رویداد

۱۴۰۰/۰۵/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۰۹۷۴

۹۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی پرداخت می‌شود

دبیر کارگروه مشوق‌های صادراتی گفت: در مجموع بیش از ۹۰۰۰ میلیارد ریال بودجه جهت پرداخت مشوق‌های صادراتی در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است. به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، احسان قمری با اشاره به تصویب و ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: با ابلاغ و تخصیص بودجه‌های مشوق‌های صادراتی توسط سازمان برنامه و بودجه، حمایت و تشویق صادرکنندگان در جهت کاهش هزینه‌های حضور در بازارهای هدف و افزایش قدرت رقابت‌پذیری صادرکنندگان استمرار یافته و شرایط مساعدتر و آسان‌تری برای آنان فراهم شود.

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: گسترش حمایت از صادرات به کشورهای همسایه و استفاده از ابزارهای تشویقی به منظور حضور در بازار اتحادیه اوراسیا از رویکردهای بسته حمایت از صادرات غیرنفتی بوده و تلاش می‌شود تا حمایت‌ها به گونه‌ای باشد که با استمرار حمایت از زیرساخت‌های صادراتی بخش بزرگ‌تری از صادرکنندگان مورد حمایت

 قرار گیرند. وی افزود: در مجموع بیش از ۹,۰۰۰ میلیارد ریال بودجه جهت پرداخت مشوق‌های صادراتی در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است که در قالب ۱۳ سرفصل و در سقف اعتبارات تخصیصی به صادرکنندگان پرداخت خواهد شد. دبیر کارگروه مشوق‌های صادراتی گفت: همچنین مبلغ ۴,۰۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی و با نرخ ترجیحی به صادرکنندگان تخصیص پیدا خواهد کرد.

سهم بیش از ۸۰ درصدی عوامل تولید از واردات

ایسنا | جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد کالاهای استفاده شده در تولید سهم بسیار بیشتری از کالاهای مصرفی در سبد واردات دارند. بر اساس این آمار در دوماهه اول امسال شش میلیون و ۵۲۳ هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که وزن آن نسبت به واردات در دو ماهه اول سال قبل ۳۰ درصد رشد، اما ارزش آن ۱۶.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین آمارها نشان می‌دهد کالاهای واسطه‌ای ۷۰ درصد، یعنی بیشترین سهم از کل واردات را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طوریکه در این مدت چهار میلیون و ۶۲۷ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش چهار میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار به کشور وارد شده که نسبت به دو ماهه اول سال قبل به لحاظ وزنی ۲۵ و به لحاظ ارزشی ۱۹ درصد رشد داشته است. سهم کالاهاس سرمایه‌ای نیز در این مدت ۱۴.۸ درصد بوده و در دو ماهه اول امسال ۹۰۱ هزار تن کالای واسطه‌ای به ارزش ۸۴ میلیون دلار وارد شده است.

وزن و ارزش این نوع کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ و ۶۴ درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت ۹۹۵ هزار تن کالای مصرفی به ارزش ۳۵۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که یعنی سهم کالاهای مصرفی از کل واردات ۱۵.۲ درصد بوده است. وزن و ارزش کالاهای مصرفی وارد شده نیز نسبت به دو ماهه اول سال قبل ۴۰ و ۲۲ درصد افزایش یافته است. گفتنی است که کالاهای واسطه‌ای مانند چوب در ایجاد دیگر کالاها استفاده می‌شود و بخشی از محصولات دیگر را تشکیل می‌دهند و از کالاهای سرمایه‌ای، مانند ماشین‌آلات، برای تولید دیگر کالاها استفاده می‌شود.

گرانفروشی و کم‌فروشی نان در صدر تخلفات صنفی تیرماه

مهر | معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت تهران با بیان اینکه ۶۹ هزار بازرسی در تیر ماه انجام شد گفت: بیشترین تخلف گرانفروشی مربوط به نان و کم فروشی هم مربوط به وزن چانه نان بوده است. سعید محمدی پور در مورد آخرین وضعیت گشت‌های نظارت و بازرسی، اظهار داشت: در تیر ماه سال جاری ۶۹ هزار و ۴۴۱ مورد بازرسی انجام و ۶ هزار و ۱۹۸ پرونده تخلف به ارزش ریالی ۱,۹۰۰ میلیارد ریال تنظیم و به مراجع ذیربط ارجاع شده است که بیشترین مورد تخلف مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم صدور فاکتور معتبر بود. معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت تهران افزود: بیشترین تخلف گرانفروشی مربوط به نان و کم فروشی هم مربوط به وزن چانه نان بوده است.

محمدی پور ادامه داد: همچنین در تیر ماه بیش از ۶ هزار و ۳۶۰ بازرسی در خصوص قاچاق مواد غذایی اعم از گوشت وارداتی، برنج، چای و روغن خام به ارزش ریالی ۱,۷۰۰ میلیارد ریال صورت گرفته است. وی گفت: همچنین بیش از ۴ هزار گشت مشترک نیز در این ماه انجام شد که در این گشتهای مشترک، ۴ هزار و ۹۷۵ بازرسی با ۶۶۵ پرونده تخلف به ارزش ۳۵ میلیارد و ۲۷۴ میلیون ریال تنظیم شده و به مراجع مربوطه ارجاع شده است. محمدی پور یادآور شد: مردم از طریق تماس با ۱۲۴ موارد تخلف را گزارش دهند.

 

ارسال نظر