درخواست ورود سازمان ملل به واکسیناسیون افغانستانی‌ها

۱۴۰۰/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۸۸

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که خرید واکسن کرونا توسط شهرداری تهران منتفی شده است، رییس کمیته سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از سازمان ملل متحد خواست تا برای تامین واکسن مورد نیاز کلیه مهاجران ساکن در ایران و به ویژه پاکبانان و کارگران افغانستانی شاغل در شهر تهران اقدام کند. به گفته او، آمار مرگ و میر در تهران از 150 به زیر 120 رسیده و البته همچنان آمار نسبت به هفته آخر اسفند بالاست. 

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران درباره چرایی خروج بحث تأمین هزینه‌های خرید واکسن توسط شهرداری از دستور کار شورا گفت: خرید واکسن در وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما دولت خواست که شرکت‌های خصوصی هم در بخش خرید کمک کنند. ما هم فکر کردیم برای کمک به دولت و همچنین با توجه به اینکه نیروهای خدماتی زیادی در شهرداری در اولویت تزریق واکسن هستند، ما این واکسن را خریداری کنیم. بسیاری از افراد نیازمند در اولویت بالای تزریق واکسن قرار دارند، در نتیجه ما طرحی را آماده کردیم که امکان خرید واکسن فراهم شود و قرار بود که هزینه‌های آن هم از محل بودجه رفاهی خود کارکنان شهرداری و بودجه بیماری‌های واگیردار که در ردیف‌های بودجه شهرداری برای گروه‌های پرخطر بود، تأمین شود که توضیح می‌دهم چرا این موضوع از دستور خارج شد. او افزود: قرار بود که بخش خصوصی هم در تأمین واکسن کمک کند، اما به دلیل مشکلاتی که وجود دارد فعلا نمی‌توانند بخش خصوصی این کار را انجام دهند و ما هم فعلا طرح خرید واکسن توسط شهرداری را از دستورکار خارج کردیم، اما اگر امکانات دوباره فراهم شود و تأییدیه‌های لازم داده شود، به فوریت این طرح به صحن شورا آمده و بحث و بررسی درباره آن انجام می‌شود.

خداکرمی تصریح کرد: کل ارایه خدمات پایه سلامت وظیفه حاکمیتی است، به هر حال در همه جای دنیا دولت‌ها این کار را انجام می‌دهند و البته کشور ما هم در ارایه خدمات اولیه سلامت مانند واکسیناسیون‌های رایگان پیشرو بوده است و رتبه خوبی هم داشته است، اما واکسن کرونا موضوعش متفاوت است. با توجه به شرایط تحریم‌ها و محدودیت‌ها قدری کار سخت شده است و روند به کندی انجام می‌شود.

او افزود: نکته بعدی این است که به خاطر کمبود واکسن در دنیا برخی کشورها که منابع محدود دارند، بخش خصوصی وارد شده و این واکسن را تأمین می‌کند و افراد برخوردار هم هزینه واکسن خود را پرداخت می‌کنند و الباقی منابع هم برای قشر نیازمند و کسانی که قدرت تهیه واکسن را ندارند مصرف می‌شود. ما کشوری را داریم که یک میلیون دز بخش خصوصی واکسن وارد کرده است و هر کسی بخواهد می‌تواند آن را تهیه کند. البته در کشورهای اندونزی و پاکستان هم این اتفاق رخ داده است و قرار بود در کشور آلمان هم بخشی از واکسن آزاد شود، اما به خاطر عدم وجود واکسن هنوز این امر رخ نداده است.

 او گفت: فعلا چون نمی‌تواند بخش خصوصی اقداماتی انجام دهد و تقریبا امکان‌پذیر نیست، فعلا طرح خرید واکسن از دستور کار شهرداری خارج شده است. ممکن است برخی از شرکت‌ها هنوز مجوز ندارند یا اینکه قیمت‌ها بسیار بالاست. در بسیاری از شرکت‌هایی که واکسن تولید می‌کنند بخش خصوصی هم شریک است و احتمال می‌رفت که واکسن بخش خصوصی وارد بازار و به فروش برسد، اما هنوز برای شرکت‌های خصوصی ایران دسترسی خریداری واکسن امکان‌پذیر نیست. ولی اشکالی هم ندارد، یکی از راه‌های برقراری عدالت در جوامع این است که گروه‌های برخوردار از منابع دولتی کمتر یا محدودتر استفاده کنند و گروه‌های برخوردار با هزینه شخصی خودشان واکسن را تهیه و منابع دولتی در اختیار افرادی قرار گیرد که توانایی تأمین واکسن را ندارند.

رییس کمیته سلامت شورای شهر در پاسخ به اینکه شنیده شده است که به پاکبان‌های افغان واکسن تزریق نمی‌شود، اظهار کرد: پاکبان‌ها ابتدا در اولویت اول نبودند و به نظر من اگر با ما مشورت می‌کردند، بعد از تطهیرکنندگان بهشت زهرا، سیستم حمل و نقل عمومی (رانندگان تاکسی و اتوبوس) در اولویت بودند. ما در 14 ماه گذشته 240 راننده تاکسی را به دلیل کرونا از دست داده‌ایم، اما دو نفر از پاکبانان جان خود را از دست داده‌اند، البته همین جا تأکید می‌کنم که جان همه انسان‌ها ارزشمند است. گروه پزشکی خط اول بودند و باید واکسیناسیون برای آنها انجام می‌شد. پاکبان‌ها در جدول وزارت بهداشت در اولویت سوم بودند اما با تغییر مکانیزم در اولویت اول قرار گرفتند.

او افزود: نامه‌نگاری‌هایی صورت گرفته است، که رانندگان تاکسی و اتوبوس در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند. البته باید در این موارد شهرداری با کمیسیون سلامت مشورت می‌کرد که نکرد، البته ما هم نمی‌دانیم با چه مکانیزمی اولویت‌ها جابه‌جا شده است. اولویت‌بندی توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود و شهرداری نقشی ندارد . او تصریح کرد: پاکبانان افغان هم اگر وزارت بهداشت آنها را در اولویت قرار دهد آن را انجام می‌دهیم اما انتظار داریم سازمان ملل در مورد این افراد ورود پیدا کند و تمامی مهاجران در ایران مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. دست شهرداری تهران نیست برای ما هم کارگر افغان با ایرانی فرقی ندارد. ما فقط لیست تهیه می‌کنیم و وزارت بهداشت بر اساس لیست ما دز و اکسن می‌دهد. برای کارگران افغان باید سازمان ملل ورود کند.

خداکرمی در خصوص آخرین آمار فوتی‌ها در تهران بر اثر کرونا نیز گفت: کار بهشت‌زهرا نسبت به هفته‌های گذشته سبک‌تر شده است و میزان مرگ و میر از 150 نفر در روز به زیر 120 نفر رسیده است. ولی همچنان بالاست، چراکه ما در هفته آخر اسفند به 9 نفر در روز رسیده بودیم و حال 120 نفر هستیم. باز هم من در همین جا از تمام کارکنان بهشت‌زهرا تشکر می‌کنم که در این ایام تمام و کمال خدمت رسانی کردند البته سردخانه‌های بهشت‌زهرا گسترش پیدا کرده و قبور آماده هم در بهشت زهرا به اندازه کافی داریم.

 

ارسال نظر