ترکیه؛ دلار، سفر، مسکن و دیگر هیچ!

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۹۹۳
ترکیه؛ دلار، سفر، مسکن و دیگر هیچ!

گروه راه و شهرسازی|

نام ترکیه برای بخشی از شهروندان ایرانی تداعی‌کننده دلار، سفر و مسکن است. تا وقتی نرخ‌های داخلی دلار جذاب باشد، نه تنها سفر به ترکیه و تفریح در آن کشور مقرون به صرفه است که حتی خرید ملک و گرفتن تابعیت ترکیه برای بخشی از ایرانیان جذاب است. اما طی پنج ماهه نخست سال جاری میلادی، ایرانیان بیش از اینکه تمایل به سفر به ترکیه داشته باشند، تمایل به خرید ملک و گرفتن تابعیت آن کشور را از خود بروز داده‌اند. البته این رویکرد، طی 7 سال گذشته که دولت ترکیه قانون جدید تابعیت خود را به روز کرد و آمار خرید مسکن توسط خارجیان را به‌طور ماهانه گزارش داد، وجود داشته است و طی این سال‌ها، همواره ایرانیان بزرگ‌ترین خریداران ملک در ترکیه بوده‌اند و رتبه نخست فهرست متقاضیان خارجی ملک در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند. با توجه به این قوانین، در صورتی که خارجی‌ها حداقل به میزان 250 هزار دلار (حدود 6 میلیارد تومان) در ترکیه ملک بخرند، می‌توانند تابعیت این کشور را کسب نمایند. با این حال، شاید در سه سال گذشته که نرخ ارز به‌شدت افزایش یافت و در مقاطعی (مهر سال 99) به رکوردهایی فراتر از 30 هزار تومان نیز دست یافت، انتظار می‌رفت که با افزایش نرخ دلار، این تمایل بی‌پایان به خرید ملک در کشور همسایه متوقف شده یا کاهش یابد. ولی این تصور اشتباه بود. در این حال، آنگونه که مسوولان هوایی کشور گفته‌اند، تقاضا برای سفر به ترکیه افت کرده است که می‌توان ریشه آن را در گران بودن دلار و وجود این چشم‌انداز که بعد از توافق هسته‌ای احتمالی، نرخ دلار کاهشی خواهد شد، جست‌وجو کرد. از این رو، به نظر می‌رسد، همانطور که برخی از تقاضاهای داخلی در برخی از بازارهای دارایی به آینده نزدیک موکول شده‌اند، سفر به ترکیه یا سفر به اروپا از طریق ترکیه نیز مشمول این چشم‌انداز شده است. با این حال، خریداران ملک چنین رویکردی ندارند و به محض فراهم آمدن شرایط مالی، برای خرید ملک در ترکیه دست به جیب می‌شوند، چه آنکه صرفا مساله صرفه اقتصادی در میان نیست و انگیزه‌های دیگری وجود دارد.

  کرونا و کاهش پروازها به ترکیه

در حالی که هفته‌ای 30 پرواز بین ایران و ترکیه برقرار است، اما همچنان این تعداد نسبت به دوره قبل از کرونا فاصله دارد، به گونه‌ای که این مقدار، حدود 30 درصد پروازهای هفتگی میان دو کشور در حالت عادی بوده است. بر این اساس، در دوره قبل از کرونا حدود 90 تا 100 پرواز هفتگی میان ایران و ترکیه انجام می‌شده که حالا به یک سوم کاهش یافته است. این همه در حالی است که به گفته مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری طی هفته‌های اخیر به دلیل نبود مسافر از مبدا ایران به مقصد ترکیه، قیمت بلیت این مسیر به‌شدت کاهش یافته است.

به گزارش «تعادل»، اگر چه در دوران کرونا، بنا به دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، ظرفیت پذیرش مسافر در پروازهای داخلی 60 درصد است اما این محدودیت در پروازهای خارجی رعایت نمی‌شود.

در این حال، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: فروش تور مسافرتی به ترکیه همچنان ممنوع است.

به گزارش ایلنا، در حالی که همچنان فروش انواع تورهای مسافرتی ممنوع است اما برخی از دفاتر خدمات مسافرتی برای ایام تعطیلات پیش‌رو فروش تورهای داخلی و خارجی به ویژه پکیج سفر به ترکیه را آغاز کرده‌اند. 

مقصود اسعدی سامانی، دبیرانجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا با تاکید بر اینکه فروش تور به ترکیه همچنان ممنوع است، اظهار کرد: ممنوعیت فروش تور و پکیج سفر به ترکیه برداشته نشده است اما معمولا مسافرانی که اقدام به خرید بلیت هواپیما از یک آژانس مسافرتی می‌کنند درخواست رزرو هتل هم از آنها دارند. بنابراین ممکن است آژانس‌ها علاوه بر فروش بلیت خدماتی مانند ترانسفر فرودگاهی، رزرو هتل و ... را به آنها ارایه دهند.

وی تاکید کرد: البته موضوع مهم این است که بلیت فروشی و ارایه خدمات سفر در قالب پکیج به صورت جمعی انجام نمی‌شود و فروش بلیت به صورت انفرادی است.

دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت تور فروشی از طرف ترکیه برای ایران اعمال شده، اظهار کرد: این ممنوعیت از سوی ایران اعمال شده و ترکیه از ایران چنین درخواستی نداشته است. اتفاقا ترکیه به دنبال احیای صنعت گردشگری کشور خود پس از واکسیناسیون عمومی و افزایش درآمدها است.

اسعدی سامانی با اشاره به میزان پروازهای ایران و ترکیه گفت: در هفته بیش از 30 پرواز بین دو کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه پروازهای ایران و ترکیه نسبت به پروازهای ایران به سایر کشورها بیشتر است، ادامه داد: البته تمام این پروازها به ترکیه به قصد گردشگری نیست و بخشی از آنها پروازهای کانکشن هستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه هر چند پروازهای ایران و ترکیه افزایش یافته اما هنوز به میزان پروازهای دو کشور قبل از کرونا نرسیده است، افزود: در حال حاضر به 30 درصد میزان پروازهای ایران و ترکیه قبل از کرونا رسیده‌ایم، هر چند پروازهای دو کشور افزایش یافته اما هنوز با تعداد پروازها قبل از کرونا بسیار فاصله داریم.

وی گفت: البته در حال حاضر محدودیتی برای برگزاری تورهای داخلی وجود ندارد و تورهای مسافرت‌های زمینی و هوایی برگزار می‌شود. 

اسعدی سامانی با اشاره به وضعیت پروازهای داخلی گفت: در بخش تعداد پروازهای داخلی با دوران قبل از کرونا بسیار فاصله داریم. یکی از موضوعات موثر در کاهش تعداد پروازها پروتکل پذیرش مسافر با 60 درصد ظرفیت هواپیما است که متاسفانه این پروتکل اجباری همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: انتظار داریم با افزایش میزان واکسیناسیون عمومی در کشور این پروتکل حذف شود و شرکت‌های هواپیمایی بتوانند به میزان بیشتری مسافر جابه‌جا کنند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره احتمال تغییر قیمت‌ها پس از حذف پروتکل پذیرش 60 درصدی مسافران گفت: قیمت امروز بلیت هواپیما همان قیمت‌های سال 98 است. به هر حال قیمت بلیت تابع عرضه و تقاضا است و تغییر قیمت‌ها بسته به این مکانیسم دارد.  

 کاهش قیمت بلیت هوایی ترکیه 

به دلیل نبود مسافر

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سفر از مبدا ایران به ترکیه کاهش یافته است، گفت: به دلیل نبود مسافر پروازهای که مجوز گرفته‌اند، انجام نمی‌شوند. محمد ذیبخش در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به کاهش مسافر به مقصد ترکیه اظهار کرد: علی‌رغم اطلاعات نادرستی که در فضای مجازی منتشر شده، سفر به ترکیه کاهش یافته است. به دلیل کاهش مسافر از ایران بسیاری از مجوزهای پروازی که به ایرلاین‌های داخلی و ترکیه داده شده، عملیاتی نمی‌شوند. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: طبق جدول مجوزهای پروازی و پروازهای عملیاتی، در هفته سوم اردیبهشت ماه در حالی که طبق درخواست شرکت‌های هواپیمایی ترک، 72 مجوز پرواز به ترکیه صادر شد اما فقط 38 پرواز عملیاتی شد. همچنین از 80 مجوز صادر شده برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی 35 پرواز انجام شد. ذیبخش ادامه داد: همچنین در هفته آخر اردیبهشت ماه در حالی که 80 مجوز پرواز به ترکیه به شرکت‌های داخلی داده شده بود فقط 39 پرواز انجام شد و از 72 مجوز پروازی که برای شرکت‌های هواپیمایی ترکیه صادر شده بود، 47 مورد به پرواز عملیاتی رسید. وی با تاکید بر اینکه افزایش چند صد درصدی پروازهای ایران به ترکیه صحت ندارد، گفت: به دلیل نبود مسافر پروازهای برنامه‌ای به ترکیه کنسل می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: کاهش تقاضای سفر به ترکیه باعث کاهش قیمت بلیت هواپیما در این مسیر شده است.

 

ارسال نظر