نگرانی از انحراف حمایت‌ها در حوزه دانش‌بنیان

۱۴۰۱/۰۱/۲۸ - ۰۲:۳۰:۵۰
کد خبر: ۱۸۸۳۰۱

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین»، گفت: این حرکت بسیار ارزشمند بود چراکه امروز صنایع ما برای تعالی و توسعه خود، بیش از هر زمان دیگر به حرکت در مسیر تکنولوژی و دانش‌محوری نیازمندند اما در این باب نگرانی‌هایی هم وجود دارد که باید به آنها توجه شود.

غلامحسین شافعی در نود و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به برخی دغدغه‌های این حوزه اشاره کرد و افزود: هنگامی که در کشور محور جدیدی مطرح و مقرر می‌شود که حمایت‌هایی از آن حوزه صورت بگیرد و در پناه آن محور، کمک‌های مالی نهفته است، متأسفانه انحرافات هم به‌شدت گسترش می‌یابد.

او ادامه داد: در این میان ممکن است شرکت‌هایی که زمینه‌ای از فعالیت دانش‌بنیان ندارند، به دنبال راه‌های ورود به لیست دانش‌بنیان‌ها باشند تا از مزایای این موضوع بهره‌مند شوند و لذا منابعی که دارای هدفی مشخص است، به‌واسطه این اقدامات سوء به اتلاف دچار می‌شود. رییس اتاق ایران ادامه داد: برخی شرکت‌ها نیز به دنبال اخذ گواهی دانش‌بنیان می‌روند تا از تسهیلات ویژه و ارزان بهره بگیرند و این اتفاق، تبعات نامطلوبی را برای اقتصاد صنعتی کشور در پی خواهد داشت؛ ازاین‌رو بخش خصوصی و توأمان تصمیم‌گیران دولتی باید مراقب این قضیه باشند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی ممانعت شود و بنگاه‌های اقتصادی که 

شان و شایستگی لازم را در این حوزه دارند، به‌واقع مورد حمایت و پشتیبانی قرار بگیرند.

وی در بخشی از این نشست، اظهار کرد: موضوع تعیین دستمزد مبنای سال ۱۴۰۱، دغدغه‌هایی جدی برای بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی رقم زده است. در واقع، تعیین نرخ مزد بدون توجه به وضعیت رشد اقتصادی و ظرفیت بنگاه‌ها، زیان جدی را به لحاظ تشدید تورم رقم می‌زند.

شافعی افزود: نگرانی بخش‌های اقتصادی و تولیدی از پیامدهای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ بیشتر از باب رشد تورم و تبعات آن برای آحاد جامعه است. چنانچه هم‌اکنون نیز شاهد رشد هزینه‌ها هستیم.

او تأکید کرد: این تصمیم اگرچه با نیت کمک به قشر کارگر اخذ شده؛ اما نگرانی آن است که کاهش بیشتر قدرت خرید کارگران در ماه‌های پیش‌رو، متأثر از تورم فزاینده را شاهد باشیم. شافعی با بیان اینکه سال‌هاست که شاهد جدل جدی میان بحث دستمزد و تورم با یکدیگر هستیم، تصریح کرد: عمدتاً نیز تورم پیروز این میدان بوده و امسال نگرانی‌های ما در این زمینه مضاعف است. دغدغه‌های ما در جلسات مشترک با مسوولان و خاصه معاون اول رییس‌جمهوری مطرح شد و امیدواریم این مساله موردتوجه جدی قرار بگیرد و شاهد تعدیل تبعات این تصمیم باشیم.

 

ارسال نظر