درخواست از قالیباف، تذکر به رحمانی فضلی

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۱۱۶
درخواست از قالیباف، تذکر به رحمانی فضلی

گروه راه و شهرسازی|

رد صلاحیت گسترده در انتخابات شوراهای شهر واکنش اعضای پارلمان شهری پایتخت را در پی داشته است. از 21 عضو فعلی شورای شهر تهران، 12 نفر برای کاندیداتوری در انتخابات پیش روی شوراهای شهر ثبت نام کرده‌اند اما تنها صلاحیت 2 نفر از آنها تایید شده است. اگر چه به گفته مسوولان، صلاحیت 86 درصد از ثبت نام‌کنندگان برای کاندیداتوری در شوراهای شهر و روستا تایید شده است، اما به نظر می‌رسد، الگوی آماری تعداد تایید صلاحیت‌شدگان اعضای کنونی شورای شهر تهران برای سایر کلان‌شهرها و شهرها تکرار شده است. از همین رو، طی روزهای گذشته، انتقادات بی‌شماری در این رابطه صورت گرفته است. دیروز اما برای نخستین‌بار از تریبون رسمی صحن علنی شورای شهر تهران به این مساله پرداخته شد. از سویی محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران از رییس مجلس خواست که اعتراضات کاندیداها را پیگیری کند و از سوی دیگر، زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رییسه این شورا در این رابطه به وزیر کشور تذکر داد و خواستار پیگیری این مساله شد. در این حال، «مساله واکسن خواری» و «بررسی گزارش حسابرسی سال 94 سازمان املاک در شورا» از جمله مهم‌ترین مباحث دیروز شورای شهر تهران بود.

   حق‌الناس تضعیف  نشود

محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران دیروز در صحن علنی این شورا با اشاره به موضوع رد صلاحیت کاندیداهای شورای شهر گفت: در پایتخت و برخی شهرهای دیگر شاهد رد صلاحیت کاندیداهایی بودیم که توسط هیات اجرایی تأیید شده بودند و ما فرض را بر این می‌گذاریم که در این زمینه نظارت استصوابی نداریم و نظارت برعهده نمایندگان مجلس است.

هاشمی اظهار کرد: از محمدباقر قالیباف، رییس مجلس درخواست و انتظار دارم با پیگیری موضوع نسبت به اعتراضات کاندیداها توجه لازم و ویژه را داشته باشد تا حق الناس و حق عمومی جامعه با تکثر سلایق تضعیف نشود.

   تذکر  به  وزیر کشور 

زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز دیروز در صحن علنی این شورا در تذکری خطاب به وزیر کشور گفت: حضور موثر مردم در پای صندوق‌های رای نمایش قدرت ایران است. قدرتی که در طول چهل سال گذشته همواره پشتیبان کشور بوده است .

 از این رو، با توجه به این مهم عدم تایید صلاحیت جمع کثیری از علاقه‌مندان به خدمت در شوراهای شهر به بهانه‌های مختلف و بعضا شگفت‌آور که حتی مستندات آن تاکنون به اطلاع داوطلبین نیز نرسیده جای بسی نگرانی است. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت: رد صلاحیت افراد شناخته شده‌ای که سال‌هاست در عرصه مدیریتی و کارشناسی این کشور فعالیت می‌کنند و به اعتبار کارنامه کاری در زمره شناخته شده‌ترین افراد هستند به دلایل بی‌ارتباط با ماهیت آنها تنها بستری برای عدم ایجاد امکان جهت سلایق مختلف برای مشارکت در انتخابات است.

وی ادامه داد: این سیل رد صلاحیت‌ها که از هیات‌های اجرایی شهرها به ویژه مراکز استان‌ها آغاز شده اکنون در بستر هیات‌های نظارت ادامه یافته است.

نژاد بهرام افزود: آیا منافع ملی، تاکید رهبری معظم، ضرورت مشارکت شهروندان دراین شرایط سخت بیماری کرونا این الزام را ایجاد نمی‌کند که اقدامات موثر برای حضور همه سلایق در انتخابات فراهم گردد؟ شگفت آور آنکه این مهم در اقدام غیر منتظره‌ای حتی شامل اعضا کنونی شوراهای شهر در مراکز استان‌ها از جمله تهران نیز شده است. وی اظهار کرد: در شرایط کنونی این پرسش قابل طرح است که این نمایندگان که اکنون مسوولیت مصوبه‌گذاری در شهر‌ها را به عهده دارند اگر دچار مسائلی هستند چرا به مراجع صالحه معرفی نشده‌اند و اگر صلاحیت دارند که همچنان فعالیت کنند پس چگونه است که برای انتخابات آتی رد صلاحیت می‌شوند؟! روا داری از رویکردهای اصلی نظام جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام است اگر دیدگا ه‌های مشترک در برخی موارد میان هیات نظارت و برخی نامزدها نیست معنی آن نباید در قالب عدم تایید صلاحیت افراد ظهور و بروز یابد.

نژادبهرام گفت: به واقع این سکوت معنا‌دار از سوی دولت محترم و شخص جنابعالی به عنوان رییس ستاد انتخابات بر نگرانی‌ها می‌افزاید. از این رو لازم می‌دانم به عنوان نماینده مردم در شورای شهر پایتخت، ضمن اعتراض به این شیوه کنونی احراز صلاحیت‌ها، درخواست پیگیری جدی جنابعالی در این زمینه را ارایه نمایم.

    لایحه واکسیناسیون نیامد و بررسی نشد

مساله «واکسن‌خواری» و سوءاستفاده مسوولان برخی از مناطق شهری تهران از سهمیه واکسن پاکبانان دیروز در محور بحث‌های شورا بود. پیش‌تر، قرار شده بود، دیروز لایحه واکسیناسیون شهرداری در شورای شهر مطرح و بررسی شود، اما اینگونه نشد.

هاشمی در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه خرید واکسن گفت: این طرح دو فوریتی بود برای تامین واکسن توسط شهرداری تهران و به هیات رییسه ارسال شد و اصلا در دستور قرار نگرفت که بخواهد خارج شود. 

او ادامه داد: در هیات رییسه بحث‌هایی درباره آن انجام و قرار شد پخته‌تر شود و با ابعاد مناسب‌تری در دستور قرار گیرد. در نتیجه بحث تامین واکسن به صورت خصوصی توسط شهرداری تهران هنوز در دستور صحن شورا قرار نگرفت.  هاشمی در پاسخ به این سوال که برای نظارت دقیق‌تر، شورا تمهیداتی در نظر می‌گیرد؟ گفت: آنقدر حساسیت شهردار تهران به این موضوع زیاد است که حساسیت شورا را نمی‌طلبد. اما اگر متوجه شویم که امکان فرار واکسن وجود دارد ورود می‌کنیم.  رییس شورای شهر تهران افزود: در مناطق دیگر هم بوده است و این حساسیت خیلی جدی وجود دارد و سابقه نداشته است که در شهرداری تهران به این سرعت تعدادی را از کار برکنار کنند. تاکنون دو، سه نفر از مقامات در حد رییس ناحیه از کار برکنار شدند و شهرداری نظارت خوبی انجام می‌دهد.

   پاکبانان  مناطق جنوبی تهران

 واکسن دریافت نکردند

در این حال، زهرا صدر اعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: در مناطق جنوبی، منطقه ۱۶،۱۷، ۱۸،۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ پاکبانان هیچ واکسنی دریافت نکرده‌‌اند. صدر اعظم نوری پس از استماع گزارش شهردار تهران درباره تزریق واکسن پاکبان‌ها به برخی پرسنل شهرداری تهران گفت: براساس پیگیری‌ها و آمار ارایه شده تعداد نیروهای خدمات شهری و کسانی که احتمال ابتلای آنها به کرونا بالا است، در حدود ۵۵ هزار نیرو هستند که از این تعداد 2 هزار و ۲۴۸ نفر تاکنون واکسن دریافت کردند.  او ادامه داد: تقریبا در حدود ۵۰ هزار نفر باقی ماندند، اما از این گزارش مناطقی را داریم که تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکردند. برای مثال در مناطق جنوبی، منطقه ۱۶،۱۷، ۱۸،۱۹، ۲۰،۲۱ و ۲۲ هیچ واکسنی دریافت نشده است. همچنین در مناطق ۱۵، ۱۴ آمار ۹۵ نفری و ۵۶ نفری واکسن دریافت کرده‌اند. در منطقه ۱۰، ۱۱ و ۱۲ نیز هیچ واکسنی دریافت نکردند، عمده دریافت واکسن در مناطق ۲، ۳، ۴، ۵، ۶،  ۸،۹ و ۱۳ است.  نوری گفت: شهرداری تهران چه سازوکاری اتخاذ کرده است؟ البته که می‌دانم محدودیت داریم اما شهرداری چه تمهیداتی دارد که زودتر بتوانیم عزیزان در حوزه خدمات شهری را واکسینه کنیم.

     فوت بیش از ۲۴۰ راننده تاکسی بر اثر کرونا

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز پس از استماع سوالات اعضای شورای شهر درباره تزریق واکسن پاکبان‌ها به برخی پرسنل شهرداری گفت: دستورالعملی که ارایه کرده بودیم خیلی کلی بود و جزئی به مساله نپرداخته بودیم و این ایراد به ما وارد است و آن را حل کردیم. 

او ادامه داد: از مدیران کسی واکسن تزریق نکرده است. متاسفانه تلفات زیادی در حوزه تاکسیرانی داشتیم که آنها را لحاظ نکرده بودیم و در حال پیگیری هستیم که حتما واکسیناسیون رانندگان تاکسی انجام شود. تاکنون بیش از ۲۴۰ نفر از رانندگان تاکسی در اثر کرونا فوت شدند که نقش زیادی هم در انتشار ویروس دارند. 

شهردار تهران گفت: در تهران شیوه توزیع واکسن متفاوت بوده است و این تفاوت که در توزیع واکسن دیده می‌شود به همین دلیل است. البته رابطه شهرداری‌های مناطق هم با دانشگاه‌های علوم پزشکی در این مورد تاثیرگذار است چرا که رابطه نزدیکی با هم دارند. 

    سال 94؛  نقطه شروع انحرافات 

در واگذاری املاک 

در بخش دیگری از نشست علنی دیروز شورای شهر تهران، محمود میرلوحی در جریان بررسی گزارش حسابرسی سال 94 سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: سال 94 سال شروع انحرافات گسترده است که اگر از آن به سادگی عبور کنیم از مسائل رسا تجارت، تخفیفات ارایه شده و املاک نجومی که نقطه شروع آیین نامه ابلاغی غیرقانونی و پیامدهای آن است صرفنظر کرده‌ایم.

بر اساس این گزارش، در جریان بررسی گزارش حسابرسی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران برای سال مالی 1394 مجید فراهانی گزارش کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گزارش خود را در صحن علنی شورا قرائت کرد. 

فراهانی گفت: ارزیابی کمیته بودجه نشان می‌دهد که سازمان املاک در سال مالی 94 مواردی متعددی انحراف داشته است که شامل عدم رعایت شفایت در صورت مالی، بحث‌های مالیاتی و عدم رعایت پایبندی به اساسنامه مصوب شورا است. البته گزارش تحقیق و تفحص از سازمان املاک و موارد متعدد در سال‌های مالی گذشته تهیه شده است. او افزود: در گزارش ارایه شده موراد متعدی مثل وضعیت مبهم اسناد مالکیت ساختمان‌های سازمان وجود دارد. دیدگاه کمیته این است که هرچه سریعتر باید ابهامات مطرح شده پیرامون اسناد ساختمان‌های مورد استفاده سازمان که به نام سازمان انتقال نیافته است و دلایل عدم توافق با شهرداری تهران درباره وضعیت مالکیت و شناسایی قیمت عرصه در دفاتر واحد مورد گزارش شفاف‌سازی شود. او ادامه داد: وضعیت مالیاتی سازمان املاک و مستغلات مشکلات جدی برای سازمان ایجاد کرده است. آخرین وضعیت مانده بدهی مالیاتی و دلایل عدم ثبت سامانه مالیات بر ارزش افزوده و تکمیل اظهارنامه مالیاتی علی رغم وجود نیروهای بسیار در سازمان مورد اهمال کاری قرار گرفته است.  رییس کمیته بودجه و ارزیابی بودجه ادامه داد: عدم ارایه آمار تهاترهای صورت گرفته در قبال مطالبات بستانکاران نیز محل سوال است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که سازمان املا ک انجام می‌داده بحث تهاتر بوده که در ازای مطالبات بستانکاران املاک داده می‌شد اما آمار تعداد تهاترهای صورت گرفته در ازای مطالبات در سال 94 در اختیار حسابرس منتخب شورا قرار نگرفته است. مساله بعدی بحث عدم حسابرسی توسط سازمان تامین اجتماعی است که دلالیل آن باید شفاف شود. فراهانی افزود: آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان موضوع دیگر است. سازمان یک آیین نامه مالی معاملاتی غیر مصوب داشته است که بر اساس آن عمل کرده است. سازمان همچنین اساسنامه‌های متعددی داشته است که هر جا علاقه‌مند بوده به یکی از بندهای اساسنامه‌های غیرمصوب ارجاع می‌داده به ویژه اساسانامه‌ای که توسط شهردار وقت ابلاغ شده که مبنای تصمیم‌گیری بوده است.ابهام در خصوص انتقال املاک و مستقلات شرکت ناصرخسرو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه نیز مطرح است.این شرکت در حال تسویه بوده است و دلایل عدم انتقال مستغلات این شرکت باید در اختیار حسابرس قرار گیرد.

او ادامه داد: عدم سازماندهی تشکیلاتی و نظام اداری و تهیه و تصویب آیین نامه پرداخت حقوق و مزایا مورد دیگر است که مشکلات جدی ایجاد کرده است. دلایل این کار که چرا تشکیلات ساختاری و نظام اداری و عدم تطبیق آن با مزایا و پرداختی‌های کارکنان 

توجیه پذیر نیست و دلایل آن باید در اختیار حسابرسان قرار گیرد. همچنین یکی از موضوعاتی که سال‌هاست درباره سازمان مطرح می‌شود بحث مبارزه با پولشویی است. در اجرای ماده 33 دستورالعمل اجرایی مقابله با پولشویی این ارزیابی صورت گرفت اما متاسفانه اقدامات لازم جهت تدوین آیین نامه مربوطه تاکنون صورت نگرفته است.  در ادامه محمدزاده رییس سازمان املاک و رضایی نماینده حسابرس توضیحاتی را ارایه دادند اما با پایان وقت مقرر صحن علنی ادامه بررسی گزارش حسابرسی سازمان املاک به جلسه بعد موکول شد.

 

ارسال نظر