تصویب طرح جدید ترافیک پایتخت در کمیسیون سلامت شورا

۱۳۹۶/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۷۱۸

گروه راه و شهرسازی |

طرح جدید ترافیک که به تازگی از سوی شهرداری تهران پیشنهاد شده است روز گذشته در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با حضور محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید. در این جلسه همچنین پیشنهاد فروش ۲میلیون و۳۰۰هزار تومانی طرح ترافیک به خبرنگاران عنوان شد.

البته خبر پیشنهاد فروش 2 میلیون و 300 هزار تومانی طرح ترافیک به خبرنگاران که از سوی ناهید خداکرمی عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا مطرح و روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، با واکنش‌های منفی از سوی رسانه‌ها و خبرنگاران در فضای مجازی مواجه شد و به فاصله اندکی بعد از این اظهارنظر زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت این خبر را تکذیب کرد.  این عضو شورای شهر تهران با اشاره به انتشار خبری مبنی بر پیشنهاد واگذاری طرح ترافیک به قیمت 2میلیون و 300 هزار تومان به خبرنگاران گفت: تاکنون چنین پیشنهادی به معاونت ترافیک ارائه نشده و حداقل موضوع این است که من به‌عنوان عضو شورا از چنین پیشنهادی خبر ندارم.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه هنوز این موضوع در شورا مطرح نشده که بخواهد به پیشنهاد برسد، خاطرنشان کرد: معاونت حمل و نقل توضیحاتی در مورد پیشنهاد تغییر در مقررات ورود به طرح ترافیک داده و در بعضی کمیسیون‌ها موردبحث قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه لایحه باید به صورت رسمی به شورا ارائه و اعلام وصول شود، اظهار کرد: بعد از این مراحل شورا لایحه را به کمیسیون‌های اصلی و فرعی ارسال می‌کند تا در مورد آن بحث و پیشنهادات خود را اعلام کنند. در مرحله بعد لایحه در صحن شورا توسط اعضای شورا رای‌گیری می‌شود که در این مورد هنوز این مراحل طی نشده است و اگر قرار بود پیشنهادی به معاونت حمل و نقل و ترافیک برود اعضا از آن مطلع می‌شدند، لذا تاکنون چنین پیشنهادی به معاونت ترافیک ارائه نشده است.

به گزارش«تعادل» با گذشت بیش از یک هفته از مطرح شدن طرح ترافیک جدید از سوی شهرداری هر روز بر تعداد مخالفان این طرح افزوده می‌شود. هر چند شهرداری هدف از این طرح را رفع تبعیض در استفاده شهروندان از محدوده ترافیک و نیز کاهش ترافیک و آلودگی هوا می‌داند اما بررسی‌ها حاکی از این است که اجرای این طرح هیچ کمکی به رفع تبعیض و تسهیل تردد به محدوده طرح ترافیک نخواهد کرد.

دیروز «تعادل» در گزارشی حداقل و حداکثر نرخ ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک روزانه و سالانه را براساس قیمت پیشنهادی شهرداری محاسبه و منتشر کرد. بر این اساس حداقل نرخ عوارض سالانه ورود خودروها به منطقه سبز(محدوده ترافیک) 2میلیون و 400هزار تومان و به منطقه آبی(محدوده زوج و فرد) 800 هزار تومان خواهد بود. همچنین این ارقام در حالت حداکثری به ترتیب 9و 3میلیون تومان خواهد بود. در همین حال باید به این مساله اشاره کرد در صورتی که خودرویی به هر دو منطقه یاد شده وارد یا خارج شود باید ترکیبی از نرخ‌های اعلامی را به شهرداری پرداخت کند. در این صورت نرخ ترکیبی سالانه ورود به مناطق سبز و آبی در حالت حداقلی 3میلیون تومان و در حالت حداکثری 12میلیون تومان برای مالکان خودروها آب می‌خورد.

با این احتساب فقط کسانی که از تمکن مالی برخوردارند، می‌توانند با پرداخت این هزینه‌ها وارد محدوده طرح شوند و عملا اقشار ضعیف که در طرح قدیمی نیز از هیچ گونه رانتی برخوردار نبوده‌اند به دلیل بالا بودن قیمت‌ها امکان ورود به محدوده طرح ترافیک را نخواهند داشت.

از سوی دیگر گفته می‌شود در این طرح برای معلولان، بیماران و نیز خبرنگاران تسهیلاتی در نظر گرفته خواهد شد. به گفته ناهید خداکرمی در نشست دیروز کمیسیون سلامت شورای شهر تهران پیشنهاد فروش ۲میلیون و۳۰۰هزار تومانی طرح ترافیک به خبرنگاران نشان از این دارد که تعداد زیادی از خبرنگاران نیز از ورود به محدوده ترافیک باز می‌مانند. فروش 2میلیون و 300هزار تومانی درحالی پیشنهاد می‌شود که سال گذشته خبرنگاران برای خرید طرح ترافیک مبلغی حدود 100هزار تومان پرداخت کردند. این افزایش حدود 25درصدی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران معتقد است 38سال از اجرای طرح فعلی می‌گذرد و قطعا این طرح نیاز به تغییر و تحول دارد. وی با اشاره به طرح ترافیک جدید گفت: باید همه افراد حق ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند نه اینکه مختص افراد خاص باشد و عده‌یی دیگر محروم شوند. در خیلی از کشورها نیز طرح ترافیک فعلی ما اجرا می‌شد اما با گذشت زمان تغییرات متعددی در آن ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران براساس مطالعاتی که از قبل صورت گرفته، می‌خواهد طرح جدیدی را اجرا کند، گفت: با این کار ترافیک مدیریت می‌شود و زمان‌های پیک عبور و مرور تغییر می‌کند. در گذشته نیز سقف استفاده مردم از طرح ترافیک روزانه بیش از 17هزار نفر نبوده است و با اجرای طرح جدید، گره‌های ترافیکی باز می‌شود و کار شفاف می‌شود.  به گفته خداکرمی در نشست دیروز کمیسیون سلامت پیشنهاد داده شد، شغل‌هایی که باعث بروز آزار و اذیت برای همسایگان همچنین اختلال در ترافیک ایجاد می‌کنند مانند برخی از مراکز خرید که باعث بروز ترافیک در خیابان‌ها می‌شود از این مراکز عوارض اجتماعی دریافت شود. این کشور مال همه است و باید افرادی که به شهر هزینه تحمیل می‌کنند، عوارض آن را پرداخت کنند. ما این پیشنهاد را داده‌ایم و قرار است شهرداری آنها را بررسی کند.

وی گفت: پیشنهاد می‌کنم در ابتدا این طرح به صورت پایلوت در ۳ماه نخست سال اجرا شود. تا نقاط قوت و ضعف آن نمایان شود. بهتر است در طرح جدید پیشنهادی شهرداری برای محدوده طرح ترافیک در محدوده‌های داخل طرح نظیر خیابان خیام پارک‌های حاشیه‌یی ممنوع شوند همانند آنچه در شهر‌های دیگر دنیا صورت می‌گیرد. ما داخل محدوده طرح، شبکه حمل و نقل عمومی داریم لذا می‌توانیم شهروندان را ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: استفاده داوطلبانه برخی مراکز خرید از ساعات غیر پیک نیز می‌تواند، راهکار دیگری در توزیع مناسب ترافیک و رفع گره‌های ترافیکی باشد. البته شهرداری نیز باید مشوق‌هایی برای این مراکز در نظر بگیرد. برخی مراکز خرید، مشاغل و سازمان‌ها هستند که خود عامل ترافیک هستند نظیر پالادیوم و... که عوارض اجتماعی به شهر تحمیل می‌کنند بنابراین باید به شهرداری عوارض این عارضه را بدهند.

 طرح پیشنهادی نیاز به چکش کاری دارد

زهرا صدراعظم‌نوری، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به طرح پیشنهادی شهرداری تهران درخصوص بازنگری طرح ترافیک گفت: طرح جدید باید چکش‌کاری شود و به صورت لایحه به شورا ارائه شود.

نوری با بیان اینکه یکی از انتقادی که می‌شود این است که هدف شهرداری از اجرای این طرح درآمدزایی است، گفت: باید در نظر داشته باشیم اینکه هر طرحی را اقتصادی کنیم بد نیست. به هر رو هر خدمتی بهایی دارد و وقتی خدمتی ارائه می‌شود باید بهای آن پرداخت شود. هزینه خدماتی که در پایتخت می‌شود باید پرداخت شود.

وی تصریح کرد: شهرداری باید از درآمد‌هایش شهر را اداره کند. از این رو اگر شهرداری طرح‌هایی بدهد که اقتصادی باشد نباید زیر سوال برد. مدیریت کنونی پایتخت رویکردی متفاوت از مدیریت گذشته را دنبال می‌کند. شهرداری دیگر به دنبال کارهای نمایشی و پروپاگاندا نیست و فکر می‌کنم در عملکرد چند ماهه اخیر نیز این موضوع به خوبی نشان داده شده است. رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا با اشاره به لزوم تغییر طرح ترافیک گفت: طی ۴۰سال شاهد اجرای طرح ترافیک بوده‌ایم از این رو به نظر می‌آید باید جایگزینی برای این طرح معرفی شود. طرحی که از سوی شهرداری پیشنهاد شده باید چکش‌کاری شود و با جمع‌بندی مناسب به صورت لایحه به شورا ارائه شود. ما انتظار داریم درآمد حاصل از این طرح با سازوکار و ضمانت اجرایی مناسب صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهر شود.  

 عامل هوا از دلایل توجیهی طرح حذف نشود

آرش میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورا نیز در این باره گفت: در اجرای طرح ترافیک جدید دو سوال وجود دارد؛ نخست اینکه طرح کاهش آلودکی هوا(LEZ) چه مشکلاتی داشت که اجرا نشد درحالی که پایه طرح ترافیک جدید همین طرح کاهش است و سوال دوم اینکه درآمد ناشی از این طرح در مابه‌ازای کاهش ذرات کمتر از 5/2میکرون چقدر است؟

میلانی افزود: از طراحان خواهش می‌کنم که عامل هوا را از دلایل توجیهی طرح حذف نکنند چراکه درحال حاضر مردم در مناطق داخل طرح در عذاب هستند و برخی روزها در همین منطقه ۱۲ شاخص آلایندگی خیلی زیاد است.  در این جلسه همچنین محسن ‌پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت: در دنیا سهمیه‌بندی راه کنترل ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک نیست بلکه قیمت‌گذاری راه کنترل و سیاست‌گذاری است. وی افزود: طرح ترافیک از گذشته دارای پشتوانه فکری نبوده به طوری که این محدوده را منطقه ممنوعه می‌نامیدند و مشکلات از همین جا شروع شد. امروز می‌بینیم که ترافیک و مشکلات ناشی از آن همچنان پابرجاست حال آنکه جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک از عوارض آن کمتر است. هر سال به سهمیه‌های طرح ترافیک هم افزوده شده لذا باید گفت روش سهمیه‌بندی محدوده طرح ترافیک باید ذاتا اصلاح شود.  وی افزود: یکی دیگر از اشکالات این طرح این است که شهرداری در جایگاه تشخیص شرف شغلی برای ورود مجاز به محدوده بوده یعنی اینکه می‌گویند پرستاران نمی‌توانند وارد محدوده شوند ولی پزشکان می‌توانند لذا می‌بینیم که طرح ترافیک دارای اشکالات اساسی است.

گفتنی است در این جلسه از دلایل توجیهی اجرای طرح ترافیک جدید سخن گفته شد. بررسی تطبیقی این طرح با شهر‌های دیگر دنیا، مزایای طرح ترافیک جدید و ضرایب در نظر گرفته شده برای قیمت طرح ازجمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

 

ارسال نظر