اخبار

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۰۹:۳۸
کد خبر: ۱۸۴۰۰۹

کشف محموله بزرگ قاچاق مبلمان

تسنیم | گمرک از کشف محموله قاچاق مبلمان تحت رویه ترانزیت خبر داد. سخنگوی گمرک گفت: پنج دستگاه کامیون ترانزیتی که محموله مبلمان خارجی را با مبلمان ایرانی جابه‌جا کرده و با این روش دنبال فروش مبلمان خارجی در ایران بودند با رصد گمرک ایران و همکاری گمرک بوشهر به عنوان گمرک ورودی و گمرک لطف آباد به عنوان گمرک خروجی محموله‌های مبلمان، کشف و ضبط شد. سخنگوی گمرک ایران گفت: با مشکوک شدن و رصد گمرک ایران، مستند‌سازی محموله مبلمان چینی در هنگام بارگیری در گمرک بوشهر به عنوان گمرک ورودی و پلمپ کامیون‌های حامل کالا بدون ایجاد حساسیت در دستور کار قرار گرفت. سپس در زمان خروج کامیون‌ها از کشور به سمت ترکمنستان نیز، کنترل محموله، پلمپ‌ها، دریچه‌ها، سیم‌های اتصال و اسناد با تصاویر ارسالی از گمرک مبدأ (بوشهر) در گمرک لطف آباد خراسان رضوی توسط کارکنان این گمرک، با هماهنگی ستاد گمرک صورت گرفت که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد با وجود اینکه پلمپ‌ها دست کاری نشده اما سیم اتصالات و دریچه‌ها دچار تغییراتی شده است.  از همه مهم‌تر اینکه محموله مبلمان از مبدا کشور چین که می‌بایست با عبور از ایران (ترانزیت) به کشور ترکمنستان منتقل می‌شد در داخل کشور تخلیه شده و محموله مبلمان ایرانی جایگزین آن شده است تا با این روش مبلمان خارجی را در بازار داخل به فروش برسانند.  وی افزود: متخلفین برای عبور از مسیر کنترل «ایکس ری» با جابه‌جابی محموله مشابه ایرانی به سمت مقصد، قصد فریب گمرک را داشتند. سخنگوی گمرک در پایان گفت: رانندگان و همه محموله‌های این پنج کامیون مبلمان برای تحقیقات و اقدامات بعدی، طی صورتجلسه‌ای تحویل مقام قضایی شدند.

اجازه ترخیص محموله جو حشره زده را نمی‌دهیم

مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد تاکید کرد که این سازمان به هیچ‌وجه اجازه ترخیص محوله‌های جو که طعمه حشره و فاسد شده را نخواهد داد. بر اساس اعلام گمرک حدود ۲۸۱۷ تن جو دامی که از انتهای سال ۱۳۹۹ وارد و در ابتدای سال ۱۴۰۰ به گمرک اظهار شده بود، به دلیل عدم تأمین ارز، در تیرماه سال جاری فاسد و طعمه حشره‌ها شده است. در این رابطه مهدی علیپور، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد، گفت: این محموله هنوز به سازمان ملی استاندارد اظهار نشده که برای فرآیند ترخیص نظر بدهیم. اما اگر هم اظهار شود و کنترل کنیم به هیچ‌وجه اجازه ترخیص نخواهیم داد. به گفته وی از کلیه فرآورده‌های وارداتی بعد از اظهار به سازمان ملی استاندارد، بازرسی و نمونه‌برداری می‌شود. بنابراین فقط در صورت مطابقت با استانداردهای ملی اجازه ترخیص کالا داده می‌شود و در صورتی که مغایر استاندارد باشد با واردات مخالفت خواهد شد. گفتنی است که بر اساس اعلام گمرک، طی سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بیش از ده‌ها هزار تن کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی، فاسد شده و هزاران تن کالاهای اساسی دیگر نیز متعلق به سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۵، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۹ در بندر امام خمینی (ره) دچار فساد شده است.

دلال‌ها عرضه سیب‌زمینی را کاهش دادند

ایلنا  |رییس اتحادیه بارفروشان خاطرنشان کرد: دلالان سیب‌زمینی را در انبارهای همدان، کرمانشاه و اردبیل دپو کردند و عرضه این محصول را به یک سوم رساندند در نتیجه قیمت سیب‌زمینی در میدان تره‌بار به 8 هزار رسید. مصطفی دارایی‌نژاد، در پاسخ به این پرسش که آیا روند افزایشی صادرات سیب‌زمینی باعث بالا رفتن نرخ این محصول شده است؟ گفت: فعالان توزیع محصولات هیچگاه خواهان توقف روند صادرات نیستند چراکه کشور برای ادامه حیات اقتصادی خود به ارز نیاز دارد. اما ادامه صادرات باید مشروط به تامین تقاضای داخلی باشد. وی ادامه داد: من 4 ماه پیش زمانی‌که قیمت سیب‌زمینی در میدان کیلویی 4 هزار تومان شد به مسوولان هشدار دادم که اگر نحوه توزیع این محصول رصد نشود بدون تردید شاهد افزایشی شدن نرخ آن خواهیم بود. من این روزها را پیش‌بینی می‌کردم. قیمت سیب‌زمینی 24 آبان در میدان تره‌بار به کیلویی 8 هزار تومان رسیده است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه صادرات سیب‌زمینی هیچگاه متوقف نشد، تصریح کرد: این محصول به کشورهای ازبکستان، ارمنستان و عراق صادر می‌شد و امروز نیز صادرات آن ادامه دارد. به نظر من اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ این محصول به انبار کردن آن برمی‌گردد انبارهای همدان، اردبیل و کرمانشاه مملو از سیب‌زمینی شده است. وی با اشاره به دپو محصولات از سوی دلالان، گفت: دلال‌ها با کاهش عرضه قیمت محصولات را تعیین می‌کنند از این‌رو باید مانع جولان دلال‌ها در بازار شویم نه اینکه روند صادرات را متوقف کنیم. در حال حاضر عرضه سیب‌زمینی در بازار به یک سوم رسیده است بدون تردید با این میزان عرضه شاهد افزایش نرخ این محصول خواهیم بود. دارایی‌نژاد تولید سیب‌زمینی در سال جاری را حدود 5 میلیون تن اعلام کرد و افزود: اگر مانع توزیع این محصول در بازار شوند بدون تردید توان مردم برای خرید آن کاهش پیدا می‌کند. وی بابیان اینکه میدانی‌ها می‌توانند نرخ‌ها را کنترل کنند، گفت: تولید مرکبات در استان مازندران به 2 میلیون و 600 هزار تن رسیده است. عرضه پرتقال در میدان قابل توجه شده و قیمت آن در میدان بین 8 تا 13 هزار تومان شده است. 13 هزار تومان قیمت پرتقال صادراتی وکیوم شده است وگرنه قیمت پرتقال فله‌ای کیلویی 8 هزار تومان است.

 

ارسال نظر