رویداد

۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۰۳:۲۹:۳۳
کد خبر: ۱۸۷۸۶۴

ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار می‌شود

شاتا | وزیر صنعت، معدن و تجارت از واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی خبر داد. سید رضا فاطمی امین در جریان سفر به شهرستان نیشابور با اشاره به غیربومی بودن هیات مدیره شرکت‌های دولتی در کشور اظهار کرد: بومی‌گزینی از اصول دولت است و واگذاری ایران خودرو و بدنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل به‌طور اساسی حل شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: ادغام وزارت بازرگانی و وزارت صنایع کار صحیحی بود که به درستی انجام نشد. وی افزود: ساز و کاری که در بورس‌ها مطرح می‌شود ممکن است درست و غلط باشند که باعث رکود در بازار می‌شود.فاطمی‌امین گفت: با قیمت گذاری دستوری مخالف هستم باید برای هر بازاری ضابطه‌ای دیده شود تا قیمت‌ها تثبیت شود و با رها شدگی بازار مخالف هستیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مسوولیت اجتماعی صنایع ابراز کرد: باید قانونی اختیاری را برای مسوولیت‌های اجتماعی واحدهای تولیدی نوشت تا فشار از آنها برداشته شود.وی افزود: با توجه به شعار سال، برنامه‌ای داریم تا برخی شهرک‌های صنعتی تبدیل به پارک علم و فناوری شوند تا ارتباط صنعت و دانشگاه در سال جاری تقویت شود. فاطمی امین اظهار کرد: سایت‌های فن بازار در کشور جواب نداده است و باید مطالعاتی در این زمینه انجام دهیم تا عدم رونق این سایت‌ها ریشه‌یابی شود.

درج قیمت مصرف کننده  روی کالاها از اول اردیبهشت

فارس| رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: مرحله پنجم درج قیمت شامل 60 هزار قلم کالا از اول اردیبهشت الزامی می‌شود. عباس تابش درباره هدف از درج قیمت مصرف کننده در کنار قیمت تولید کننده روی کالا افزود: موضوع درج قیمت تولید کنندگان را از قبل داشتیم، با توجه به اینکه در تعدادی شبکه خرده فروشی بعضی از اصناف اجرای ماده (15) قانون نظام صنفی را به درستی عمل نکردند و در بعضی از مناطق مصرف کنندگان به دلیل اجرانشدن قانون و وظیفه اصناف با مشکلاتی مواجه بودند بنابراین معاون اول رییس‌جمهور در ستاد تنظیم بازار تاکید داشت که حتماً همزمان با درج قیمت تولید کننده، درج قیمت مصرف کننده درج شود تا مردم مشکلی از آن لحاظ نداشته باشند. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا دو قیمت روی کالاها خواهیم دید؟ گفت: بله ما یک قیمت تولید کننده داریم و مسوولیت آن با تولید کننده کالاست که براساس ضوابط هیات تثبیت، قیمت را حساب و روی محصول درج می‌کنند ضمن اینکه ما همزمان ضرایب توزیع را به تولید کنندگان ابلاغ کردیم، با جمع ضرایب توزیع و قیمت تولید کنندگان قیمت مصرف کننده نیز روی کالا درج خواهد شد.

احتمال تعطیلی مرغداران خرد پس از حذف ارز ترجیحی

ایلنا| مدیر عامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: حذف دفعی ارز ترجیحی باعث تعطیلی بخش قابل توجهی از واحدهای مرغداری خرد خواهد شد، از این‌رو تولیدکنندگان از دولت انتظار دارند که این نگرانی را درک و متناسب با آن برنامه‌ریزی کند.  حبیب اسدالله ‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به تاثیرات حذف ارز ترجیحی بر تولید مرغ گوشتی، گفت: اگر ارز ترجیحی به‌صورت آنی و یک‌باره برای واردات نهاده‌های دامی حذف شود بدون تردید شاهد افزایش شدید قیمت تمام شده و عرضه مرغ در بازار خواهیم بود. اما باید به این نکته توجه کرد که افزایش قیمت به عوامل مختلفی مانند قیمت جهانی، نرخ ارز و قیمت مولفه‌های تولید بستگی دارد. وی با بیان اینکه در آغاز حذف ارز ترجیحی قیمت مرغ متناسب با افزایش قیمت مولفه‌های تولید در بازار افزایش پیدا نخواهد کرد، افزود: تولیدکنندگان دغدغه‌های دولت را در بحث ارز ترجیحی درک می‌کنند اما انتظار دارند برای کاهش تبعات حذف آن این ارز به ‌صورت تدریجی و در چند مرحله حذف شود و متناسب با اثرات اصلاح نظام یارانه‌ای در مراحل مختلف قیمت مرغ در بازار افزایش پیدا کند به گونه‌ای که پس از رسیدن قیمت مرغ در بازار به حاشیه سود برای تولید کننده، در مرحله بعد شروع شود تا هم شوک قیمتی در بازار کاهش پیدا کنند و هم مرغداران گرفتار زیان سنگین و غیر قابل جبران نشوند.  این فعال اقتصادی با بیان اینکه حذف دفعی ارز ترجیحی باعث تعطیلی بخش قابل توجهی از واحدهای مرغداری خرد خواهد شد، گفت: انتظار این است که دولت این نگرانی را درک و متناسب با آن برنامه‌ریزی کند. وی با اشاره با بالا بودن پتانسیل تولید در کشور، خاطرنشان کرد: مزیت صادراتی گوشت مرغ دور از انتظار نیست و می‌توانیم سالانه بیش از 1 میلیون تن مرغ صادر کنیم. و از سوی دیگر علاوه بر سرمایه‌گذاری قابل توجهی که در صنعت مرغ‌داری کشور شده است، حجم اشتغالی که در این صنعت ایجاد کرده چشم گیر و قابل توجه هست از این‌رو دولت قطعا با درایت به موضوعات توجه کند.  وی با اشاره به دغدغه رهبری در زمینه رفع موانع تولید، تصریح کرد: راه رشد و تعالی کشور از طریق تولید امکان‌پذیر است به نظر می‌رسد حمایت از تولید تنها راه شکستن تحریم‌های خارجی است. تولیدکنندگان از وزیر کشاورزی انتظار دارند که نسخه آنی حذف ترجیحی برای صنعت نپیچند چراکه بدون تردید بسیاری از واحدهای تولیدی خرد از چرخه تولید حذف خواهند شد و پیشنهاد ما شروع حذف تدریجی ارز ترجیحی و یا معادل ریالی آن از آغاز سال ۱۴٠۱ است.

 

ارسال نظر