوبت نسبی افزایش یافته بود.مدیرواحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این مساله را عاملی بر بهبود کیفیت هوا در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با همین بازه زمانی طی سال گذشته دانست.به گفته شهبازی، در هفته پایانی اردیبهشت ماه امسال نیز ضریب تهویه هوا افزایش یافت و در نتیجه توده‌های هوا با سرعت بیشتری جابه‌جا شدند. این مساله در کنار افزایش نسبی دما، تندی باد و کاهش رطوبی منجر به افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون شد.وی اظهارکرد: بر اساس اطلاعات موجود کیفیت هوا در اردیبهشت ماه امسال علی‌رغم افت و خیز آلاینده‌های مختلف در برخی ساعات، طی تمامی روزها در شرایط قابل قبول قرار داشت.

نامگذاری 2 کوچه به نام بهرنگی و مرادی‌کرمانی

اعضای شورای شهر تهران با نامگذاری سه کوچه به نام‌های صمد بهرنگی، هوشنگ مرادی کرمانی و جبار باغچه‌بان موافقت کردند. به گزارش ایلنا، در جریان سیصد و سومین جلسه شورای شهر تهران بررسی صورتجلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.  بر این اساس تغییر نام میدان ارتش در منطقه ۱۴ به شهیدان پدافند ارتش، میدان قائم منطقه یک به میدان جنگلبان، کوچه‌هایی به نام صمد بهرنگی، مهدی آذریزدی، هوشنگ مرادی کرمانی، جبار باغچه بان در حوالی خیابان حجاب و خیابان ارمغان غربی در منطقه ۳ به نام نجف دریابندری و خیابان ارمغان شرقی حدفاصل نلسون ماندلا به مدرس به نام فهمیه راستکار، خیابان گل‌ها در منطقه ۲ به نام سردار احمد تنگستانی، بلوار بی‌نام در شهرک اکباتان به نام مهندس رحمان گلزار، با موافقت اعضای شورای شهر تهران به تصویب رسید.

کمبود نیروی انسانی مانع شتاب واکسیناسیون

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ضعفی که اکنون در روند واکسیناسیون وجود دارد به مساله نیروی انسانی و زیرساخت انسانی برمی‌گردد و چه ۴ میلیون دز واکسن وارد شود و چه ۴۰ میلیون دز، در نهایت در ماه تنها به تناسب تعداد نیروی انسانی که داریم می‌توانیم واکسن تزریق کنیم. رضا کرمی محمدی، رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی روند واکسیناسیون در شهر تهران گفت: ضعفی که بنظر می‌رسد، اکنون در روند واکسیناسیون وجود دارد، مساله نیروی انسانی و زیرساخت انسانی این کار است.  او ادامه داد: چه ۴ میلیون دُز واکسن وارد شود و چه ۴۰ میلیون دُز، در نهایت ما در ماه تنها به تناسب تعداد نیروی انسانی که برای تزریق واکسن داریم می‌توانیم واکسن تزریق کنیم و این مانند شیری است که یک ظرفیت محدود و مشخصی دارد و حتی یک سد آب هم پشت آن باشد از یک حجم مشخصی بیشتر خروجی ندارد.  او با تاکید بر لزوم تقویت زیرساخت‌های بهداشتی برای تسریع در روند واکسیناسیون گفت: همه باید کمک کنند تا زیرساخت‌های بهداشتی کشور در این زمینه تقویت شود. شهرداری تهران در این زمینه ۲۰۰ داوطلب نیروهای دوام را به وزرات بهداشت معرفی کرده است. او در پاسخ به اینکه با این شرایط پیش‌بینی شما این است که تا چه زمانی به ۷۵ درصد واکسیناسیون خواهیم رسید؟ اظهار کرد: پیش‌بینی وزارت بهداشت تا پایان سال است و به نظرم امکان‌پذیر است.  کرمی محمدی در واکنش به اینکه این پیش‌بینی با روند واکسیناسیونی که در حال انجام است در تضاد است، گفت: وزارت بهداشت به مکانیزم‌های دیگر نیز فکر می‌کند. مثلا اینکه واکسیناسیون را در اختیار مردم یا بخش خصوصی قرار دهند، اما بیم سوءاستفاده افراد ناصالح وجود دارد که ترس درستی است و این موضوع هم که واکسن را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند بسیار سخت و پیچیده است.

 

ارسال نظر