چالش تشدید شیوع کرونا و توقف پروازهای ترکیه

۱۴۰۰/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۱۳۴

به گفته تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه و شهرسازی، تعدادی از مسافران ترکیه‌ای در ایران حضور دارند و تعدادی از ایرانی‌ها هم در کشور ترکیه حضور دارند که بالاخره باید به کشور برگردند، از این رو، نمی‌توان همه پروازهای ترکیه را به ناگاه کاملا متوقف کرد. دهقانی زنگنه در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین وضعیت پروازهای ترکیه و تصمیم‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا درباره این پروازها به دلیل شیوع شدید ویروس کرونای انگلیسی در ترکیه اظهار داشت: هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغی در این باره به ما نداشته است. وی ادامه داد: البته باید به این موضوع توجه داشت که به هر حال تعدادی از مسافران ترکیه‌ای در کشور ما حضور دارند و تعدادی از ایرانی‌ها هم در کشور ترکیه حضور دارند که بالاخره باید به کشور برگردند و نمی‌توان همه پروازها را به ناگاه کاملاً متوقف کرد با این حال ما تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. رییس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: البته در همه پروازهای خارجی و همین پروازهای ترکیه، تست منفی کرونا یکی از الزامات برای مسافران است و مسافران باید حتماً تست معتبر منفی کرونا داشته باشند. بر اساس این گزارش، روز شنبه 14 فروردین، سعید نمکی، وزیر بهداشت، با توجه به شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در کشور ترکیه با ویروس جهش یافته، در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته‌ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با این کشور و لزوم همکاری استانداران در این زمینه، تاکید کرد. در این حال، مسوولان عالیرتبه وزارت راه و شهرسازی بر این باورند که برای توقف پروازهای ترکیه به دلیل شیوع شدید کرونا در این کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا باید تصمیم بگیرد. در واقع آنها به‌طور تلویحی، دستور یا درخواست وزیر بهداشت در این زمینه را ملاک نمی‌دانند.

وزیر بهداشت در نامه‌ای به وزیر کشور اعلام کرده است: شهروندان ایرانی که در ترکیه به سر می‌برند و قصد ورود به کشور را دارند و همچنین اتباع کشور ترکیه که در ایران بوده و قصد خروج از کشور را دارند، می‌توانند با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام تست PCR و اطمینان از عدم آلودگی اقدام به ورود و خروج کنند؛ با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، ضروری است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف شود. در مورد هموطنانی که از مرزهای زمینی و هوایی وارد کشور می‌شوند نیز ایجاد قرنطینه برای موارد مشکوک یا مثبت ضروری است. با این حال رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی نظر دیگری درباره مسدود شدن مسیر ترکیه دارد. حرمت‌الله رفیعی به ایسنا گفته است: به نظر می‌رسد وزارت بهداشت نمی‌تواند شرایط را کنترل و مدیریت کند و توپ را به زمین دیگری می‌اندازد و سفر را به عنوان گزک دست گرفته است. اگر این وزارتخانه نگران انتقال بیشتر بیماری از خارج کشور است، چرا به پروازهای شلوغ داخلی توجه نمی‌کند؛ تعداد پروازها و مسافران کیش به هیچ‌وجه با ترکیه قابل مقایسه نیست. او با اشاره به کاهش سفر و پروازهای ترکیه، اظهار کرده است: در حالت عادی بین ایران و ترکیه هفتگی ۲۰۰ فروند هواپیما مجوز پرواز دارند که در تعطیلات نوروز امسال، برخلاف سال‌های گذشته نه تنها مجوز اضافه‌ای برای پروازهای این مسیر صادر نشد که تعداد پروازهای بین ایران و ترکیه از حدود ۲۸ به ۵ پرواز در روز رسید. چطور فکر می‌کنند حجم سفر در مسیر ترکیه زیاد شده است؟! رفیعی گفته است: بهتر است برای متقاعد کردن مردم از آمارهای درست استفاده کنید. یک گزارش و آمار دقیق ارایه دهید که یک بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته یا کووید ۱۹ در بین مسافران ترکیه بوده است. وزارت بهداشت این آمارهایی را که می‌دهد در کجا ثبت کرده است؟ آیا دوائر نظارتی به آن دسترسی دارند؟ ما که به عنوان آژانس‌دار به سامانه‌ای که آمار افراد مبتلا در آن ثبت شده باشد دسترسی نداریم.

او اضافه کرده است: چرا وقتی از مسافر خروجی و ورودی تست منفی می‌خواهند یا قانون قرنطینه را برقرار کرده‌اند، این همه نگرانی دارند؟ مگر اینکه کنترل مسافران در مرزها دچار مشکل باشد. در بیشتر کشورها با همین قوانین، ترددهای بین‌المللی در حال انجام و تحت کنترل است. او در پاسخ به اینکه در صورت لغو پروازها تکلیف مسافرانی که بلیت یا تور خریده‌اند، چه خواهد شد، با سیاست مسدود کردن مرزها مخالفت کرد و خواستار تشدید نظارت‌ها شد و در ادامه گفت: مسافر ایرانی با هر دستوری که داده می‌شود فقط متحمل دلهره و نگرانی شده است. قطعا مسدود شدن مسیر ترکیه بسیاری از مسافران ایرانی را دچار سرگردانی و بلاتکلیفی می‌کند.

ترکیه از جمله مسیرهای پرتردد خارجی ایران محسوب می‌شود که سفر به آن تنها جنبه تفریحی ندارد. با توجه به حجم سرمایه‌گذاری شهروندان ایرانی در این کشور برای خرید خانه، تردد به ترکیه در این سال‌ها و تا پیش از همه‌گیری کرونا افزایش قابل توجهی داشته است. از طرفی، با توجه به محدود شدن پروازهای بین‌المللی ایران از سال ۹۸ بسیاری از مسافران از مسیر ترانزیتی ترکیه برای دسترسی به مقصد مورد نظر استفاده می‌کنند. علاوه بر این، با توجه به فعال نبودن سفارتخانه‌های برخی کشورهای خارجی در ایران، شهروندان ایرانی به ناچار برای پیگیری امور تحصیلی، اداری و مهاجرتی از طریق سفارتخانه‌های مقیم در ترکیه اقدام می‌کنند.

با این وجود، شدت جهش ویروس کرونا از هفته گذشته در ترکیه برای ایران به عنوان همسایه شرقی این کشور نگران‌کننده شده است. خبرگزاری آناتولی در خبری از وزیر بهداشت ترکیه نقل کرده که آمار مبتلایان به انواع جهش‌یافته کرونا در این کشور درحال افزایش است و این آمار ۷۵ درصد کل مبتلایان را تشکیل می‌دهد. بر همین اساس، مقررات قرنطینه در بسیاری از شهرهای ترکیه تمدید شده است. ۱۰ فروردین، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت با اشاره به این وضعیت، در توئیتر نوشت: سراسر شهرهای ترکیه در وضعیت قرمز است، اما هم پروازها به این کشور ادامه دارد و هم تورهای گردشگری برقرار است. گردشگران و مسافران به این همسایه شمال غربی کشورمان می‌توانند ناقل ویروس کشنده کرونای انگلیسی به داخل کشور باشند.

 

ارسال نظر