نفت

۱۴۰۰/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۹۹۰

پیش‌بینی اوپک از  رشد تقاضای جهانی نفت در نیمه دوم ۲۰۲۱

در حالی که تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-19 هنوز در سراسر جهان رو به افزایش است، کمیته مشترک نظارت وزرا در اوپک پلاس پیش‌بینی کرد که بهبود تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت. کمیته نظارت اوپک پلاس در اطلاعیه‌ای پس از نشست خود گفت به همین دلیل است که این سازمان بر تصمیم خود که یک ماه پیش گرفته است، پافشاری می‌کند. در این اطلاعیه آمده است: موارد ابتلا به کووید-19 با وجود ادامه فعالیت‌های واکسیناسیون در برخی کشورها در حال افزایش است و این موج جدید می‌تواند بهبود اقتصادی و تقاضای نفت را مختل کند. بر اساس این گزارش، این نشست روند رو به کاهش موجودی (نفت) در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD را تایید کرد، اما متذکر شد که این موجودی در مارس 2021، 14.4 میلیون بشکه افزایش یافته و 77.4 میلیون بشکه بیشتر از متوسط سال‌های 2015 تا 2019 بوده است. در این سند آمده است: با توجه به این شرایط، کمیته نظارت اوپک پلاس تصمیم گرفت تا اجرای تصمیم گرفته شده در جلسه اول آوریل را ادامه دهد.

سایه کرونای هندی بر بازار نفت

در حالی که موارد ابتلا به کرونا در هند همچنان رو به افزایش است و رشد بیش از حد انتظار حجم ذخایر نفت خام امریکا سبب شده تا ابراز اطمینان اوپک‌پلاس مبنی بر ترمیم تقاضای جهانی نفت تا حدود زیادی خنثی شود، قیمت نفت دیروز شاهد کاهش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با 3 سنت کاهش به 66 دلار و 39 سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا برای تحویل در ماه ژوئن هم دیروز با 3 سنت کاهش به 62 دلار و 91 سنت رسید. انستیتوی نفت امریکا گزارش داده که حجم ذخایر نفت خام این کشور احتمالا در هفته اخیر شاهد رشد بیش از 4 میلیون بشکه‌ای بوده است. این رقم بسیار بیشتر از رقم مورد انتظار تحلیلگران بوده است. 


 

ارسال نظر