دو راهی خرید واکسن در شهرداری پایتخت

۱۴۰۰/۰۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۰۷۴
دو راهی  خرید  واکسن  در شهرداری  پایتخت

گروه راه و شهرسازی|

امروز قرار است، مساله خرید واکسن توسط شهرداری تهران برای واکسیناسیون 300 هزار نفر شامل کارکنان شهرداری و برخی از مشاغل شهری مانند رانندگان حمل و نقل عمومی در پارلمان شهری پایتخت بحث و بررسی شود. بررسی این موضوع در شرایطی انجام می‌شود که از سویی طی روزهای اخیر شاهد افشای برخی سوءاستفاده‌ها از نوبت واکسیناسیون پاکبانان در برخی از مناطق 22 گانه شهرداری بوده‌ایم و از سوی دیگر، واکسیناسیون کارکنان بهشت زهرا به اتمام رسیده و تزریق واکسن پاکبانان نیز در مراحل نهایی قرار دارد. همزمان، به گفته، پیروز حناچی، شهردار تهران، این سازمان شهری در پی شیوع کرونا ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت دیده است. مساله‌ای که در کنار افزایش فوت‌های کرونایی در میان مشاغل شهری همچون رانندگان حمل و نقل عمومی نگران‌کننده است. در این حال، به گفته حناچی، دو نظر متفاوت درباره ورود شهرداری به خرید واکسن کرونا وجود دارد. از سویی برخی معتقدند شهرداری می‌تواند از این فرصت استفاده کند و قابلیت خرید واکسن نیز وجود دارد و در مقابل آن نیز برخی معتقدند تا وقتی این امکان در دسترس همه مردم تهران نباشد، نباید از امکانات شهرداری برای صرفا پرسنل استفاده کنیم.حناچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیرات کرونا بر فعالیت‌های شهرداری تهران گفت: برآوردهای اولیه ما نشان می‌دهد که ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به دلیل کرونا هزینه کرده یا کرونا موجب عدم النفع ما از امکانات شهرداری شده است.وی با اشاره به موارد عدم النفع شهرداری به دلیل شیوع کرونا با بیان اینکه ۹۰۰ مجموعه ورزشی متعلق به شهرداری تهران است که در این ایام تعطیل هستند، افزود: متروی تهران در شرایط عادی همچون روزهای قبل از سال نو، تعداد مسافرانش از یک میلیون نفر افزایش نیافت، در حالی که ظرفیت عادی مترو پوشش حدود 2 میلیون و ۲۰۰ هزار سفر در روز است و اتوبوسرانی نیز وضعیت مشابه داشت و در اوج آزادشدن همه فعالیت‌ها با یک میلیون نفر مسافر، فعالیت می‌کرد.حناچی افزود: همین حالا ظرفیت روزانه مترو و اتوبوس کمتر از ۶۰۰ هزار نفر مسافر است که همه این موارد جزو عدم النفع ما در شهرداری تهران به دلیل کرونا است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شهرداری خسارت وارد می‌کند. او با بیان اینکه از سویی دیگر در حال حاضر، آمار تدفین ۱۵۰ نفر در روز است که مدیریت کردن این شرایط سخت است ولی با این حال مشکلی در بهشت زهرا (س) نداشتیم گفت: البته این مساله را هم مدیون خیرینی که به کمک ما در بهشت زهرا آمدند و هم کارکنان در آرامستان بهشت زهرا (س) هستیم.

   ورود شهرداری به خرید واکسن کرونا 

وی درباره زمزمه‌های ورود شهرداری به خرید واکسن کرونا برای پرسنل شهرداری تهران گفت: این موضوع در شورای مدیران مطرح شد و دو نظر متفاوت در شهرداری داریم چراکه از سویی برخی معتقد بودند که شهرداری می‌تواند از این فرصت استفاده کند و قابلیت خرید واکسن نیز وجود دارد و در مقابل آن نیز برخی معتقدند تا وقتی این امکان در دسترس همه مردم تهران نباشد، نباید از امکانات شهرداری برای صرفا پرسنل استفاده کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه ما برای کارکنانی که به واسطه نوع فعالیتشان به واکسن احتیاج داشتند، واکسن تهیه و تزریق کردیم که این رویه هنوز به اتمام نرسیده است، ادامه داد: کارکنانی که بیشترین مواجهه با کرونا ویروس را داشتند همچون کارکنان آرامستان، پاکبانها و... مرحله اول واکسن را دریافت کردند که البته این روند هنوز کامل نشده است و این روزها بحث رانندگان حمل و نقل عمومی مطرح است که با ستاد کرونا مکاتبه کردیم تا این افراد نیز در اولویت قرار بگیرند ولی برای سیستم اداری شهرداری این کار را نکردیم.وی افزود: شخصا ترجیحم این است که ما جزو اولین‌ها برای دریافت واکسن نباشیم و وقتی همه مردم واکسن دریافت کردند، ما نیز واکسن دریافت کنیم و حتی اگر جزو آخرین‌ها باشیم به جایی برنمی خورد.

   300 هزار نفر را واکسینه می‌کنیم

حمید چوبینه، مدیرعامل شرکت شهر سالم درباره خرید واکسن توسط شهرداری تهران نیز گفت: مقدمات این موضوع از طریق ارسال نامه به وزارت بهداشت و چند شرکت وارداتی انجام گرفته و طرح و پیشنهاداتی به شورای شهر تهران داده‌ایم.چوبینه ادامه داد: در صورت خرید واکسن مورد نیاز، خانواده شهرداری شامل کارکنان، کارگران و حتی پیمانکاران و خانواده‌های آنها که به‌طور کلی ۳۰۰ هزار نفر هستند با اولویت‌بندی در مقابل کرونا واکسینه می‌شوند.وی خاطرنشان کرد: بودجه این موضوع نیز پس از بررسی در صحن شورای شهر به تصویب خواهد رسید و مبلغ مورد نظر اختصاص خواهد یافت.

    مانعی در بر ابر واکسن‌خواری

درباره این موضوع به سراغ شورای شهری‌ها رفتیم. زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران درباره این موضوع به فارس، گفت: البته هرچند تهیه واکسن کرونا برعهده دولت است، اما دولت اعلام کرده که بخش خصوصی هم می‌تواند با رعایت ضوابط و مقررات واکسن کرونا را وارد کند و ما در شورا این ضوابط را بررسی خواهیم کرد. این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: حتی این موضوع مانعی در برابر واکسن خواری خواهد بود و بودجه و شرایط کلی و جرئیات در شورا بررسی و زیر 

ذره بین قرار می‌گیرد و اگر این موضوع محقق شود قطعا سبب تسریع در امر واکسیناسیون خواهد شد. وی با بیان اینکه همه مسائل در مورد خرید واکسن باید به صورت شفاف و روشن باشد تا شائبه‌ای ایجاد نشود، گفت: توسط شهر داری یک طرح دوفوریتی پیشنهاد شده و صبح یکشنبه در صحن شورا بررسی می‌شود.

    به نفع نظام سلامت 

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر هم در این باره به فارس گفت: از طریق کمپانی‌های دارو و شرکت‌های دارویی معتبر می‌توان واکسن‌های مورد تایید را خریداری کرده و این مساله به نفع نظام سلامت کشور هم خواهد بود.وی افزود: بنابراین اگر وزارت بهداشت چند واکسن مورد تأیید را اعلام کند، شهرداری هم می‌تواند به مبحث واردات واکسن ورود یافته و این قضیه سبب می‌شود که در مدت زمان کوتاه‌تری واکسیناسیون کرونا برای گروه‌های پرخطر انجام شود. محمد علیخانی نیز با تأکید بر اینکه تا این مصوبه تا اجرا شود، عمر این دوره از مدیریت شهری به سر آمده است، گفت: اولویت واکسیناسیون شهرداری، پاکبان‌ها، کارکنان بهشت زهرا، کارگران فضای سبز و کادر درمان درمانگاه‌ها هستند. به‌اضافه اینکه قرار نیست سهمیه کسی گرفته شود، وزارت بهداشت نتوانسته وظیفه خود را انجام دهد و رییس‌جمهور گفته بخش خصوصی می‌تواند وارد شود. شهرداری نیز تشکیلات بهداشتی دارد و اگر بخواهد واردات واکسن اتفاق بیفتد، از طریق شرکت‌های خصوصی اقدام می‌شود.وی گفت: معتقدم هرکسی بتواند در این شرایط که کرونای هندی نیز در راه است، واکسن وارد کند، باید همه کمک کنند؛ یعنی ما می‌توانیم با این اقدام به وزارت بهداشت کمک کرده و جبران وظیفه‌ای را که بر‌ عهده این وزارتخانه هست، انجام دهیم. ما در شهرداری فوتی بالایی چه در حوزه حمل‌ونقل و چه غیر‌حمل‌ونقل داشتیم. در حوزه تاکسیرانی بیش از 200 فوتی داشتیم که آمار بسیار بالایی است. این عضو شورا اضافه کرد: با عملکرد فعلی وزارت بهداشت، واکسن بزودی به کارکنان شهرداری نمی‌رسد. هرکسی می‌تواند باید برای کاهش بحران واکسن وارد کند.

     هزینه خرید واکسن از جیب مردم؟

 موضوع خرید واکسن توسط شهرداری تهران در حالی مطرح شده که طی روزهای اخیر برخی از مدیران شهرداری در مناطق به دلیل مساله واکسن خواری عزل شده و برای برخی پرونده قضایی باز شده است و حالا برخی در شورای شهر معتقدند ورود شهرداری به این موضوع حتی سبب جلوگیری از پدیده واکسن خواری می‌شود.اما برخی منتقدان به ویژه در فضای مجازی نظر متفاوت دارند و می‌گویند این موضوع به غیر از حاشیه نتیجه‌ای نخواهد داشت و معلوم نیست هزینه خرید واکسن، آن هم در شرایطی که کفگیر شهرداری به دلیل کرونا و کاهش درآمدها به کف دیگ خورده چگونه تامین خواهد شد و آیا قرار است مردم با پرداخت عوارض، هزینه تامین واکسن برای کارکنان شهرداری را بپردازند؟ همچنین این سوال مطرح است که چرا مردم تهران باید هزینه واکسیناسیون کارکنان شهرداری را بپردازند در حالی که بسیاری از نقاط شهر با مشکلات شهری مواجه است؟همه این موضوعات مسائلی است که برای شهروندان مطرح شده و اعضای شورای پنجم از فردا و پس از بررسی طرح خرید واکسن توسط شهرداری ملزم به پاسخگویی هستند.

    ادامه واکسن‌خواری در شهرداری؟

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شنیده‌ام که برخی از کارمندان بهشت‌زهرا(س) به غیر از تطهیرکنندگان از سهمیه واکسن استفاده کرده‌اند، گفت: نظارت بر توزیع واکسن باید متمرکز باشد تا از وقوع مسائل تخلف زا پیشگیری شود.زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره تخلفات انجام گرفته در شهرداری تهران در موضوع واکسیناسیون اظهارداشت: همه افرادی که تخلف کرده باید معرفی شوند و اقدامات قانونی در این خصوص از سوی مراجع ذیربط باید در اسرع وقت صورت پذیرد.وی در پاسخ به اینکه آیا موضوع استیضاح یا طرح سوال از پیروز حناچی شهردار تهران به دلیل تخلفات مربوط به استفاده از سهمیه واکسن کرونای پاکبانان و تطهیرکنندگان بهشت زهرا توسط برخی از مدیران و کارمندان شهرداری در شورای شهر مطرح است، افزود: خیر ولی برای پیشگیری از وقوع تخلف احتمالی لازم است لیست گروه‌های هدف در سامانه شفافیت منتشر شود.عضو هیات رییسه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: من هم موضوع تخلف در زمینه واکسیناسیون در بهشت زهرا را شنیده‌ام و درخواست انتشار اسامی استفاده‌کنندگان از سهمیه واکسن تطهیرکنندگان را دارم.وی بیان داشت: نظارت بر توزیع واکسن باید متمرکز باشد تا از وقوع مسائل تخلف زا پیشگیری شود. او گفت: 600 دوز واکسن کرونا به بهشت زهرا (س) اختصاص داده شد و همه کارکنان اعم از کارمندان روابط عمومی، تلفنچی و تطهیرکنندگان واکسینه شده‌اند.

 

ارسال نظر