افزایش پروازها زیر سایه تغییر ژنتیکی کرونا

۱۳۹۹/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۲۸
افزایش پروازها زیر سایه تغییر ژنتیکی کرونا

گروه راه و شهرسازی|

در پی هشدار فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران درباره نشانه‌های جدید از خیز کرونا در پایتخت و ضرورت اعمال پروتکل‌های سخت گیرانه‌تر در فرودگاه‌های تهران، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آماده اجرای هرگونه پروتکل سختگیرانه ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در فرودگاه‌ها و پروازها در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا هستیم.

پیش از این نیز به دلیل شیوع نوع جدیدی از کرونا در انگلیس، ایران همگام با اغلب کشورهای جهان پروازهای مستقیم به انگلیس را لغو کرده است. این در حالی است که طی روزهای گذشته، انواع تازه‌تری از کرونا از جمله کرونای آفریقایی در بریتانیا مشاهده شده و نگرانی‌های تازه‌تری را در میان ملت‌ها ایجاد کرده است. از همین رو است که احتمال دور تازه‌ای از محدودیت‌ها در ایران مطرح شده است. گونه‌های تازه کرونا از سرعت سرایت بالاتری نسبت به گونه اولیه آن برخوردارند و گفته می‌شود که اثرات مخربانه‌تری روی بدن انسان به جای می‌گذارد. این همه در حالی است که در حال حاضر از لحاظ وضعیت شیوع کرونا، به غیر از استان مازندران، سایر استان‌های کشور از حالت نارنجی خارج شده و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند.  به گزارش ایسنا، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اعلام کرده است: نشانه‌های جدید از خیز کرونا در پایتخت وجود دارد که برای ۲ هفته آینده باید در فرودگاه‌ها و مدارس غیرانتفاعی پروتکل‌های سخت گیرانه اعمال شود. وی افزود: گرچه تاکنون ویروس انگلیسی در تهران مشاهده نشده اما برای بدتر نشدن شرایط شیوع ویروس کرونا در دو هفته آینده پروتکل‌های سخت گیرانه‌ای در فرودگاه‌های تهران اجرایی خواهد شد.

    انعطاف در برابر تغییرات ژنتیکی کرونا

محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه آیا قرار است در دو هفته آینده پروتکل‌های سخت گیرانه‌ای در فرودگاه‌های تهران از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اجرایی شود، اظهارکرد: سازمان هواپیمایی کشوری در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی دستورالعمل و پروتکل‌های ابلاغ شده را به‌طور کامل و با جدیت دنبال می‌کند.

وی افزود: علی رغم رفع بعضی از محدودیت‌ها و افزایش نسبی پروازهای داخلی و خارجی، سازمان هواپیمایی کشوری بر رعایت تمامی اصول بهداشتی و تشدید اقدامات پیشگیرانه نظارت داشته و همواره تمامی دستورالعمل‌ها توسط تمامی بخش‌ها در حال اجراست. با توجه به آخرین دستورالعمل‌های وزارت بهداشت درخصوص مشاهده تغییرات ژنتیکی ویروس کرونا (واریانت جدید کرونا) در دنیا که اولین بار از کشور انگلستان و سپس در برخی کشورها از جمله ژاپن و چند کشور آفریقایی مشاهده شده است، طبق ابلاغ وزارت بهداشت و کمیته ملی مقابله با ویروس کرونا، قوانین بهداشتی سختگیرانه و محدودیت‌های پروازی در مسیرهای مذکور اعمال شد و چنانچه پروتکل‌های جدیدتری در این خصوص ابلاغ شود تمامی بخش‌های صنعت حمل و نقل هوایی آمادگی کامل به منظور اجرای صحیح این مصوبات را دارد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در صورت اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر وجود این ویروس در سایر کشورها، به‌طور قطع پرواز به مقاصد خارجی دیگر نیز لغو می‌شود.

    جزییات محدودیت‌های پروازهای خارجی

در همین حال، بررسی آخرین وضعیت پروازهای خارجی نشان می‌دهد که به علت شیوع کرونا همچنان تابلوی اطلاعات پرواز فرودگاه امام خمینی به فهرستی از مقاصد محدود شده است. به گزارش ایرنا، مسافرانی که از مبدا کشورهای اروپایی قصد سفر به ایران را دارند از طریق پروازهای کانکشن هواپیمایی قطر، ترکیش ایرلاینز و پگاسوس خود را به تهران می‌رسانند که آن هم شرط و شروط دارد. قطر ایرویز نیز همچنان پیشتاز پروازهای ترانزیتی ایران است و تابلوی اطلاعات فرودگاه امام، روزانه بیش از دو پرواز به مقصد دوحه را نشان می‌دهد که منجر به جابه‌جایی مسافران ایرانی از مرز هوایی قطر به اروپا می‌شود. برای سفر به کشورهای اروپایی از داخل ایران هم همین شرایط ادامه دارد، البته هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به جز محدودیت سفر به لندن که برای سومین بار تا پایان بهمن ماه تمدید شد و چند کشور اروپایی دیگر، امکان سفر در چندین مسیر اروپایی از جمله دو شهر آلمان و پاریس و... را دارد.

    وضعیت پرواز ایرلاین‌های خارجی به ایران

هنوز هواپیمایی لوفتهانزا و اتریش برای سفر به ایران به تفاهم مشخصی دست نیافته‌اند و طبق آخرین اطلاعیه این شرکت تا هفته آینده خبری از بازگشت این دو ایرلاین به لیست پروازهای فرودگاه امام نیست.

هفته گذشته شرکت خطوط هواپیمایی عراق از آغاز دوباره پروازها به ایران بعد از توقفی یک ماهه خبر داد. این شرکت با انتشار جدول پروازهای روزانه خود از روز شنبه (٤ بهمن‌ماه) یک پرواز رفت و برگشت از نجف به مشهد و یک پرواز رفت و برگشت از نجف به تهران برقرار خواهد داد. وزارت حمل و نقل عراق روز ۲۲ دسامبر سال گذشته توقف پروازها به ایران و چند کشور دیگر را در چارچوب تدابیر پیشگیری از شیوع گونه جدید کرونا اعلام کرده بود.

    وضعیت پرواز به انگلستان

تعلیق پروازها از مبدا و مقصد انگلستان تا پایان بهمن‌ماه تمدید شده است، همچنین مسافرانی که پیش از سفر به ایران در کشورهایی نظیر انگلیس، ژاپن، زیمبابوه، آنگولا و بوتسوانا و چند کشور دیگر حضور دارند از سفر به ایران منع خواهند شد.

کشورهایی از جمله انگلستان، ژاپن، زیمبابوه، نامیبیا، آنگولا، موزامبیک، مالاوی، زامیبیا و بوتسانا و چند کشور دیگر که تا ۲۱ دی «واریانت‌های جهش یافته» نگران کننده در آنها گزارش شده است مشمول قوانین بهداشتی سختگیرانه خواهد بود.

کسانی که در عرض ۲ هفته قبل از ورود به کشور در یکی از کشورهای فوق، اقامت یا حضور داشته و یا مبدا سفرشان از این کشورها بوده باشد از سفر به ایران منع خواهند شد و اجازه ورود به ایران فقط برای سفرهایی صادر می‌شود که از اتباع جمهوری اسلامی ایران بوده و یا توجیه سفرشان توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور مبدا تایید شده باشد.

مسافران وارده از این کشورها در صورت دریافت مجوز برای ورود به کشور و همچنین همه مسافرانی که در مدت ۱۴ روز گذشته در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا حضور داشته باشند باید متعهد به قرنطینه ۱۴ روزه به محض ورود به کشور بوده و ملزم به همکاری کامل با تیم‌های بهداشتی طبق دستورات هستند.

بر اساس پیش بینی یاتا تا سه سال آینده صنعت حمل و نقل هوایی با کاهش تا ٧٠ درصدی مسافر همراه خواهد بود و بازگشت به شرایط قبل از کرونا برای صنعت هوایی فعلا دور از انتظار است.

 

ارسال نظر