ایرانشهر

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۶۳

 دلیل عدم انتشار آمار مسکن  از سوی وزارت راه 

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه با اشاره به اینکه آمار وزارت راه از تحولات بازار مسکن برای کارشناسان خیلی مهم نبود، گفت: عدم انتشار این آمار برای کنترل بازار و قیمت‌ها نیست. محمودزاده در گفت‌وگو با تسنیم در رابطه با عدم انتشار گزارش تحولات بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: عدم انتشار این آمار برای کنترل بازار و قیمت‌ها نیست. وی ادامه داد: «اگر واقعیت موضوع را بخواهیم بگوییم اینکه بالاخره انتشار قیمت‌های مسکن حرکت درست و صحیحی بود که می‌توانست به اطلاعات دقیق قیمتی در کل کشور کمک کند. اما در حقیقت احساس کردیم این اطلاعات برای کارشناسان و کسانی که دنبال آن (اطلاعات) هستند خیلی مهم نیست چون خیلی زمان‌بر است.» معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: آنالیز کل خرید و فروش‌های مسکن سراسر کشور، حداقل مراکز استان‌ها و جمع‌بندی آنها یک کار بسیار سنگین و زمانبر است و فکر می‌کردیم بتواند مورد استقبال استفاده بیشتری باشد. محمودزاده اضافه کرد: ممکن است قیمت‌های مسکن مجدداً در سایت وزارت راه و شهرسازی بارگذاری شود. به گزارش «تعادل» وزارت راه و شهرسازی در آبان سال گذشته، پس از پنج ماه توقف آمار مربوط به تحولات مسکن در شهر تهران، تلاش کرد آماری جامع از تحولات بازار مسکن کل کشور ارایه کند. مسوولان وزارت راه و شهرسازی معتقد بوده و هستند که در صورت حذف میانگین قیمتی مسکن در منطقه یک و سه تهران، میانگین قیمتی آپارتمان در پایتخت و در پی آن در کل کشور کاهش می‌یابد.

سود 85  درصدی دارندگان اوراق تسهیلات مسکن

برخی دارندگان اوراق تسهیلات مسکن در سال گذشته توانستند تا حدود ۸۵ درصد سود کسب کنند و برخی دیگر عملا به بازدهی صفر رسیدند. به گزارش مهر، قیمت اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در اوایل سال گذشته و همزمان با رشد سریع بازار سرمایه، به‌شدت رشد کرد؛ اما در ادامه سال و پس از آنکه بازار سرمایه در 19 مرداد ماه سال گذشته، نزولی شد، این بازار مسکن بود که محل ورود سرمایه‌های سرگردان شد و همزمان با رونق و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز رشد کرد و به نزدیک هر برگه ۱۰۰ هزار تومان رسید. با این حال در اواسط پاییز ۹۹ که میزان افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن به حدی رسید که قدرت خرید خانوارها به‌شدت کاهش یافت، بازار مسکن نیز با کاهش شدید تقاضا روبه رو شد که درنتیجه آن، میزان تقاضای دریافت وام مسکن هم با افت شدیدی روبه رو شد که به کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن منجر شده بود. اگرچه فروش اوراق تسهیلات مسکن با محدودیت‌های ۴ ماهه از زمان خرید مواجه است، اما در بهار سال گذشته که بازار سرمایه به‌شدت خواهان ورود نقدینگی جدید بود و از سوی دیگر، فعالان بازار با کمبود نمادهای ارزشمند مواجه بودند، برخی سیگنال فروشان سرمایه‌گذاران ناآگاه را به خرید اوراق تسهیلات مسکن برای سرمایه‌گذاری ترغیب کردند که با کاهش شدید قیمت این اوراق از یک سو و عدم امکان فروش این برگه تا ۴ ماه پس از خرید، سبب وارد آمدن خسارت به برخی دارندگان این اوراق شد. با این حال بازدهی این اوراق برای دارندگان آن با توجه به زمان انتشار هر نماد معاملاتی از اوراق تسهیلات مسکن، متفاوت است.

بازدهی یک ساله دارندگان اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۸ (تسه ۹۸۱۲) که در ۱۰ فروردین ۹۹ با قیمت ۵۳ هزار تومان وارد بازار شد، در ۱۳ خرداد ۹۹ به حدود ۸۹ هزار تومان رسید و در ۱ مرداد تا ۹۴ هزار تومان هم افزایش یافت که بازدهی ۷۷۰۳ درصدی را ظرف ۵ ماه رقم زد. همچنین قیمت این برگه‌ها در ۲۰ مهر ماه به ۹۸ هزار تومان افزایش یافت که بازدهی حدوداً ۸۵ درصدی (۸۴.۹ درصد) را طی بیش از ۷ ماه در پی داشته است. قیمت ۹۸ هزار تومان به ازای هر برگه بار دیگر در ۷ آبان سال گذشته تکرار شد. پس از آن بلافاصله روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن آغاز شد و نرخ هر برگه تسه ۹۸۱۲ در ۲۴ بهمن سال گذشته به قیمت زمان فروش عرضه اولیه آن (۵۳ هزار تومان) در فروردین ۹۹ بازگشت و بازدهی صفر برای دارندگان این نماد را به ارمغان آورد.

در معاملات فروردین ۹۹ نیز این برگه‌ها به قیمت ۵۳ هزار تومان رسید که عملاً بازدهی صفر را برای دارندگان این برگه‌ها در پی داشته است.

ورود سامانه جدید بارشی  به کشور از امروز

فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی گفت: چهارشنبه شب سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که موجب افزایش بارندگی، رعد وبرق و بادهای موقت در بیش از ۱۰ استان کشور خواهد شد.  گودرزی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: چهارشنبه در سمنان، خراسان‌ رضوی و جنوبی، اصفهان، شمال شرق فارس، سیستان و بلوچستان باران‌های پراکنده ادامه دارد. به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، سامانه جدیدی امشب از سمت شمال غرب وارد کشور خواهد شد و در آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌هایی مثل زنجان، قزوین، البرز، تهران برخی مناطق شمال شرق و شرق کشور، کرمان و سیستان‌و بلوچستان رگبار باران و وزش باد شدید رخ خواهد داد.

 

ارسال نظر